Hallo,
Deze post is al wat ouder, maar voor de liefhebbers vul ik hem even aan met wat details omtent v-snaren:
Ik heb vorig jaar als aanvulling op mijn emcostar een emcorex er bij gekocht en afgelopen zaterdag kwam ook ik voor dit vervangings probleem te staan.
Nader onderzoek leerde dat mijn Rex een combinatie had van 2x continental v-snaar en 1x rubber ring.
De beide snaren misschien nog wel origineel maar zwaar opgerekt en uitgehard, de rubber ring deed dus feitelijk alles in zijn eentje en die was nu dus geknapt
Ik heb bij mijn zoektocht "wat te doen" iig in deze post een rubber ring alternatief gevonden, maar ook de handleidingen en oude spare-part lijst die ik heb verzameld nog even doorgespit. Helaas staat daarin niet meer dan een "artikelnummer" voor een vervangingsset maar geen echte v-snaar maatvoeringen.
Mijn uiteindelijke conclusie:
1. je kunt als vervanging inderdaad kiezen voor 3x rubber ring 5x250mm. Lengte aandrijving is 300 maar ring van 250 lang krijgt dan door het oprekken voldoende spanning/tractie.
2. Feit blijft wel dat aandrijfsnaren vaak wel beter bestand zijn tegen de "trekkracht".
Je kunt bij een willekeurige webshop/(groothandel) vrij makkelijk op zoek gaan naar aandrijfriemen/v-snaren .....
Ga dan voor de maat 5x300mm --> Li (omtrek binnenzijde). --> en "conventionele" v-vorm
Getande binnenzijde of glad kan beiden.... Originel was glad maar die kon ik niet tegen een redelijke stuksprijs vinden.
Ik vond ern getande versie online voor c.a. €6,- per stuk. (ATD Deventer, verzending per post c.a. € 2,50).
Na ontvangst meteen gemonteerd en getest:
Dat past/werkt perfect.