400mm schroeven in hout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
6.024
328
Gaanderen
ik heb zelf DeWALT DCD796, 18v, al flink wat dozen tellerschroeven van 300 lang mee weggedraaid. Geeft geen krimp. Schat zo in dat 400 ook geen probleem is. Wel met 2 handen vasthouden en netjes op tijd stoppen. Was wel in 150*150 Douglas, enigszins vers dus natuurlijk glijmiddel voor de schroef. 🤪
Joost ik denk dat het probleem niet de machine is maar de krachten die op de schroef komen het probleem kan gaan worden. Die krachten worden om gezet in warmte. Soms gaat de schroef er niet vergenoeg in draait men meteen terug en breekt de boel de schroef is dan vaak erg heet. Die 10 cm geven veel weerstand, ik zou er niet vanzelfsprekend vanuit gaan dat dit geen verschil uit maakt. Het kan best dat je gelijk hebt maar ik kan niet uit mijn eigen ervaring putten dus enige voorzichtigheid is geboden. Je krijg een lange afgebroken schroef er slecht uit.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
223
27
Ik heb het in de reacties hier nog maar één keertje gelezen. Maar een slagschroevendraaier (of een slagmoersleutel) is hier toch wel het beste om te gebruiken om de bouten en schroeven vast te zetten. Die draaien die er met gemak in. Waar je vooral op moet letten is dat je ze niet afbreekt. Dus goed voorboren en als je het gevoel hebt dat het te zwaar gaat niet verder draaien.

Tellerkopschroeven zijn naar mijn weten gemaakt om zonder voor te boren te kunnen gebruiken. Mijn slagschroevendraaier draait ieder geval tellerkopschroeven van 250mm (in douglas)alsof het door boter heen gaat. Voordeel van deze machines is dat ze niet op je pols slaan ook. Het ligt natuurlijk wel aan de houtsoort. In eik gaat dat het niet worden natuurlijk en bestaat er een grote kans dat je schroef breekt.

Zorg ook dat je gebruik maakt van de speciale bitjes en houder voor slagschroevendraaiers, dat zorgt er ook voor dat je schroef minder snel breekt. Bijvoorbeeld Wera impaktor
 

ZotVanHout

Post veel
8 jan 2016
1.580
302
Klein-Brabant, Vlaanderen
Inzepen dat is een goede had ik niet aan gedacht.
daarmee doel ik op de harde brokkenzeep
die gaat samen met de schroefdraad diep in het hout
dus niet de vloeibare zeep
heb ik geen ervaring mee, maar ik vermoed dat die na een paar omwentelingen in het hout gekropen is
zeker geen afwasmiddel, want daarvan heb ik ervaren dat het in metaal hapt
 

LeonvB

Actieve deelnemer
23 nov 2014
647
42
Leuke suggesties, maar de meeste van die zware boormachines zijn totaal ongeschikt. Het maximum koppel ligt meestal rond de 40-50Nm. De reden is dat het boormachines zijn. Niet optimaal voor de relatief lage toeren die voor schroefwerk nodig zijn. De DR20/4 is al veel beter geschikt met zijn 98Nm, maar is nog steeds beperkt tot maximaal M12x300.

De slagmoersleutel is inderdaad het best geschikt. Een veel goedkopere accuslagmoersleutel gaat zelfs op 12V over die 98Nm koppel heen, en gaat dan ook al tot M12. De zwaardere 18V machines gaan tot ca. 300Nm/M18, en zijn al prima qua kracht voor een dergelijke klus en nog steeds stukken voordeliger. Het krachtigst zijn de modellen op lucht, en deze zijn ook nog voordeliger als de accu modellen. Maar de accu modellen zijn makkelijker mee te nemen, en als je te veel kracht gaat zetten (lucht gaat makkelijk boven de 1000Nm) schroef je alles kapot.
Door de manier waarop zo'n machine werkt is het risico op afbreken van de schroef trouwens al stukken kleiner als met een gewone schroefmachine. Mijn 85Nm accu schroeftol draait met het grootste gemak de koppen van de meeste schroeven af, met de 250Nm accuslagmoersleutel gaat dat heel wat minder makkelijk. Wera impaktor is inderdaad een geschikte schroefbit, maar als de kop een zeskant is denk dan aan krachtdoppen. Hitachi maakt prima kwaliteit, en is redelijk voordelig daarin.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.996
104
Riemst
Houtdraadbouten laten voor wat ze zijn en tellerkopschroeven gebruiken. Dan heb je enkel een stevige slagschroevendraaier nodig.
 

Michello

Nieuw lid
25 apr 2019
5
0
Torderen die lange schroeven dan niet door een slagboormachine?

Voor mijn gevoel is een houtdraadbout veel vaster te zetten dan een tellerkopschroef.
 

LeonvB

Actieve deelnemer
23 nov 2014
647
42
10mm is 10mm. Zolang dezelfde treksterkte materiaal wordt gebruikt zal ook de vervorming niet heel veel anders zijn.
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
71
11
Nijmegen
Als je een Festool wilt: kopen!

Maar als het om deze klus gaat, werkt de slag schroevendraaier van de Lidl ook prima. 18v systeem. Minder dan 50 euro. Ik ben er erg tevreden mee. De timmerman had een DeWalt slag schroevendraaier en die deed het net zo goed. Wellicht dat voor professioneel dagelijks gebruik er een verschil zit in levensduur, maar dat heb je door het prijsverschil ruim gedekt.

ervaring en competentie maakt de man, niet het gereedschap. (Maar het is wel lekker natuurlijk, de groene lijn!)
 

kajak

Nieuw lid
5 mrt 2020
19
5
Katwijk
Leuke suggesties, maar de meeste van die zware boormachines zijn totaal ongeschikt.

De slagmoersleutel is inderdaad het best geschikt.
Door de manier waarop zo'n machine werkt is het risico op afbreken van de schroef trouwens al stukken kleiner als met een gewone schroefmachine. Mijn 85Nm accu schroeftol draait met het grootste gemak de koppen van de meeste schroeven af, met de 250Nm accuslagmoersleutel gaat dat heel wat minder makkelijk.

Kun je die uitleggen? Ik zou zeggen, die schroef krijgt telkens een flinke jets, bij elke slag van zon slagmoersleutel. Op zo'n piek moment belast je die schroef toch zwaarder als dat je met een sterke boormachine zou doen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.996
104
Riemst
Kun je die uitleggen? Ik zou zeggen, die schroef krijgt telkens een flinke jets, bij elke slag van zon slagmoersleutel. Op zo'n piek moment belast je die schroef toch zwaarder als dat je met een sterke boormachine zou doen?
Doe eens de test en probeer een koppel van 200 Nm in bedwang te houden.Eerst een constant koppel (dat is een gewicht van 20 kg op een hefboom van een meter) en dan een slagschroevendraaier die dit zelfde koppel geeft. En probeer ook eens een schroefmachine met 200 Nm in bedwang te houden. Dan merk je het verschil wel.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
2.899
253
Het land van Maas en Waal
Kun je die uitleggen? Ik zou zeggen, die schroef krijgt telkens een flinke jets, bij elke slag van zon slagmoersleutel. Op zo'n piek moment belast je die schroef toch zwaarder als dat je met een sterke boormachine zou doen?

Die pieken zijn maar van korte duur, waar je bij gebruik van een 'gewone' schroevendraaier een constante kracht uitoefend die belastender is. Hoe dat exact natuurkundig werkt kunnen anderen hier je vast wel uitleggen :)


Nog wat meer algemene info over het verschil tussen slag en non-slag: Slagschroevendraaier of niet?
 

Michello

Nieuw lid
25 apr 2019
5
0
Is trouwens een slagmoersleutel geen betere oplossing om flinke houtdraadbouten erin te draaien. Die zitten al snel een eind boven de 100 NM terwijl bijvoorbeeld de Festool DR 20 maar op 98 NM zit.
Een slagmoersleutel is daarentegen ook leuker qua prijs.

Er zit wel verschil in een slagmoersleutel en een slagboor heb ik begrepen.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Post veel
8 jan 2016
1.580
302
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben bezig met een overkapping met balken van 20x20cm, nu moet ik nogal een aantal M10 houtdraadbouten van 400mm en tellerkopschroeven erin vastzetten.
@Michello
misschien kunnen we terug tot de essentie komen
jouw vraag was een mooie technische kluif
je hebt een pak oplossingen aangereikt gekregen
voorboren doe je met een doordeweekse machine
hoeveel balken ga je vastzetten ?
als de voorboring in verhouding tot de dikte van de houtdraadbouten is, dan kan je een redelijk groot aantal bouten (6-kant-kop) er gewoon met een ratel (bij ons 'rakkazjak' genoemd) indraaien
als de voorboring in verhouding tot de dikte van de tellerkopschroeven is, dan draai je die er met een 18V batterijschroefmachine al dan niet met klopfunktie vlot in
inwrijven met vaste zeep helpt een pak
liggen die balken van 20x20 bovenop & wil je die enkel verankeren, dan volstaan houtdraadbouten + tellerkopschroeven van 20+10 = 30 ruimschoots
tegen het wankelen kan je er schotten tussen plaatsen
 

LeonvB

Actieve deelnemer
23 nov 2014
647
42
Kun je die uitleggen? Ik zou zeggen, die schroef krijgt telkens een flinke jets, bij elke slag van zon slagmoersleutel. Op zo'n piek moment belast je die schroef toch zwaarder als dat je met een sterke boormachine zou doen?
Probeer eens met een hamer je spijker in het hout te duwen. Dat is dus best zwaar en lastig: je duwt de spijker snel uit model. En ga nu eens met een hamer staan slaan op diezelfde spijker.

Het principe van draaien en slaan werkt in een schroef- versus slagmachine eigenlijk hetzelfde: de machine die schroeft geeft een constante druk op de schroef. Die schroef draait erin maar geeft ook zelf wat mee, en op een gegeven moment heb je met steeds maar door blijven draaien het breekpunt bereikt. En dan draai je de kop er domweg af.
Een slagmoersleutel tikt steeds de schroef (of moer) rond, met inderdaad heel even een veel grotere kracht. Maar die is niet constant, dus de schroef veert steeds terug in model, krijgt weer een slag, etc. De belasting is over een bepaalde tijd genomen veel lager, waardoor schroeven het minder snel begeven.
Je kunt de maximumkracht die je op de schroef zet echter niet blijven oprekken, en dat is ook de reden dat je minimum en maximum diameters schroeven vermeld ziet staan: bij 12V machines meestal 4-12mm (ca. 110Nm), bij 18V vaak 6-16mm (200Nm) maar soms ook 10-18mm (300Nm). Let dus op dat je niet een machine koopt die te zwaar is voor wat je normaliter wilt schroeven. Met name bij lucht kan je sleutel al snel te veel kracht zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: kajak en mark20v

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.