90° L hoek

Raiko Moerenhout

Actieve deelnemer
31 aug 2020
26
9
Voor het afstellen van mijn machine en het checken van mijn werkstukken zoek ik 90° L hoek. (eigenlijk twee, èèn grote en èèn kleine)
Heeft iemand hier goede ervaringen met een merk? Aanraders zijn erg welkom. Heb net de fout gemaakt met goedkoop is duurkoop.
Maar er zomaar van uitgaan dat genoeg geld tegen de muur smijten het probleem verhelpt...
1599941108685.png
 

kpkp

Nieuw lid
9 sep 2020
10
1
Ik kwam vandaag deze video tegen van een forumgenoot:

Dit type hoeken zijn geen controle gereedschap. Als je de haaksheid wilt controleren van je machine (en werkstukken) dan kun je beter blokhaak pakken met een een DIN 875/0 of DIN 875/00 normering. Willekeurig voorbeeld: Blokhaken DIN 875/0 Hogetex / Techno-Post
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Woodpeckers is inderdaad erg goed (ik heb zelf redelijk wat spul van ze en dat bevalt uitstekend), maar ook erg kostbaar. Shinwa is in heel veel gevallen een alternatief dat ook erg goed is, maar ook een stuk goedkoper.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Om je een indruk te geven van hoe gek de prijzen kunnen worden: mijn winkelhaak van Woodpeckers is duurder dan een qua afmetingen vergelijkbare, maar officieel geijkte (DIN875 GG0), winkelhaak met certificaat uit de wereld van de machine bouw. Die laatste had ik nodig voor een metaalproject en kostte me meer dan €100. Maar ja, dat is puur en alleen een geijkt stuk staal met een aanslag. Geen schaal erop, geen uitsparingen om 'm makkelijk beet te kunnen pakken, geen uitsparingen voor m'n potlood om lijnen op een vastgestelde afstand te trekken. Niets van dat alles. Tja, dus op den duur toch maar bezweken voor de verleiding en een RVS versie van de winkelhaak van Woodpeckers gekocht. Of dat qua geld een slimme zet is zou je trouwens best mogen betwijfelen, wat mij betreft. Voor minder kun je 100% zeker ook een heel goede winkelhaak krijgen. Zoals ik als schreef is Shinwa een heel stuk goedkoper, maar ze zijn niet voor niets zo populair in de industrie.
 

Raiko Moerenhout

Actieve deelnemer
31 aug 2020
26
9
Waar komen die goedkoop/duurkoop dingen vandaan eigenlijk?

HBM, Maar toen ik mijn werkstuk niet haaks kreeg heel de machine na gelopen. bleek mijn meetijzer niet haaks. Dit heb ik gecontroleerd met ruitjespapier op een vlakke ondergrond. Ding wijkt meer dan 1 graad af.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik heb zelf een DIN 875/0 RVS winkelhaak ter controle van machines, andere meetgereedschappen,... Voor houtbewerking al lichtjes overkill, maar het is gewoon een fijn gevoel om te weten dat deze winkelhaak ècht haaks is. Zeker geen slechte investering!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
In mijn lade met meetgereedschap heb ik sinds kort weer twee geo driehoeken liggen. Deze zijn goedkoop en snel te vervangen maar ook heel nauwkeurig.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
een goedkope haak die je even controleert of nastelt is net zo haaks.
als je die dure een paar keer laat vallen moet je hem ook opnieuw stellen
stukje plaatmateriaal is ook heel bruikbaar voor het haakszetten van je geleider
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Vandaar mijn keuze voor een DIN 875/0 haak uit 1 geheel. Ding is zo solide/zwaar... Zelfs al laat je hem van een aantal verdiepingen naar beneden vallen, hij zal je nog altijd trouw de waarheid vertellen 😄 En nog lang niet zo duur als bijv. Woodpeckers...
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Lego!

Een paar grondplaten en wat blokjes, en gegarandeerd dat het kaarsrecht is. Alleen voor regelmatig gebruik iets minder praktisch.
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Klium heeft ook mooie producten van Facom. Daar ben ik erg tevreden over, keuze in zuiverheidsklassen en daarmee ook in prijs. Ik heb nog geen betere winkelhaken kunnen vinden voor de prijzen die daar gehanteerd worden
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Hun klasse 2 haken zijn inderdaad zeer gunstig geprijsd, maar als je naar 875/0 of /00 zou gaan zijn er beter geprijsde opties (lees: kostprijs gedeeld door 2)

Om even te verduidelijken: Het verschil tussen de klasses is voor houtbewerkers eigenlijk niet van belang. Maar voor het instellen van machines heb ik toch gekozen voor een 875/0 haak:

8_8c781a2f-89b3-4440-b214-6c1320d7de35_896x700.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Ik heb laatst 2 Format D875/2 blokhaken gekocht bij MRO shop. Je hebt er veel verschillende uitvoeringen en maten. Ik vond de prijs best meevallen. Zeker de kleine haak van 50x75mm gebruik ik best vaak om bijvoorbeeld de haaksheid van het zaagblad te controleren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.