2de compressor aansluiten

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Goedendag allen,

In mijn “werkplaats” heb ik een 24l olie vrije compressor staan. Nu wil ik in de garage een dezelfde compressor plaatsen en deze door koppelen naar mijn eerste compressor. Met de 2de compressor zal ik voornamelijk klein spuitwerk verrichten omdat ik niet in mijn werkplaats kan spuiten aangezien het ook de bijkeuken is. Nu heb ik een aantal filmpjes gekeken en vele hebben verschillende manieren van door koppelen. Mijn idee was het volgende welke ik met een snel gemaakte tekening zal verduidelijken.
Zwarte pijlen zijn terugslagkleppen zodat er alleen lucht uit de tank komt en niet erin.
Blauwe strepen zijn kogelkranen aangezien ik 2 afname punten wil hebben.
Verder gewoon heel simpel met een T-stuk aan elkaar koppelen.
Voor het 2de afnamepunt een waterafscheider omdat ik daar wil gaan spuiten.

(tekening is niet getekend met juiste maatgeving maar een schets)

33E25D8E-E720-43B7-A5B6-7F36DE3DEB0C.jpg

Wat vinden jullie hiervan? Vele mensen heb ik op YouTube ongeveer hetzelfde zien aansluiten. Ik zal wel instellen dat compressor 2 eerder aanslaat dan compressor 2. Dit vanwege de stroompiek en aangezien die verder weg staat dus minder herrie ��
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Waarom wil je terugslagkleppen? Je kan de twee tanks gewoon aan elkaar koppelen. De pressostaat van de compressor die je het eerst wil laten starten zet je een halve bar lager.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Misschien zie ik het verkeerd, maar als de eerste compressor is aangeslagen zorgt die door druktoename toch dat de tweede compressor nooit aanslaat?
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Om ervoor te zorgen dat de laatste tank niet de eerste tank gaat vullen maar direct de leiding uit.

Wel als je meer verbruikt dan er bijgevuld wordt. Als je maar 1 compressor hebt en die slaat aan dan merk je toch ook druk verlies ook al slaat hij aan. Dit kan je dus tegen gaan door de 2de tank aan te spreken. Dit is mij zo uitgelegd in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Je hebt twee Mickey mouse compressortjes. Als je een beetje lucht gaat gebruiken kunnen ze dat samen niet voor werken. Ze lopen allebei continu. Ze starten alleen niet tegelijk op op een simpele manier.
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Je hebt twee Mickey mouse compressortjes. Als je een beetje lucht gaat gebruiken kunnen ze dat samen niet voor werken. Ze lopen allebei continu. Ze starten alleen niet tegelijk op op een simpele manier.

Dus met andere woorden zeg je niet doen want 2x dat is nog niks? Zo mooi om te zien dat er zoveel verschillende meningen worden gegeven op internet ��. Iedereen heeft een andere bevatting over een beetje lucht gaan gebruiken. Voor de 1 is net kunnen spuiten al genoeg en voor de ander is dat pas als hij goed kan stralen. Ik heb helaas niet meer ruimte om groter te gaan, dus leek mij dit de beste oplossing en ik heb al mensen gezien waarbij klein spuitwerk met een 20l-30l compressor net goed ging. Enige grote wat ik wil spuiten is mijn 3 wieler motor met plastidip en daarvoor heb je zelfs al genoeg aan zo kleine elektrische turbine spuitpistool. Is het dan volgens jou nog weg gegooid geld?
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Zelf zou ik die 2 kranen aan het einde weg laten en koppeling gebruiken die afsluiten, als je die kleppen bij beide compressoren weg laat vergroot de ketel inhoud nadeel is wel als 1 compressor aanstaat deze langer aan staat om alles weer te vullen maar je hebt wel meer luchtvoorraad dus zal het wat langer duren voordat die weer aanslaat.

Ik denk dat het beter is eerst te kijken hoeveel lucht je nodig hebt voor het spuiten en voor de rest van het luchtgereedschap en dan een geschikte compressor die dit kan leveren aan te schaffen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Je hebt me denk ik niet goed begrepen. Als je twee goedkope compressors met de tanks aan elkaar koppelt, met de pressostaat van de een iets lager afgesteld dan de ander, krijg je als je niet veel lucht gebruikt, een compressor met een grotere tank. Alleen de compressor met de iets hogere druk zal lopen en vult beide tanks. Ga je nu veel lucht gebruiken, dus meer dan de enkele compressor kan leveren, dan zal de tweede compressor ook aan slaan. Of de twee compressors samen genoeg lucht kunnen leveren voor wat jij er mee wil doen, is van hier af niet te beoordelen. Maar als je al een compressor hebt en die levert soms net te weinig, is het een simpele en goedkope oplossing. Ik zeg dus niet dat het niets is, ik zeg dat alleen jij kan bepalen of het genoeg is.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Yup wat chevy zegt inderdaad, de twee tanks zullen altijd dezelfde druk hebben, en lucht wil altijd naar de plek waar de druk het laagst is, en dat is je gereedschap / spuitpistool

Of een compressor altijd aan staat of niet heeft ook niets met tankinhoud te maken, maar met de hoeveelheid lucht die de pomp kan aanleveren. Als je meer verbruikt dan je in de tank stopt, blijft de motor draaien, ook al heb je een tank zo groot als voedersilo.

Compressors met olie kunnen vaak meer lucht verplaatsen dan de olie vrije, maar dan moet je wel je lucht filteren (maar dat moet sowieso met spuiten)

Ow en die turbine verfspuiten werken vaak met lage druk, hoog volume (hvlp, high volume low pressure), een soort omgekeerde stofzuiger. dus die leveren heel veel lucht, maar de druk is nihil.
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Okee ik snap wat jullie beide bedoelen. Ik begrijp dat de 2de compressor pas aanslaat als het nodig is. De terugslagkleppen zorgt ervoor dat compressor 1 niet tank 2 vult en andersom, dus ik heb altijd sowieso 1 compressor met 2 tanks, zo is het mij uitgelegd. Mijn antwoord was precies hetzelfde als de jouwe Sang, maar in praktijk werd er ook lucht naar de 2de tank gebracht en niet alles naar het gereedschap kreeg ik terug te horen. Zelf bedenk ik me nou als compressor 2 niet nodig is dan vult hij ook tank 2 niet zodra ik die leeg heb getrokken met compressor 1. Of denk ik nu verkeerd?

Ik wil een lvlp spuit kopen omdat deze minder lucht nodig hebben dan een hvlp.
Een compressor met olie wilde ik in eerste instantie niet vanwege de olie onderhoud, maar ik begin steeds een beetje daar op terug te komen merk ik nu. Ik denk dat het gewoon beter is om te kijken welke compressor het meeste kan leveren in de beschikbare ruimte die ik voor de compressor heb. Compressor 1 zal ik 80% van de tijd gebruiken en mocht ik daarmee gaan schuren, of een andere bewerking met veel lucht nodig te hebben, zal compressor 2 toch automatisch aanslaan zodra die merkt dat compressor 1 het niet aan kan?
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Lucht blijft altijd een apart verhaal.

Je staat straks te spuiten met een 3000 watt verfspuit, en nog is er twijfel of je capaciteit genoeg hebt :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Als je luchtgereedschap zoals schuur-, slijp of boormachines wil gaan gebruiken, kan je dit compressorverhaal vergeten. Zorg voor een krachtstroom aansluiting en ga uit van een compressor met een aanzuigvolume van min 500 liter met een zo groot mogelijke tank. Zeg minimaal 300 liter. Anders loopt je compressor continu en sta je nog steeds te wachten tot hij weer op druk is. Een beetje luchtgereedschap gebruikt 100 tot 300 liter lucht bij 6 bar.
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Ik wil absoluut niet eigenwijs overkomen ofzo maar krachtstroom gaat het natuurlijk niet worden. Je hebt een hobby werkplaats en een hobby werkplaats, nou de mijne is nog een stapje kleiner haha.
Er zijn zat mensen die met netaansluiting die zoveel dingen kunnen. Heb zelfs mensen zien spuiten met een lvlp spuit en een 24l compressortje en stralen met een 50l compressor. Vandaar dat ik zo overtuigd was om dit te maken want stel ik heb 2x dezelfde compressor dan heb ik 2x tankinhoud en 2x luchtafgifte want dat verdubbeld ook. Ik hoef echt niet zo super professionele machines te hebben maar wel dat ik gewoon leuk kan werken. Het spuiten zal ook zeker niet dagelijks zijn, zelfs niet wekelijks en als ik iets spuit is het maar klein dus ik hoef niet continue achter elkaar door te spuiten. Misschien zet ik er wel een 50l bij of een 100l als het past. Ik ben wel in ieder geval door jullie overtuigd dat ik wel stapje hoger moet als wat ik nu heb. Mijn dank daarvoor.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Het luchtverbruik van je apparaten bepaald wat voor compressor je nodig hebt. Ik heb 2 straalcabines voor fijn werk en die draaien probleemloos op een junn air compressor. Maar als je bruggen wil gaan stralen, heb je er niets aan. Zelfde geldt voor spuitwerk. Op mijn olie vrije durr tandartscompressor kan je prima met een airbrush uit de voeten. Maar als je hele auto's wil gaan spuiten, heb je er niets aan.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
En een compressor hebben is altijd een aanwinst, nieten en spijkeren zijn ze het allerbeste in, schoonblazen van je gereedschap, oppompen van banden, ik zou niet zonder kunnen.

En verfspuiten moet je gewoon proberen
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Ik had de compressor ook aangeschaft voornamelijk voor spijkers, banden oppompen en blaas pistool om alles goed te kunnen schoon spuiten. Was zelfs 1 van mijn eerste aanschaffing voor de werkplaats. Nu wil ik dus ook kleine dingen kunnen spuiten, voornamelijk plastidip, en een kleine 50mm schuurmachine omdat dit mij wel fijn en makkelijk lijkt. Ik ben dus niet van plan om allemaal grote en zware belastingen uit te gaan voeren. Heel misschien om de kleinste straal pistool uit te proberen voor gewoon buiten om hele, maar dan ook hele kleine dingen te kunnen stralen. Mocht ik ooit gaan verhuizen dan kijk ik wel voor iets met een grotere garage en dan wil ik wel een zwaardere compressor en attributen gebruiken. Hier is dat gewoon niet mogelijk. Mijn huidige werkplaats is niet eens een werkplaats te noemen eigenlijk haha
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Zo'n 50mm schuurmachientje gebruikt makkelijk 100l/min bij 6 bar. Daar ga je geen plezier van hebben met je huidige compressor.
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Nee met mijn huidige weet ik dat inderdaad. Ik heb al wel een aantal interessante 50l compressors gezien met een hoge afgifte.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Ik heb een 3 pk 220 met een gietijzeren v blok op een 50 liter tank. Is prima als je met meerdere grote tackers op een klus bezig bent, maar met roterend luchtgereedschap sta je steeds te wachten tot je weer genoeg lucht hebt.
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Hmm zo zelfde soort compressor wilde ik toevoegen maar uit ervaring weet je dus dat je daar nog niet mee kan spuiten of schuren? Zelfs niet met mijn huidige compressor erbij? Ik zou dan uitkomen op een 74l met zo'n 360l netto luchtafgifte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.