Aankoop schaaf

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik ben geen handschaafspecialist maar een paar tips kan ik je geven:

- Zorg ervoor dat je met de draad mee schaaft en niet er tegenin, dit zou een oorzaak voor het horten en stoten kunnen zijn
- Je kan bij het begin van aan lat beginnen als je de druk daar op de voorkant van de schaaf houdt. Hou de druk in het midden op het midden van de schaaf en aan het eind van de lat op de achterkant van de schaaf.
- Als je begint met schaven, draai dan de diepteinstelling zo ver terug dat de schaaf niet schaaft. Draai de beitel dan een heel klein stukje dieper en probeer of er al iets gebeurd, herhaal dit totdat de schaaf een flinterdun laagje hout eraf haalt. Hoe dunner het schaafsel, hoe makkelijker het gaat, zeker als je net begint.

Ik denk dat er vast wel forumleden zijn die er nog veel meer over kunnen vertellen

succes ermee

Peter
Edit: zorg ervoor dat het te schaven hout goed vast zit op een werkoppervlak dat niet kan bewegen anders wordt het niets. Verzwaar desnoods je werkbankje met zaken zand o.i.d. of schroef hem vast aan de muur (zoals ik), je zult versteld staan van hoeveel beter je dan opeens kunt schaven.
 

tuoh

Oud hout
Hallo wo0dy,

de belangrijkste regel is eerst en vooral een goed geslepen en afgestelde schaaf. Er zijn hier op het forum al verschillende topics over dit onderwerp, best alles eens goed overlezen.

Ook heel belangrijk bij het gebruik van de schaaf is kijken naar de vezelriching van het hout, om een mooi resultaat te krijgen moet je steeds proberen om zoveel mogelijk met de draad mee te schaven.

Als je tegen de draadrichting in schaaft krijg je een ruw oppervlak omdat de spanen uitbreken.
Deze regel geld zowel bij handschaven als bij machinaal schaven, het kost je nadien aanmerkelijk minder schuurwerk.

Mvg,

André
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Ik heb inderdaad gemerkt dat schaven in de ene richting een stuk beter (mooier) gaat dan in de andere richting, maar het is toch beide volgens de lengterichting van de vezels?

Aan die lichte werkbank zal ik inderdaad iets moeten doen, eventueel verzwaren, of een zwaardere werkbank of zo.

De schaafbeitel zou normaal gezien vlijmscherp moeten zijn. Heb hem gisteren ontvangen via de post, en die was volgens de verkoper vlijmscherp geslepen. Ik ben zelf nog op zoek naar slijpstenen om zelf mijn beitels te kunnen slijpen, maar ben nog niet zeker welke ik best neem.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Als je naar de zijkant van het hout kijkt en je ziet de vezels lopen zoals in onderstaande schematische weergave, dan moet je in dit geval van links naar rechts moeten schaven (of het stuk hout omdraaien), anders schaaf je tegen de richting van de vezels in en krijg je een ruw oppervlak. Deze manier van bepalen van de vezelrichting is niet bij alle houtsoorten toepasbaar. Ik heb als het goed is nog ergens een PDFje over dit onderwerp, ik zal eens kijken of ik dat kan vinden.

Attached files
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Ja tuurlijk, tis eigenlijk heel logisch, de tekening volgen. Dat had ik moeten zien.

Ik ga straks of morgen als ik tijd heb die pdf bestandjes ook eens doornemen. Eens rap naar gekeken en ziet er inderdaad heel interessant uit!
 
Hallo Woody,
Waarom moeilijk doen terwijl Stanley het merk/fabrikant en Bailey de uitvinder is.
De gebruikte schaafnummers en maten etc komen allemaal van Stanley af.
Stanley heeft ze met gladde en geripte zool, daarnaast een goedkopere uitvoering Handyman, uitsluitend met gladde zool.
De Stanley schaven zijn meervoudig verstelbaar, zelfs de beiteldrager op de schaaf.
De Schaafbeitels zijn hoogwaardig en ook de onderdelen later makkelijk verkrijgbaar.

Let op: Goedkoop is hier vaak duurkoop
 
A

Athanor

Guest
Hmmm, Gereedschapsmerken, ga je nu niet wat erg kort door de bocht?

Wat zijn je ervaringen met de stanleyschaven? Welke gebruik je en voor welk werk, houtsoort en toepassingen? En heb je ook met die dure merken gewerkt?

Groet van Fons
 

tuoh

Oud hout
Heb vorig jaar een nieuwe schaafbeitel gekocht voor mijn stanleyschaaf nr.4, na veertig jaar trouwe dienst was het schaafmes op.
De nieuwe schaafbeitel is van Lie Nielsen, en dat is een wereld van verschil, langere standtijd, scherper,zwaarder van uitvoering ( is bijna vijf mm dik)

Nu had ik van het oude schaafmes geen klachten, maar het nieuwe schaafmes is toch beduidend beter.

Ook in mijn nieuwe overzijschaaf van stanley heb ik nu een beitel van Lie Nielsen, met de originele beitel was niks aan te vangen, veel te zacht van staal, je bleef wetten en slijpen, met de nieuwe beitel is deze schaaf een totaal ander stuk gereedschap geworden, 't is een plezier om mee te werken.

Naar mijn aanvoelen was het beitelstaal vroeger beter dan hetgeen er nu standaard inzit, terwijl ook de afwerking van een nieuwe stanleyschaaf dikwijls te wensen overlaat.

De nieuwe schaven zijn meestal gepoederlakt en dit is zeker geen verbetering, voor je de schaaf een beetje ordentelijk afgeregeld hebt ben je al gauw enige uurtjes verder.

Ik heb ook vier schaven van van Lie Nielsen en dat is toch een andere ( hogere) klasse.


Mbg,

André
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Heeft er iemand ervaring met de schaven genaamd "baptist schaaf", deze kost € 159 voor de nr. 4 en lijkt sprekend op de LN schaaf nr. 4. Alleen de prijs is een stuk gusnstiger. Ok het schaafmes is minder gehard maar dit is te vervangen door een LN mes van € 40. Verder zie ik op het eerste oog weinig verschillen en lijkt het me een goed alternatief voor de duurdere schaven of zie ik dit verkeerd?
 

Iggy1965

Nieuw lid
25 jun 2010
1
0
Jazeker, Ik heg de 5 met messing kap. De eerste keer waren de handvaten gebarsten (nieuw uit de verpakking). Baptist heeft dit trouwens prima opgelost!!!!! (Nieuwe handvaten overgezet, zonder navragen of wat dan ook). De zool is niet altijd vlak. Dit geldt echter ook voor de LN, Clifton en de Veritas schaven (zolen zijn niet altijd vlak, dit verwacht je echter wel). Mijn advies is voor dergelijke bedragen teruggaan naar de leverancier/winkelier (Baptist deed in mijn gevallen niet moeilijk en loste ook deze gevalletjes prima op) Momenteel beleef ik erg veel plezier aan mijn ECE Emmerich Primus reform houten schaaf met pokhoutenzool. Wat schaaft dat geweldig. Hij is veel lichter en eenmaal goed ingesteld qua diepte. Als rijstepapier zo dun schaafsel komt eraf. Wat mij betreft een aanrader.

Mocht je trouwens een stanley/Bailey 4 of 6 willen kopen, dan heb ik ze nog wel staan met LN beitel en dekbeitel. eventueel over te nemen.

mvg

Iggy
 

WiSpi

Nieuw lid
6 jun 2010
20
0
Schaven is op de eerste plaats een kwestie van heel vaak doen. In mijn opleiding stonden we met de hele klas (1970) tot aan onze knieën in de schaafkrullen. We kregen ruwhout, die we vlak, scheluwvrij, haaks en op dikte moesten schaven. Elke keer weer.

Alles gebeurde met de eenvoudige beukenhouten schaven van Nooitgedagt. Afstellen gebeurde met de hamer. Kwestie van oefenen en nog eens oefenen.

Eerst met de ruwschaaf 'de haren' van het hout halen. Een ruwschaaf had geen keerbeitel. Daarna met een rijschaaf eerst een kant vlak en 'van scheluwte' schaven. Daarna haaks schaven. Dan op dikte en breedte schaven. Hout werd niet geklemd, maar tegen stootpennen gelegd. Dat spaarde tijd (bankschroef los draaien, kijken en controleren, en daarna weer bankschroef vastdraaien).

Een timmerman die goed kon schaven, had een balk in enkele halen vlak. Eerst goed kijken, waar je wat weg moest halen (timmermansoog, scheluwlatten en winkelhaak). Daarna enkele goed gemikte schaafstreken.

Goed geslepen beitels zijn essentieel. Maar het goed afstellen ook (ook de keerbeitel). Niet goed afstellen gaf als resultaat: opgepropte krullen in de schaafmond. Daar had je met houten schaven meer last van dan de stalen schaven.

Een zoetschaaf (o.a. Stanley no 4) werd in deze fase niet gebruikt. Dat gebeurde pas als alles klaar was en het hout, voor het opsluiten 'opgeschaafd' werd.

Wat mij opvalt dat er heel veel aandacht wordt besteedt aan exclusieve merken schaven, terwijl dat niet zo nodig is. De timmerlieden waarmee ik werkte hadden allemaal houten schaven. Vaak wel een reformschaaf. Een goede houten schaaf is net zo goed. Schaven is met name een kwestie van doen, doen en nog eens doen en daarna veel oefenen. Oefenen in schaaf afstellen,slijpen en natuurlijk schaven.
Overigens had een stalen schaaf voor een timmerman twee nadelen:
Een timmerman gebruikte veel zachthout (grenen, vuren). Omdat de plaats waar de zijkant van de schaaf en de zool samenkomen, best wel scherp was en een timmerman op de bouw niet onder ideale omstandigheden kon schaven, ontstond er wel eens een deuk in het hout, omdat de scherpe kan in het hout kwam.
Verder kon een stalen schaaf op de bouw wel eens stukgaan, als die viel. Daar had een houten schaaf geen last van.
Dit gold niet voor meubelmakers, die vanuit een goede werkplaats alles netjes konden schaven.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het punt is een beetje: lang niet iedere houthobbyist heeft een timmermansopleiding in 1970 gevolgd. We zitten dus maar een beetje te klooien in ons schuurtje en proberen onszelf te leren hoe we moeten schaven. Goed gereedschap is dan een mooi begin, alvast een onzekere factor minder. Dan moet je leren slijpen. Het gebruik van een slijphulpstuk is dan heel handig om snel resultaat te boeken. Later kan je altijd nog leren uit de losse hand te slijpen. En informatie is ook zoiets dat we nooit genoeg kunnen krijgen. Omdat het aanbod van informatie in het Engels op dit gebied gigantisch is, is het geen wonder dat veel hobbyisten door de engelse methodes aangestoken worden.

Het is wel grappig als je naar de geschiedenis kijkt dat er zulke grote regionale verschillen waren. Europa heeft heel lang de houten schaaf gekoesterd. Ulmia en ECE maken ze nog steeds in goede kwaliteit. In Amerika en Engeland had je een groot aanbod van Stanley en Record en de timmermannen wisten niet hoe snel ze hun houten schaven in de kachel moesten stoppen. De infillschaaf was vooral een Engels fenomeen en bijna elke houtwerkplaats had zo'n ding die alleen tevoorschijn werd gehaald als iets echt mooi glad moest worden.

Overal valt wel wat voor te zeggen en het is mooi dat er juist nu weer zoveel aanbod is en zoveel belangstelling voor het handmatig houtbewerken.
 

WiSpi

Nieuw lid
6 jun 2010
20
0
Seek zei:
Overal valt wel wat voor te zeggen en het is mooi dat er juist nu weer zoveel aanbod is en zoveel belangstelling voor het handmatig houtbewerken.

Helemaal mee eens. Daar ben ik ook blij mee. Je hebt gelijk dat er vanuit de VS en Engeland heel veel informatie beschikbaar is. En vanuit NL juist extreem weinig.
In dat licht moet je mijn bijdrage ook zien.

Nog enkele tips over het scherp houden van de schaafbeitels. Het verwijderen van de haren van het ruw gezaagde hout, gebeurde juist met een ruwschaaf. In gezaagd hout kon wel eens wat hard vuil zitten waardoor het bot worden van de beitel van de rijschaaf werd gespaard.
Verder werd de schaaf, aan het eind van de schaafstreek aan de achterkant iets opgetild en weer naar achteren gehaald. Zo werd ook voorkomen dat de beitel stomp werd. De rijschaaf werd niet van achteren opgetild, maar iets naar links of rechts gekanteld, zodat hij over de hoekkant van de zool en zijkant naar achteren werd gehaald. En de schaaf werd bij het (even) wegleggen op de zijkant neergelegd en niet op de zool.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor de tips! Daar kan ik wat mee.

Je hebt trouwens helemaal gelijk dat veel oefenen het belangrijkste is.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
De titel geeft precies weer waarom ik deze 'draad' nieuw leven in blaas.

Vanmiddag ben ik bij onze vrienden in Arnhem geweest, was weer erg leuk en informatief.
Ik heb me uitgebreid laten voorlichten over de aanschaf van een eerste schaaf. (doel: vlakschaven van panelen, pas maken van divers werk, maar ook de basis van schaven goed onder de knie krijgen.)

Voor het betreden van de winkel dacht ik aan een smoother (4), maar het advies is om als eerste schaaf een 5 aan te schaffen (Jack-plane), low angle.

Om te starten wil ik dus een 5 aan gaan schaffen van Peaktools. (ziet er degelijk en heel mooi uit, vele malen beter als een Stanley, maar natuurlijk nog geen schaafervaring mee opgedaan.)

Bij thuiskomst op het forum gezocht, maar ik zie door alle bijdragen eigenlijk niet meer wat wijs is.. :oops: Toevallig zag ik ook nog in de deze thread http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=8&t=2013, dat Anette de schaven van Dick beter vindt dan de Baptist schaven...

pff, wat is wijsheid?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Heb afgelopen zaterdag mijn stanleyblokschaaf weer eens voor de dag gehaald. Het ding heb ik 11 jaar geleden gekocht toen ik begon met de primaire timmeropleiding. Heb de beitel geslepen en alle boutjes eens aangedraaid. Een stuk iroko gepakt en vlak geschaafd. Ging best mooi.
Wat mij tegenviel is dat het handvat van de schaaf te klein is. Volgens mij maken ze die dingen voor jochies die willen leren timmeren of voor mensen zonder werkhanden :lol: Moet ook maar eens kijken naar een betere schaaf.
Kun je die low angle schaven slijpen op een gewone droogslijpsteen?

mvg, bjorn
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Houtbewerker zei:
De titel geeft precies weer waarom ik deze 'draad' nieuw leven in blaas.

Vanmiddag ben ik bij onze vrienden in Arnhem geweest, was weer erg leuk en informatief.
Ik heb me uitgebreid laten voorlichten over de aanschaf van een eerste schaaf. (doel: vlakschaven van panelen, pas maken van divers werk, maar ook de basis van schaven goed onder de knie krijgen.)

Voor het betreden van de winkel dacht ik aan een smoother (4), maar het advies is om als eerste schaaf een 5 aan te schaffen (Jack-plane), low angle.

Om te starten wil ik dus een 5 aan gaan schaffen van Peaktools. (ziet er degelijk en heel mooi uit, vele malen beter als een Stanley, maar natuurlijk nog geen schaafervaring mee opgedaan.)

Bij thuiskomst op het forum gezocht, maar ik zie door alle bijdragen eigenlijk niet meer wat wijs is.. :oops: Toevallig zag ik ook nog in de deze thread http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=8&t=2013, dat Anette de schaven van Dick beter vindt dan de Baptist schaven...

pff, wat is wijsheid?

Hallo Wim Houtbewerker. Fijne worsteling is dit he :lol: ! Je weet waarom ik ooit met Lie Nielsen begonnen ben. Ik wilde niet de twijfel hebben, dat als het niet zou lukken met het schaven, dat ik dan aan het gereedschap zou gaan twijfelen. Tweede overweging was, dat ik gewoon van mooie spullen hou, functie staat uiteraard voor op, maar om te genieten van het vakmanschap van de gereedschapmaker is mij ook wel wat waard! Ten derde, er is genoeg rommel in de wereld, daar wil ik eigenlijk geen bijdrage aan leveren (even afgezien van ik zelf produceer natuurlijk :lol: :lol: ). Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Lie Nielsen de enige is, in tegendeel denk ik, maar het is wel de firma die het aangedurfd heeft om weer massaproductie op te zetten van top handgereedschap en het is daarom voor velen een referentie. Ben ook super tevreden met mijn nieuwe Veritas en Seek b.v. is tevreden met zijn chinese blokschaaf en als hij dat is, en als ik dan lees en zie wat hij kan maken en weet, is dat voor mij een zeer waardevol oordeel! Roelandt in Akkrum geeft cursussen waarbij zijn leerlingen o.a. een Anant schaaf opvrolijken tot een prima stuk gereedschap.
Zoals ik deze week ook op het forum las is het een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen. En heel belangrijk slijpen slijpen slijpen!! Een niet scherpe LN is een onbruikbaar stuk gereedschap. Dus bij je eerste schaaf moet je investeren in minimaal 2 waterstenen en een slijphulpje.
Mijn meest gebruikte schaaf?? Mijn eenhandsblokschaafje een 60 1/2 van Lie Nielsen, een super ding, heb ik dagelijks in de hand. Dus mijn eerste schaaf zou een eenhands blokschaafje zijn, direct gevolgd door b.v. een 5. Als je besluit een low angle oftewel een bevel up schaaf te kopen, koop er dan direct een schaafbeitel bij met een hoek van rond de 40 graden. Zodra het hout een beetje moeilijk wordt krijg ik vrij snel tear-out (wat is daar eigenlijk het nederlandse woord voor?). En ook belangrijk, zorg dat je een model koopt dat op een futselplank (shootingboard) gebruikt kan worden!! Veel wijsheid en wees niet te krenterig. Je gaat er (naar ik hoop) tientallen jaren gebruik van maken. Koop dan ook iets waar je ook plezier aan beleeft :D !

jaap
 

postvak

Nieuw lid
28 jan 2011
2
0
borre zei:
Als het snel en accuraat moet gaan is een vlak/vandiktebank uiteraard de beste methode. Als je meer van ambachtelijk houdt gaat er niets boven handschaven. Je zult er dan waarschijnlijk wel meer dan 1 moeten aanschaffen. Wil je namelijk bv planken voor een tafelblad recht en haaks schaven dan gaat dat niet lukken mbv een no 4 schaaf omdat deze domweg te kort is. Dit zal trouwens ook met een elektrische handschaaf niet lukken. Dan zul je een rijschaaf moeten gebruiken. Er is trouwens nog een goed alternatief voor de traditionele schaven, vooral voor de mensen die niet graag slijpen of uren in de weer willen zijn met het oppeppen van een schaaf uit de goedkopere klasse. Dat zijn de schaven van het zwitserse merk Rali. Deze maken gebruik van omkeerbare wegwerpmesjes. Ikzelf heb de ralimatic en de 260L. Zelfs op moeilijk hout of kops hout voldoen deze schaven bovengemiddeld. Het is misschien even wennen aan het design,maar het is echt zwitserse kwaliteit voor een zeer redelijke prijs. Verkrijbaar bij :
Ed

Ik heb ze besteld bij Rali Houtschaven, dit is een site die alleen Rali schaven verkoopt :
http://www.rali-houtschaven.nl/

Vooral de 260L is een superschaaf !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.