3 dimensionale verbinding in dunne balkjes

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
338
273
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Mede houtbewerkers...
Voor een nieuwe ladenkast wil ik dunne eiken balkjes/stokjes (20×20mm) in drie richtingen aan elkaar verbinden. Ik dacht het allemaal met kleine domino's te doen (5mmx30mm) maar die zijn zelf al bijna 20mm breed en dan blijft er geen hout in de knoop over. En dat krijg je niet mooi.
Nu kom ik zelf op halfhouts verbinden in één richting (het vóór- en achtervlak van de kast) en nog kleinere domino's (4×20mm) in de andere richting (verbinding tussen vóór- en achterkant). Meer werk en misschien minder mooi omdat je de halfhouts verbindingen in één richting ziet en in de andere weer niet...het liefst zag ik de verbindingen helemaal niet.
Het gaat, zoals je op de tekeningen kunt zien, om flink veel verbindingen dus handmatig pennen en gaten maken valt voor mij af....
ladekastafgeschuindverdiept skelet.jpg.
Hoe zouden jullie het doen?ladekastafgeschuindverdiept.jpgsignal-2025-10-28-140831_002.jpegsignal-2025-10-28-140841_002.jpegsignal-2025-10-28-140916_002.jpeg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.518
3.855
De liggers worden l of t vormig. Die kan je naast de verbinding met een pen of 2 deuveltjes vast zetten.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
338
273
Deventer
www.ernstkuhne.nl
De liggers worden l of t vormig. Die kan je naast de verbinding met een pen of 2 deuveltjes vast zetten.
Een (groot) deel van de liggers wordt inderdaad L- en T-vormig maar de liggers blijven wel vrij klein: respectievelijk 26x26mm en 32x26mm en de kuisingen waar ze in de vóór en achterkant in komen zijn steeds 20x20mm. Kleine deuvels zijn misschien nog te doen... ik ben er geen fan van, eerlijk gezegd
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.518
3.855
Je hebt 5mm laden zijkanten? Ik maak de glijlatten altijd breder dan de laden zijkant die er over heen loopt.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.963
656
Ik gebruik ook niet snel deuvels, maar als je ze koopt of zelf maakt uit hardhout heb je toch zwevende pennen waar ik vertrouwen in zou hebben. Enige moeilijke is dat je vrij moeilijk de in verstek gezaagde uiteindes kan uitlijnen waar je 2 verbindingen hebt die samenkomen
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
338
273
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Je hebt 5mm laden zijkanten? Ik maak de glijlatten altijd breder dan de laden zijkant die er over heen loopt.
nee, mijn ladezijkanten worden waarschijnlijk 15mm, nu maak ik zelden houten laden en geleiders dus ik ga er nog even naar kijken naar aanleiding van jouw opmerking.
Eigenlijk wilde ik een zo rank mogelijke balkjesstructuur, die ook mooi is als er geen laden in zitten maar het moet allemaal wel goed glijden natuurlijk. Bedankt voor de feedback
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.518
3.855
Je kan in plaats van een t vorm ook 3 losse balkjes van 20 x 20 gebruiken. Dan kan je ze naast het hart gewoon met een pen bevestigen. Dan doe je de zij geleider gewoon wat hoger. Dan hou je het geraamte luchtiger en kan je met allemaal de zelfde 20 x 20 balkjes werken.
 
Laatst bewerkt:

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
338
273
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Je kan in plaats van een t vorm ook 3 losse balkjes van 20 x 20 gebruiken. Dan kan je e naast het hart gewoon met een pen bevestigen. Dan doe je de zij geleider gewoon wat hoger. Dan hou je het geraamte luchtiger en kan je met allemaal de zelfde 20 x 20 balkjes werken.
Heb ik inderdaad even uitgetekend, maar dan worden het wel érg veel balkjes is de transparantie van het frame verloren...
 

blokjes

Nieuw lid
29 jul 2013
16
9
Noord-Brabant
Om te voorkomen dat je de balkjes in 3 richtingen moet verbinden zou je het ontwerp wat kunnen aanpassen (en misschien wel net zo luchtig als jouw ontwerp): de horizontale regels van voor naar achter fungeren als ladegeleider? Die hoeven niet gelijk te zitten met de links-rechtsregel. Als je de ladegeleider 5 cm hoger plaatst maak je al eenvoudigere knopen.

Als bijlage een paar referenties die je misschien inspireren.
 

Bijlagen

  • richter_christoph_03_k_136_mpp_msm_05-2019.jpg
    richter_christoph_03_k_136_mpp_msm_05-2019.jpg
    428,4 KB · Weergaven: 11
  • mariusz_rucki_04_ms_freising_k127_HP.jpg
    mariusz_rucki_04_ms_freising_k127_HP.jpg
    403,1 KB · Weergaven: 12
  • mariusz_rucki_03_ms_freising_k127_HP.jpg
    mariusz_rucki_03_ms_freising_k127_HP.jpg
    414,8 KB · Weergaven: 11
  • mariusz_rucki_02_ms_freising_k127_HP.jpg
    mariusz_rucki_02_ms_freising_k127_HP.jpg
    363,2 KB · Weergaven: 13
  • chiaruttini_dominik_04_k_136_mpp_msm_05-2019.jpg
    chiaruttini_dominik_04_k_136_mpp_msm_05-2019.jpg
    269,5 KB · Weergaven: 14
  • sedlmaier_christian_03_mpp_k131_msm_10-2016.jpg
    sedlmaier_christian_03_mpp_k131_msm_10-2016.jpg
    292,7 KB · Weergaven: 14

jorisvh

Post veel
ik zou geneigd zijn het toch volledig met domino’s te doen.
als je die diagonaal onder 45gr zet blijft er meer vlees over. er is vast een malletje te bedenken waar dat herhaalbaar mee kan.
of misschien kunnen de balkjes 22mm worden?
ik weet niet of het zo erg is als de domino’s mekaar tegenkomen. als je er telkens 1 freest en inlijmt en dan de volgende freest waarbij je eventueel een stukje van de vorige wegfreest. uiteindelijk blijft het allemaal massief hout en lijm en dat is net zo sterk als massief hout.

eerder dan met doorgaande regels of stijlen, zou je er een echt vakwerk met allemaal aparte knopen en korte balkjes van kunnen maken.
de knopen worden dan 20x20x20 kubusjes met aan 3, 4 of 5 zijdes een domino.
je zou die knopen ook kunnen (laten) maken als 1 massief stuk met vaste pennen met de afmetingen van een domino.
uit massief hout (evt een andere houtsoort voor kleurcontrast)? of uit metaal (alu, messing, …). dit kan wellicht met een 5-assige CNC.misschien ook met een pantorouter of een shaper zijde per zijde maar dan is het heel veel werk.
of, waarom de knopen niet (laten) 3D printen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.518
3.855
Ik zou proberen zo veel mogelijk lange lengtes hout te gebruiken. Het wordt anders een hele opgave om het een beetje strak te krijgen. Als je met de kleinste domino niet goed weg komt, kan je er voor kiezen om die dan niet te gebruiken. Je kan met 5mm deuvels werken. Die boor je met 6mm tussenruimte. Als je bij de verbindingen aan de ene kant er twee boven elkaar gebruikt en aan de andere kant twee liggend, zitten ze elkaar niet in de weg. Voor de sterkte maakt het echt niet uit.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.464
560
het voorbeeld van blokjes vind ik er mooi maar je geeft aan geen pennen te willen maken

dan zou je de voor en achterkant kunnen maken met halfhout verbindingen zoals bij roetjes in een raam.
Je kan dan de doorlopende stijlen en regels zo maken zoals getekend.
de verbindingen aan de buitenkant kan je blind houden door een randje te laten staan.

daarna de verbindingsstukjes er tussen met twee dookjes per zijde.
daar is primma een malletje voor te maken.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
330
123
Uitdagend ontwerp. Jammer dat je hout niet kunt lassen, zoals staal 😉.
Ik zou ook voor deuvels gaan die je in de kopse kanten in een vaste opstelling boort. Gewoon 1 deuvel 6mm in het hart. Dan hoef je alvast niet meer na te denken over boven/onder/links rechts/voor/achter.
Dan mbv een (zelfgemaakte) mal of een kolomboor in het langshout de gaten boren. Houtlijm voorkomt dat de verbinding kan draaien.
Ik zou misschien ook naar 25mm of 30mm houtdikte gaan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.