... . Ik zou met beide compressors samen 5pk hebben en 74l....
Ik vraag me toch af wat deze forum zo geobsedeerd maakt ivm PK's .. PK's zegt niks, enkel het verbruik van de motor.
Een persluchtsysteem wordt gedefinieerd naar luchtopbrengst en buffercapaciteit.
Of je nu ene 10 PK motor of ene 500pk motor gebruikt op een 400L/8Bar compressor zet maakt geen bal uit. (zolang het voldoende is natuurlijk, ene 250W motor gaat dit niet trekken en ene 500Pk motor gaat je stoppen van de zekeringkast doen doorslaan...)
Wil je veel lucht, bv bij persluchtmachines, moet je weten welk volume op hoeveel bar je nodig hebt op constant regime en dat bepaald je Compressor size.
De buffering is om pieken, drukvariaties op te vangen en is enkel interessant voor vaak klein verbruik..
Heb je een onder-gedimensioneerde compressor aangesloten op een heel groot vat, dan gaat de compressor na verloop van tijd weer aan slaan, maar hij gaat nooit het systeem op druk krijgen als je gewoon blijft doorgaan in het luchtverbruik, tenzij je stopt met perslucht te gebruiken. En dan gaat hij weer veel tijd nodig hebben om het systeem op druk te krijgen.
2 voorbeelden :
Vb-1 De aannemers die gevels zandstralen.. heb je daar al grote drukvaten gezien ? Neen. Die verbruiken constant groot debiet, dus ene stevige schroefcompressor met klein drukvat is voor hun ideaal.
Vb 2 - Een tacker gebruikt drukstoten op lage druk (4 - 5 bar) en is gene continue lucht verbruiker, dus daar een groot drukvat en kleine compressor.
Jos