Test nieuwe Lamello Clamex S20 voor 4mm lamellenfrees

jorisvh

Post veel
de Lamello Clamex S20 verbinder is er: een demonteerbare verbinder die met een gewone 4mm lamellenfrees gefreesd kan worden ipv de Zeta P2 voor de Clamex P14. het verhinderen dat de verbinder uit de groef komt gebeurt, bij gebrek aan P-groef, met schroeven.
prijzen die ik vond, zijn: 0,68€/paar (in DE per 1.000 excl schroeven) tot 1,98€/paar (in BE/NL per 20 incl schroeven), excl BTW, iets goedkoper dan de Clamex P14, dus.

zodra ze beschikbaar waren, heb ik een een setje van 80 paar besteld en een malletje. dit is wat er in de doos bleek te zitten:
1693988401112.png
naast wat er op de doos staat dus ook een Tx10 bitje en een zeskant om ze vast te draaien.
dat het malletje ook in de set zat was bij geen enkele verkoper noch bij Lamello zelf te achterhalen. ik heb er dus 2 :rolleyes: .

zo ziet het er in het echt uit:
1693983392515.jpeg

met het malletje wordt het 6mm gaatje voor de hendel geboord en wordt de verbinder ook ingeschoven en aangeduwd/geklopt.
hoe dat werkt kan ik niet beter uitleggen dan het promofilmpje, vanaf 40”.

wat proefstukjes gemaakt in MDF en gemelamineerde spaanplaat, telkens een L 100mm breed met benen 200mm en 1 S20 en een L 200mm breed met benen 100mm en 2 S20s. Makita PJ700 gebruikt.
1693983437331.jpeg

het is wat meer werk dan de P14 doordat er nog 4 schroeven in moeten.
het frezen moet zeer secuur gebeuren.
ik heb de aanslag voor de diepte stop “20” met de schuifmaat moeten bijstellen tot de connectors effectief 0,3mm onder het oppervlak kwamen. wellicht is dat de fabrieksinstelling, maar ik had hier al mee geprutst en het was dus niet meer goed. met de connector ~1mm onder het oppervlak pakte die niet.
ook lateraal moet er nauwkeurig gewerkt worden omdat de connector, in tegenstelling tot de P14, niet kan verschuiven in de groef. ik denk dat je max 1mm wiggle room hebt.

eens in mekaar gezet, ziet het er super net uit, mooi passend zowel binnen als buitenkant (let niet op de niet zaagkanten, had geen zin om melamine zaagblad en voorritser te installeren hiervoor). wat mij betreft evenwaardig aan de Clamex P14.
1693989137075.png1693989162390.png1693989170540.png

als je de hoekverbinding belast, schrankt ze makkelijker dan bij de P14. volgens mij doordat het plastic vervormt. het zit enkel aan de uiteinden vast met de schroef en de kracht wordt in het midden overgedragen. dit is natuurlijk een overdreven belasting die, bij een compleet corpus met rug niet voorkomt.
met 2 verbinders is het al een stuk steviger (ook door de kleinere hefboom natuurlijk).
op trek en afschuiving is er nauwelijks beweging in te krijgen. daar is die volgens mij vergelijkbaar met de P14.
een filmpje:

onder het motto ”alles kan kapot” heb ik nog een vernieltest gedaan om te zien wat het zwakste punt zou zijn. faalmode is dat de schroeven uitbreken, zowel in MDF als in spaan. ik moet er wel bij vermelden dat ik de schroefgaten, in tegenstelling tot wat de gebruiksaanwijzingen voorschrijven, niet heb voorgeboord. simpelweg omdat ik dat ook in productie ook niet zou overwegen. het kan dus mogelijk iets beter.

mijn conclusie:
mooie oplossing om met een goedkope koekjesfrees demonteerbare verbinders te maken.
handig om grote kasten voor te bereiden en snel ter plekke in mekaar te steken.
iets meer werk en wat minder sterk dan de P-system Clamex maar alles heeft zijn prijs.
demonteerbare verbinders worden voor de hobbyist / occasionele gebruiker goedkoop.


voor mij persoonlijk:
ik ga ze zeker eens in een project gebruiken. voor volledige korpussen met rug zijn ze meer dan stevig genoeg. bij twijfel zou ik ze samen met lijm en/of gewone lamellen gebruiken, als lijmklemmen dus eigenlijk.
dan is het niet meer demonteerbaar maar dat is voor mij eigenlijk quasi nooit het doel. misschien komt er ooit een 4mm versie van de tenso?
ik heb ook toegang tot een zeta P2 in het deelatelier waar ik een abo heb. voor een project waar ik zelf afplakwerk doe, moet ik daar sowieso zijn en zou ik naar de zeta P2 grijpen. ook voor grotere projecten >100 verbinders omdat het schroeven dan toch veel tijd gaat kosten.
voor kleine projecten zonder afplakwerk is het over en weer sjouwen en de verplaatsing nu niet meer nodig vermits ik deze met mijn 4mm frees kan zetten. de aankoop van een zeta P2 kan nog even in de koelkast …
 

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
Bedankt voor je uitgebreide review. Ziet er degelijk uit! Zelf ben ik ook benieuwd naar de verschillen tussen de s18 en de nieuwe s20. Ik heb voor de s18 de dikkere frees en de boormal, maar in stuksprijs is de nieuwe s20 veel goedkoper. Ik vraag me af of er veel verschil qua stevigheid inzit. Anders kan ik de set van de s18 wel aan de wilgen hangen nu:unsure:
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
bedankt voor de uitgebreide info, zeker interessant. Maar nog leuker zou de 4mm tenso zijn voor het bevestigen van plinten bij maatkasten. Hopelijk komen die er ook...
 

Doc

Actieve deelnemer
Even een bump...

Al een aantal keren heb ik voor kasten gebruik gemaakt van de Clamex S18, in combinatie met mijn Lamello Classic X met 4mm frees. Het was goed te doen, nadat de frees goed ingesteld was, maar wel een hoop werk omdat je per verbinder 4x moet frezen.
In mijn zoektocht naar informatie of de 8mm Clamex frees ook in mijn Classic X past (wat blijkbaar gewoon kan) kwam ik op dit topic en nu zit ik heel erg te twijfelen of ik niet gewoon over moet stappen op de S20 aangezien de frees set iets van € 320 euro kost.
Nadeel is alleen dat ik net een doos met 80 stuks S18 heb gekocht.

Maar ik ben blij te lezen dat er een alternatief is. Eens even zien of ik eventueel de doos met S18's nog kan retourneren.

@jorisvh Mag ik vragen waar je ze besteld hebt? Ik zie ze bij gereedschappro.nl voor € 47,80 per 20 stuks
 
Laatst bewerkt:

Doc

Actieve deelnemer

DeZager

Nieuw lid
4 feb 2022
14
1
G-town
Heb ze ook net gebruikt! Goed systeem in combinatie met een deuvel super stevig. Gebruikt voor een kinderbed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Doc

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
Heb ze ook net gebruikt! Goed systeem in combinatie met een deuvel super stevig. Gebruikt voor een kinderbed.
Slim idee om ook deuvels te gebruiken, daar was ik zelf niet opgekomen. Heb je ze met of zonder lijm gebruikt?
 

Doc

Actieve deelnemer
zo erg is het toch ook niet?
naar België was het voor 20 paar 45,78€ excl bij RSTools en 45,65€ excl bij artifex24.
Denk dat er iets mis ging, want gisteren kreeg ik een totaalbedrag van 90 euro te zien bij Artifex, voor een doos van 20 paar.
Dus toen heb ik ze bij RS-Tools besteld. Als het goed is komen ze morgen binnen.
 

Doc

Actieve deelnemer
Gisteren het doosje binnen gekregen en ze meteen getest. Bevalt goed.
Je moet wel nauwkeurig frezen zodat de gaten goed tegenover elkaar liggen want anders passen ze niet goed in elkaar, zeker als je er bijvoorbeeld 3 naast elkaar gebruikt.
Heb het idee dat de S-18 wat dat betreft iets vergevingsgezinder is.

Erg netjes ook dat de schroefjes en het malletje mee geleverd worden. In een demo filmpje zag ik ze de helften met de mal en een hamer op zijn plek tikken, maar toen ik dat (voorzichtig) probeerde brak meteen een van de twee puntjes af waar je de halve Lamello op klemt.
Maar dit is op zich niet echt een probleem als je er in elke doos zo’n boormal zit.
Ik ga ze sowieso vaker gebruiken want het scheelt heel veel tijd tov de S-18.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Even een bump...

Al een aantal keren heb ik voor kasten gebruik gemaakt van de Clamex S18, in combinatie met mijn Lamello Classic X met 4mm frees. Het was goed te doen, nadat de frees goed ingesteld was, maar wel een hoop werk omdat je per verbinder 4x moet frezen.
In mijn zoektocht naar informatie of de 8mm Clamex frees ook in mijn Classic X past (wat blijkbaar gewoon kan) kwam ik op dit topic en nu zit ik heel erg te twijfelen of ik niet gewoon over moet stappen op de S20 aangezien de frees set iets van € 320 euro kost.
Nadeel is alleen dat ik net een doos met 80 stuks S18 heb gekocht.

Maar ik ben blij te lezen dat er een alternatief is. Eens even zien of ik eventueel de doos met S18's nog kan retourneren.

@jorisvh Mag ik vragen waar je ze besteld hebt? Ik zie ze bij gereedschappro.nl voor € 47,80 per 20 stuks
indien intresse heb ik zo een frees te koop met bijhorende verbinders, pm me voor verdere details :)
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.