Aandrijfriempjes emcorex gezocht

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Heb de emcorex vlak- en vandiktebank bij de emcostar houtbewerkingsmachine gekocht. Weer een geweldige machine maar.... alle 3 de aandrijfriempjes van de transportrollen zijn gebroken.
Het gaat om ronde snaren met een dikte van 5 mm en een lengte/omtrek van 250mm.
Ik had al 3 o-ringen besteld maar dat werd me door de leverancier afgeraden omdat ze niet voor aandrijving geschikt zijn.
Iemand een idee waar ik nieuwe rubbersnaren o.i.d kan kopen?

Groeten, Ernst
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Van vdhbv nog niets vernomen, heb nu 3 o-ringen gekocht, niet echt bedoeld voor aandrijving maar bij het apparaat zaten ook o-ringen (weliswaar gebroken), nu een iets grotere maat gekocht, lijkt goed te passen.
Emcostar staat even niet thuis dus ik kan de emcorex niet op volle toeren belasten.
Ziet er wel veelbelovend uit, ook dit onderdeel weer ongelofelijk robuust.
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
wij gebruiken op het werk bij diverse machines ook ronde snaren,er is ook een variant die hol van binnen is en waar busjes ingaan.Deze kan je zelf op maat maken.
Is eigenlijk een noodoplossing maar werkt goed.Andere ronde snaren worden of besteld of op maat gemaakt van een lengte snaar,dmv een soort soldeerbout verwarm je de eindes en smelt ze aan elkaar.daarna de bramen eraf schuren op een schuurband en je hebt een degelijke snaar
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
hanske, ik kreeg van Duursma aandijftechniek in Deventer ook te horen dat ze op maat te maken zijn, ze hadden alleen niet de juiste diameter snaar op voorraad. Geen idee wat het zou kosten. Ga het nu met de O-ringen proberen....
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Al heel wat balkjes mee geschaafd en de aandrijving geeft geen krimp; de O-ringen hebben hun werk gedaan, zelfs bij de koude van de afgelopen weken is er geen snaar gebroken.
Wel belangrijk om het blad te blijven sprayen met glijmiddel.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Helaas...na een flinke partij Larix schaven zijn de O-ringen toch in rook opgegaan...
Ik had helaas geen silbergleit of ander glijmiddel gebruikt en aangezien ik van ruw 35mm dikt naar 20mm terug moest, heb ik veel (1 -n 2mm) per slag geschaafd. Bij de laatste van 5 balken van 3 meter ging het mis.
Inmiddels heb ik van VDH machines in Utrecht een setje van de originele riemen geleverd gekregen.
Ze lijken sprekend op de o-ringen die ik hiervoor gebruikte. maar iets korter.
Ik hoop dat ik daarmee langer ga doen en zal in ieder geval met wat meer zorg gaan schaven.
 

RobNoot

Nieuw lid
24 aug 2016
1
0
Zwolle
Hallo,
Deze post is al wat ouder, maar voor de liefhebbers vul ik hem even aan met wat details omtent v-snaren:

Ik heb vorig jaar als aanvulling op mijn emcostar een emcorex er bij gekocht en afgelopen zaterdag kwam ook ik voor dit vervangings probleem te staan.

Nader onderzoek leerde dat mijn Rex een combinatie had van 2x continental v-snaar en 1x rubber ring.
De beide snaren misschien nog wel origineel maar zwaar opgerekt en uitgehard, de rubber ring deed dus feitelijk alles in zijn eentje en die was nu dus geknapt

Ik heb bij mijn zoektocht "wat te doen" iig in deze post een rubber ring alternatief gevonden, maar ook de handleidingen en oude spare-part lijst die ik heb verzameld nog even doorgespit. Helaas staat daarin niet meer dan een "artikelnummer" voor een vervangingsset maar geen echte v-snaar maatvoeringen.

Mijn uiteindelijke conclusie:

1. je kunt als vervanging inderdaad kiezen voor 3x rubber ring 5x250mm. Lengte aandrijving is 300 maar ring van 250 lang krijgt dan door het oprekken voldoende spanning/tractie.

2. Feit blijft wel dat aandrijfsnaren vaak wel beter bestand zijn tegen de "trekkracht".
Je kunt bij een willekeurige webshop/(groothandel) vrij makkelijk op zoek gaan naar aandrijfriemen/v-snaren .....
Ga dan voor de maat 5x300mm --> Li (omtrek binnenzijde). --> en "conventionele" v-vorm
Getande binnenzijde of glad kan beiden.... Originel was glad maar die kon ik niet tegen een redelijke stuksprijs vinden.

Ik vond ern getande versie online voor c.a. €6,- per stuk. (ATD Deventer, verzending per post c.a. € 2,50).
Na ontvangst meteen gemonteerd en getest:
Dat past/werkt perfect. :)
 

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
Hoi, hoi,

Een tijdje geleden had ik een vergelijkbaar probleem met m'n Emco-rex 2000 vlak-vandiktebank. Na lang zoeken, meten en googlen, kwam ik ook uit bij v-snaren van ATD in Deventer. Op de binnenmaat gezocht en uiteindelijk getande v-snaren gekocht. Werkt uitstekend.

Groeten, Arie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.