3 dimensionale verbinding in dunne balkjes

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
337
273
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Mede houtbewerkers...
Voor een nieuwe ladenkast wil ik dunne eiken balkjes/stokjes (20×20mm) in drie richtingen aan elkaar verbinden. Ik dacht het allemaal met kleine domino's te doen (5mmx30mm) maar die zijn zelf al bijna 20mm breed en dan blijft er geen hout in de knoop over. En dat krijg je niet mooi.
Nu kom ik zelf op halfhouts verbinden in één richting (het vóór- en achtervlak van de kast) en nog kleinere domino's (4×20mm) in de andere richting (verbinding tussen vóór- en achterkant). Meer werk en misschien minder mooi omdat je de halfhouts verbindingen in één richting ziet en in de andere weer niet...het liefst zag ik de verbindingen helemaal niet.
Het gaat, zoals je op de tekeningen kunt zien, om flink veel verbindingen dus handmatig pennen en gaten maken valt voor mij af....
ladekastafgeschuindverdiept skelet.jpg.
Hoe zouden jullie het doen?ladekastafgeschuindverdiept.jpgsignal-2025-10-28-140831_002.jpegsignal-2025-10-28-140841_002.jpegsignal-2025-10-28-140916_002.jpeg

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.500
3.845
De liggers worden l of t vormig. Die kan je naast de verbinding met een pen of 2 deuveltjes vast zetten.

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
337
273
Deventer
www.ernstkuhne.nl
De liggers worden l of t vormig. Die kan je naast de verbinding met een pen of 2 deuveltjes vast zetten.
Een (groot) deel van de liggers wordt inderdaad L- en T-vormig maar de liggers blijven wel vrij klein: respectievelijk 26x26mm en 32x26mm en de kuisingen waar ze in de vóór en achterkant in komen zijn steeds 20x20mm. Kleine deuvels zijn misschien nog te doen... ik ben er geen fan van, eerlijk gezegd

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.500
3.845
Je hebt 5mm laden zijkanten? Ik maak de glijlatten altijd breder dan de laden zijkant die er over heen loopt.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.962
655
Ik gebruik ook niet snel deuvels, maar als je ze koopt of zelf maakt uit hardhout heb je toch zwevende pennen waar ik vertrouwen in zou hebben. Enige moeilijke is dat je vrij moeilijk de in verstek gezaagde uiteindes kan uitlijnen waar je 2 verbindingen hebt die samenkomen

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
337
273
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Je hebt 5mm laden zijkanten? Ik maak de glijlatten altijd breder dan de laden zijkant die er over heen loopt.
nee, mijn ladezijkanten worden waarschijnlijk 15mm, nu maak ik zelden houten laden en geleiders dus ik ga er nog even naar kijken naar aanleiding van jouw opmerking.
Eigenlijk wilde ik een zo rank mogelijke balkjesstructuur, die ook mooi is als er geen laden in zitten maar het moet allemaal wel goed glijden natuurlijk. Bedankt voor de feedback

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.500
3.845
Je kan in plaats van een t vorm ook 3 losse balkjes van 20 x 20 gebruiken. Dan kan je ze naast het hart gewoon met een pen bevestigen. Dan doe je de zij geleider gewoon wat hoger. Dan hou je het geraamte luchtiger en kan je met allemaal de zelfde 20 x 20 balkjes werken.

Laatst bewerkt:

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
337
273
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Je kan in plaats van een t vorm ook 3 losse balkjes van 20 x 20 gebruiken. Dan kan je e naast het hart gewoon met een pen bevestigen. Dan doe je de zij geleider gewoon wat hoger. Dan hou je het geraamte luchtiger en kan je met allemaal de zelfde 20 x 20 balkjes werken.
Heb ik inderdaad even uitgetekend, maar dan worden het wel érg veel balkjes is de transparantie van het frame verloren...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.