1ste ontwerp half hoogslaper + bureau

J

j1eke

Guest
Ja, Domino's zou helemaal handig zijn, maar logisch en verstandig dat je daar je geld niet in steekt.

Ik ben zelf ook zeker fan van de lamellenfrees en gebruik hem regelmatig, vooral bij het bouwen in MDF, inbouwkasten en dergelijke.
Het nadeel vind ik met name dat ze heel veel ruimte innemen, ongeveer 10cm per stuk. Bij korte stukken betekent dat dat je er soms maar 1 of 2 kwijt kunt als je ook nog wilt schroeven. Ook voegen ze officieel niets toe aan de stevigheid van de verbinding. Daar kun je lang over discussiëren, denk dat het bij goeie lamellen zeker wel wat toevoegt. Als je de goedkopere versies neemt heb ik er mijn twijfels wel bij. Ik zie het een beetje als echte chips tov Pringles, de laatste heeft al moeite zichzelf bij elkaar te houden. De nauwkeurigheid hangt zeker af van het apparaat en de lamellen.
Ook het materiaal waar je ze in gebruikt speelt mee. Hoe goed je het kan lijmen en hoe degelijk de kopse kanten zijn.

De reden dat ik met deuvels aan kwam is omdat het makkelijk combineert met minifix en schroeven en je dan ook redelijk aan het uiteinde aardig wat stevigheid en goeie uitlijning kan krijgen. Ook vind ik lamellen vooral handig voor delen die ik al helemaal kan verlijmen van tevoren (alle dozen voor een inbouwkast bijvoorbeeld). Misschien ben ik er gewoon niet creatief genoeg mee, maar als ik iets in een slaapkamer in elkaar moest lijmen en schroeven zou ik liever deuvels en schroeven hebben dan lamellen en schroeven. Je bent van de meeste laterale beweging af in de platen en het blijft beter in elkaar hangen.
Bovendien hebben een paar deuvels in de kopse kant gewoon meer draagvermogen dan een lamel omdat ze er dieper ingaan.

Voor een goeie deuvelmal zou ik zeker voor een metalen gaan die je of goed kunt klemmen of zelf een klemsysteem ingebouwd heeft. Sommige met klemsysteem hebben de neiging om uit het midden te boren. Die van Hukoer en JessEm zien er allebei erg goed uit. Ik heb zelf een paar keer de dowel wizard gebruikt, die vond ik ook wel prettig en eenvoudig werken, maar die andere zien er wel heel nauwkeurig uit.

Maar het blijft ook gewoon voor een groot deel persoonlijke voorkeur. Je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt en waar jij denkt mee te kunnen werken. Deuvels werken goed, maar het kost wel tijd, zeker bij een project als dit. Als je dat na een uurtje zat bent en het dan wel af wilt hebben kan dat ook tegen je werken.
Zolang het gewicht van een persoon nooit toevertrouwd wordt aan alleen maar lamellen kan er niet veel fout gaan.

Sorry, beetje moeite m'n gedachten bij elkaar te houden aan het eind van de dag, dus dan wordt het een beetje een brij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.