2de compressor aansluiten

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Die twee compressors kunnen dan niet op een groep. Zoals ik al eerder aangaf kun je op bijna elke compressor spuiten, Je moet alleen zorgen dat het luchtgebruik van je spuitpistool in verhouding is met de opbrengst van je compressor. Voor schuren gaat het zelfde op. Als je weet wat de luchtopbrengst van je compressor is en je weet het luchtgebruik van je slijp of schuurmachine, dan weet je hoe lang je kan werken voor je compressor in adem nood komt. Voor luchtopbrengst van goedkope compressors kan je uitgaan van het aanzuigvolume gedeeld door twee. Alleen jij kan bepalen of dat voor jouw projecten goed genoeg is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Heel leuk, maar wat is de duty cycle van deze compressoren? En die netto opbrengst , is dat bij 20 graden?
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Oplossing is eigenlijk eenvoudig :

Voorstel 1 : 1 Pressostaat die beide compressoren aanstuurt en voor een van de compressoren een tijds-vertrager inzetten (bv 5 seconden vertraging).
Voorstel 2 : 2de compressor 0.5 bar lager inzetten (zoals Chevy66 aanhaalde)

De 2 tanks gewoon met een 1"-leiding verbinden, geen terugslagkleppen nodig hiervoor, dit brengt alleen drukverlies over de klep met zich mee (openingsdruk en stromings-drukverlies) .

Jos
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Okee het is me allemaal wel stuk duidelijker geworden. Ga nu goed nadenken over de €400 voor de 50l compressor of een turbine alleen voor spuiten en geen extra compressor. Ik neig nu naar 2de compressor want stoor me nu al aan mijn 24l dat hij zo snel leeg is als ik lucht spuit.
Welke compressor zouden jullie dan lager zetten? 24l staat bij mijn werkbank en die gebruik ik het meeste, 50l komt dan in de garage te staan een aantal meter verder en die wordt voornamelijk gebruikt voor spuitwerk wat niet dagelijks zou zijn, misschien zelfs maar 2x per maand. Ik zou met beide compressors samen 5pk hebben en 74l.

@jose zou je mij kunnen uitleggen of de volgende beredenering klopt? Mij is vertelt ,en heb gezien, dat ze de terugslagkleppen plaatsen omdat anders compressor 2 de compressor 1 zou kunnen vullen ipv alles naar het gereedschap sturen en andersom. Ik vind beide namelijk wel logisch.
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
... . Ik zou met beide compressors samen 5pk hebben en 74l....

Ik vraag me toch af wat deze forum zo geobsedeerd maakt ivm PK's .. PK's zegt niks, enkel het verbruik van de motor.

Een persluchtsysteem wordt gedefinieerd naar luchtopbrengst en buffercapaciteit.
Of je nu ene 10 PK motor of ene 500pk motor gebruikt op een 400L/8Bar compressor zet maakt geen bal uit. (zolang het voldoende is natuurlijk, ene 250W motor gaat dit niet trekken en ene 500Pk motor gaat je stoppen van de zekeringkast doen doorslaan...)

Wil je veel lucht, bv bij persluchtmachines, moet je weten welk volume op hoeveel bar je nodig hebt op constant regime en dat bepaald je Compressor size.
De buffering is om pieken, drukvariaties op te vangen en is enkel interessant voor vaak klein verbruik..
Heb je een onder-gedimensioneerde compressor aangesloten op een heel groot vat, dan gaat de compressor na verloop van tijd weer aan slaan, maar hij gaat nooit het systeem op druk krijgen als je gewoon blijft doorgaan in het luchtverbruik, tenzij je stopt met perslucht te gebruiken. En dan gaat hij weer veel tijd nodig hebben om het systeem op druk te krijgen.

2 voorbeelden :

Vb-1 De aannemers die gevels zandstralen.. heb je daar al grote drukvaten gezien ? Neen. Die verbruiken constant groot debiet, dus ene stevige schroefcompressor met klein drukvat is voor hun ideaal.

Vb 2 - Een tacker gebruikt drukstoten op lage druk (4 - 5 bar) en is gene continue lucht verbruiker, dus daar een groot drukvat en kleine compressor.


Jos
 
Laatst bewerkt:

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Dat pk verhaal ben ik helemaal met je eens. Ik keek eerst ook niet eens naar de pk's maar naar de netto luchtafgifte van de compressor. Zo heb ik gekeken wat ik zou hebben als ik de 24l en 50l compressor zou koppelen en zou ik uitkomen op +/- 380l/min, 24l max 8 bar en 50l max 10 bar.
Zou jij(Jos) dit aanraden/goedkeuren als ik het meeste de tacker en luchtspuit gebruik en daarnaast wil ik een 50mm schuurapparaat (heb al een Festool excentrische schuurmachine), hlvp verfspuit en misschien boormachine (zodat ik niet constant hoef te wisselen met boor en schroef bitje) gebruiken. Ik ben niet dagelijks vele uren met de compressor bezig. Spuitwerk zal voornamelijk plastidip zijn voor m'n motor en andere kleine dingen dus geen grote meubels of constant achter elkaar bezig.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Met die waarden ga je al een heel eindje verder kunnen..
Je hebt zelfs meer volumestroom dan wat ik hier heb staan op een 100l vat. En ja, ik gebruik er ook mijn verfpistool en tacker op. Enkel met de slagmoersleutel heeft hij ondercapaciteit (krijg maar hooguit 1 wiel per laadbeurt af ongeveer) maar die dingen verbruiken ook verschrikkelijk veel lucht.

Ja het kan altijd beter en meer, maar je gebruikt toch niet alle machines tegelijk dus.. ja , dit is al een mooie volumestroom.

jos
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Slagmoersleutel staat toch niet in de planning tot nu toe. Kan altijd wel in de toekomst fijn zijn voor m’n motor wielen maar is niet dat ik daar nu rekening mee ga houden. Wel fijn om te horen van iemand dat deze setup goed genoeg zal zijn. Het gaat trouwens om een airpress compressor met olie dus geen verkeerde toch? Welke compressor zal ik dan lager moeten zetten en hoeveel zou verstandig zijn?
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Airpress is ok. Als je ze goed onderhoudt heb je er jaren plezier van.

Welke je lager zet hangt af van je gebruik.
Maar zoals in het hier lees zou ik de grote eerst zetten (op de hoogste druk) .
De kleine zet je halverwege de hysteresis van de grote. Dus als de grote aan springt op 6 en uit gaat op 9 zet je de kleine aan op 5.5 en uit op 8 (ongeveer he..)

Groetjes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.