Aangekondigd: Clamex S-20, demonteerbare verbinders voor 4mm lamellenfrees

jorisvh

Post veel
op de Lamello website wordt een clamex S-20 aangekondigd vanaf Sept ‘23.
dat is (wordt) een clamex (demonteerbaar met hendel via zeskant door een 6mm gat dus) die in een 4mm groef past en bevestigd moet worden met 2 schroefjes per kant (vermits er geen P-system groef is om uittrekken te verhinderen).
kan volgens Lamello met elke Lamello machine gefreesd worden en logischerwijs dus ook met de klonen.
dit wordt door Lamello niet zo verkondigd maar wel bevestigd door een Lamello standhouder op een beurs in deze YT, voor wie een mondje Italiaans begrijpt.
ik ga ze alvast testen met mijn Makita lamellenfrees zodra ze er zijn.

zijn er hier mensen met ervaring met de clamex S-18? die is vergelijkbaar behalve dat die een 8mm groef vraagt en dus niet zonder meer met elke lamellenfrees gefreesd kan worden (in mijn Makita past alleszins geen 8mm frees zonder sloopwerken en in 2x frezen met de 4mm afstandsplaat vind ik wat veel gedoe).
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
op de Lamello website wordt een clamex S-20 aangekondigd vanaf Sept ‘23.
dat is (wordt) een clamex (demonteerbaar met hendel via zeskant door een 6mm gat dus) die in een 4mm groef past en bevestigd moet worden met 2 schroefjes per kant (vermits er geen P-system groef is om uittrekken te verhinderen).
kan volgens Lamello met elke Lamello machine gefreesd worden en logischerwijs dus ook met de klonen.
dit wordt door Lamello niet zo verkondigd maar wel bevestigd door een Lamello standhouder op een beurs in deze YT, voor wie een mondje Italiaans begrijpt.
ik ga ze alvast testen met mijn Makita lamellenfrees zodra ze er zijn.

zijn er hier mensen met ervaring met de clamex S-18? die is vergelijkbaar behalve dat die een 8mm groef vraagt en dus niet zonder meer met elke lamellenfrees gefreesd kan worden (in mijn Makita past alleszins geen 8mm frees zonder sloopwerken en in 2x frezen met de 4mm afstandsplaat vind ik wat veel gedoe).
Ik heb de s18 en een 8 mm frees in mijn mafell lamello frees. Paste niet direct, maar het is aluminium en dat kan een frees wel aan :)

Bevalt mij prima, maar vereist wel nauwkeurig werken. Eigenlijk meer geconcentreerd en goed opletten, maar dat is houtbewerken toch altijd?

De P14 is dan toch iets vergeeflijker, maar dan moet je een heel nieuw systeem.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Ben benieuwd naar de prijzen.
een clamex S-18 kost ongeveer 2€/st. een clamex P-14 ongeveer 1€/st.
gebaseerd op kost+ zou een S-18 wellicht evenveel en een S-20 zelfs minder dan een P-14 gaan kosten maar, zolang het clamex patent niet verlopen is (2029 als ik het goed heb USD732942S1 - Connecting assembly including a male portion and a female portion - Google Patents), is het ‘waar komen we mee weg om er toch voldoende te verkopen’.
ik verwacht ook een 2€/st. zo stoten ze zeta P2 eigenaars niet voor de borst maar kunnen ze wel zoveel mogelijk kloon machine eigenaars verslaafd maken voordat er kloon clamexen komen.
voor grootverbruikers blijft een zeta P2 machine de beste keuze.
 

jorisvh

Post veel
Ik heb de s18 en een 8 mm frees in mijn mafell lamello frees. Paste niet direct, maar het is aluminium en dat kan een frees wel aan :)
heb ook overwogen om de 6mm opening van mijn Makita uit te frezen maar het feit dat die nog in garantie is en dat ik een nagelnieuwe 8mm frees niet graag als eerste taak aluminium laat vreten hebben me ervan weerhouden.
Bevalt mij prima, maar vereist wel nauwkeurig werken. Eigenlijk meer geconcentreerd en goed opletten, maar dat is houtbewerken toch altijd?
De P14 is dan toch iets vergeeflijker, maar dan moet je een heel nieuw systeem.
bedankt voor de feedback 👍
dat het allemaal wat nauwkeuriger moet, vreesde ik al en dat blijkt ook uit de specs.
P-14: Inbouwtolerantie Zijdelings ± 1 mm/radial ± 1 mm
S-20: Inbouwtolerantie Zijdelings ± 1 mm/radial ± 0 mm
het is me niet 100% duidelijk wat dit betekent. ik vermoed dat het center tussen beide onderdelen ± 1 mm links/rechts mag afwijken maar dat de diepte van de groef exact moet zijn.
mijn ervaring is dat er met de P-14 over veel meer dan ± 1mm geschoven kan worden omdat de clamex in de groef kan schuiven wat hier door de schroeven niet kan.
 

Rik Hendrikx

Nieuw lid
17 aug 2020
12
13
Ranst
Ik heb met de 8 mm frees op de Lamello classic gemonteerd onlangs een volledig demonteerbaar kast(je) gemaakt. Mijn ervaring met de Clamex S18 is dat het heel erg precies moet zijn, 1 mm zijdelings is al erg nipt.
Bovendien er achter gekomen dat voor verstekken van 45°, plaatmateriaal van 18 mm eigenlijk 1 mm tekort komt. De frees komt er hier en daar soms net met een randje door.
Bij de Clamex S20 vraag ik me af welke schroeven nodig zullen zijn om de zaak correct vast te kunnen zetten.
 

Bijlagen

  • IMG_20230412_163334.jpg
    IMG_20230412_163334.jpg
    57,2 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20230412_163356.jpg
    IMG_20230412_163356.jpg
    53,4 KB · Weergaven: 17
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
een clamex S-18 kost ongeveer 2€/st. een clamex P-14 ongeveer 1€/st.
gebaseerd op kost+ zou een S-18 wellicht evenveel en een S-20 zelfs minder dan een P-14 gaan kosten maar, zolang het clamex patent niet verlopen is (2029 als ik het goed heb USD732942S1 - Connecting assembly including a male portion and a female portion - Google Patents), is het ‘waar komen we mee weg om er toch voldoende te verkopen’.
ik verwacht ook een 2€/st. zo stoten ze zeta P2 eigenaars niet voor de borst maar kunnen ze wel zoveel mogelijk kloon machine eigenaars verslaafd maken voordat er kloon clamexen komen.
voor grootverbruikers blijft een zeta P2 machine de beste keuze.

Dan zijn ze zo goed als gelijk aan de domino connectors kwa prijs.
Maar hebben minder ruimte nodig voor montage .
Ben benieuwd naar de ervaringen met de s20.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
inderdaad kwa prijs
slaat die domino niet een immens gat ivm de 6 mm van de lamello ?
Maakt een gat van h/b/d 8x20x15mm en het koppel deel 8x20x25 ( ongeveer bij een hoek connector)
Waar ik voornamelijk tegen aanloop is de benodigde hoogte voor het plaatsen van boven delen.
 

jorisvh

Post veel
vanaf vandaag 4/9 zijn de Clamex S20 meubelverbinders leverbaar.
ze blijken zelfs iets goedkoper te zijn dan de Clamex P14: 0,68€ (in DE per 1.000 excl schroeven) - 1,98€ (in BE/NL per 20 incl schroeven).

heb alvast een doosje van 80 besteld. ik meld me als ze aangekomen zijn en ik wat proefjes met de makita koekjesmachine gedaan heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.