1ste ontwerp half hoogslaper + bureau

Mmy

Nieuw lid
17 jan 2022
9
1
België, Limburg
Hallo,

me even voorstellen, heb dit forum recent ontdekt en ik weet nu al dat ik regelmatig terug zal komen kijken. Heel interesssant en mooie zaken te zien hier.
Hoe ik hier terecht gekomen ben... Als klusser heb ik me voorlopig nog maar gewaagd aan een enkel (standaard) opbergkasten in de garage. Voor de dochter waren we nu op zoek naar een half hoogslaper in de winkel met uittrekbaar bureau eronder (dit type model wegens kleine slaapkamer). Heb enkele mooie modellen gezien maar aangezien dat niet op maat is verlies ik links of rechts van het bed zo'n 40 a 50 cm, ruimte die ik dus nog goed kan benutten door een kast.

Ik dacht er daarom aan om zelf een gelijkaardig model te maken, zodat ik de volledige breedte van de muur kan benutten. Op die manier zijn al de materialen ook in dezelfde kleur.

Voorlopig voorzie ik:
- plaatmateriaal wordt door een lokale schrijnwerker voorzien (juiste type of benaming kan ik nu nog niet zeggen, is vermoed ik fineer).
Heb momenteel 25mm aangehouden voor alle diktes.
- verbindingen dacht ik in minifix te voorzien met lamello's. En/of eventueel dwarsmoer met inbusbouten.

Afmetingen
- hoogte bed + kast = 165cm (zo is er nog voldoende ruimte tot het plafond om recht te gaan zitten)
- bak van het bed = 205cm x 95cm om een matras van 90x200 in te kunnen leggen (5cm speling zodat deze niet spant bij opmaken bed, ...)
- ik dacht de bodem van de bak eerst weg te laten en een lattenbodem te leggen (voor verluchting matras, ...) maar dan kijk je aan het bureau tegen de onderkant van de lattenbodem. Afhankelijk van het type matras zou een gesloten bak niet erg zijn.
- ondersteuning van de bak is ook met verschillende metalen 90° profielen (bedbeslag), dus niet enkel op shroeven + lamello's op de kopse kanten
- bij matras in de bak is er nog een valbescherming van +- 22cm. Kan eventueel nog wat hoger gemaakt (maar bij het kinderbed nu is het veel minder)
- trap tredes aan de linkerzijde: breedte 35cm. Hoogte tussen tredes = 28cm, behalve 36cm naar laatste trede (moet eens checken of ik nog wat kan schuiven maar heb de voorlaatste trede graag gelijk met de legger achteraan het bureau.
- bureaublad over volledige breedte = 204cm. Ik zag in winkels dat aan de onderzijde 1 of 2 ijzeren profielen hangen tegen doorbuigen
- bureaublad bovenzijde hangt op 73cm (kan ik nog wat mee spelen)
- bureaublad kan mbv geleiders 30 a 40cm naar voor getrokken worden (is nodig omdat er ook nog een bak met logeerbed + schuif onder het burea op wieletjes komt). Als het bureaublad niet uitschuift zit je dan met de voeten hiertegen wat niet aangenaam is). Geleiders vinden die het gewicht kunnen dragen zal geen probleem zijn, alleen wil ik voorkomen dat het blad naar binnen wil schuiven als je er tegen leunt (dus zoals een schuif die heel soepel rolt). In de winkel viel dit goed mee, maar dit leek gewoon wat te spannen.
- aan de achterzijde hangt iets boven het bureaublad (ter hoogte van de trede links die als legplank dienst doet) een soort kastje waar a4 kaften in kunnen.
- kast = 54cm breed x 60cm diep. Leggers dmv een rijboring zelf te plaatsen. Eventueel te verbinden met het corpus mbv hettich vb35m of gelijkaardig
- achterzijde van het geheel is geen volledige plaat maar 3 stroken (boven 15cm, dan 65cm, onder weer 15cm). Die 65cm achterwand doet ook dienst als de wand van het kastje vlak boven het bureau.
- het geheel wordt opgebouwd als 2 of 3 losse delen, nl. deel 1 = bureau + bed erboven (eventueel met trap links die eraan vast zit). Deel 2 is de kast rechts.

Waar ik over twijfel
- de volledige breedte van de muur wordt gebruikt. De kast rechts is dus in feite ingesloten tussen de zijwand van het bureau links en de muur rechts. Is misschien wat krap om hierin te kunnen. Heb het even afgetekend en tegen een muur gaan staan, lijkt nog wel te doen.
- geleiders om het bureaublad uit te trekken
- panelen zijn 25mm dik. Is misschien wat overkill voor sommige plaatsen, bv. de kast in 22mm voorzien. De achterzijdes in 22mm, .... Ik kan moeilijk inschatten of dit visueel vloekt.
- bureaublad + trap misschien in een effe kleur voorzien ipv lichte houtstructuur (maar dat is de chef die hier beslist :) )


Graag jullie opmerkingen als ik totaal de mist in ga als leek

edit - ik bedenk me wel nog net. Trapje van 35cm breed is wel voldoende om omhoog te gaan, maar de trap die dienst doet als legplank links van het bureau zal dan te krap zijn als daar nog een A4 kaft op komt te staan. Dus ofwel trap breder maken (= kast smaller wat heel krap wordt) of deze trede niets als legplank voorzien waardoor ik de hoogte van de tredes nog kan verdelen...
 

Bijlagen

  • 1-voor.png
    1-voor.png
    455,6 KB · Weergaven: 41
  • 2-voor.png
    2-voor.png
    330 KB · Weergaven: 36
  • 3-voor.png
    3-voor.png
    442,9 KB · Weergaven: 33
  • 4-achter.png
    4-achter.png
    614,6 KB · Weergaven: 32
  • 5-boven.png
    5-boven.png
    191,8 KB · Weergaven: 42
  • 6-incl-muren.png
    6-incl-muren.png
    274,7 KB · Weergaven: 42
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet
J

j1eke

Guest
Alles precies op maat van wand tot wand is zelden een goed idee. Ik snap dat je krap in de ruimte zit, maar ik moet de eerste ruimte nog tegen komen waar alles perfect vlak en haaks is. Ik zou het totaal een paar centimeter smaller maken, dan kun je aan het eind een afwerkstrip tussen de muur en het corpus plaatsen.
Zonder extra ruimte is het plaatsen ook erg lastig.
 

Mmy

Nieuw lid
17 jan 2022
9
1
België, Limburg
Ik zou het totaal een paar centimeter smaller maken, dan kun je aan het eind een afwerkstrip tussen de muur en het corpus plaatsen.
Zonder extra ruimte is het plaatsen ook erg lastig.

Klopt, had ik niet vermeld. Ik heb ruimte voorzien (misschien nog wat te krap) voor een paslat van ongeveer 3cm. Dacht dit na plaatsing op te meten en dan te laten verzagen.
 
J

j1eke

Guest
(y) Goed bezig in ieder geval. Veel mensen beginnen eerst met maken en dan halverwege pas met nadenken. Problemen zijn makkelijker van tevoren op te lossen.

Voor de verbinding tussen verschillende delen gebruiken wij wel eens van deze verbindingsschroeven, die zijn erg makkelijk in het gebruik en vallen nauwelijks op. Je hebt ze in verschillende diktes:
560448109.jpg

Qua dikte van de panelen zou ik gewoon twee of drie verschillende diktes nemen. Voor de constructie is een wat dikkere plaat natuurlijk wel fraai, dan oogt het wat. Maar voor sommige zaken als de vakken bij het bureau is dat natuurlijk overkill. Eventueel is een andere kleur voor een tweede dikte, zoals je zegt, ook een idee natuurlijk.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Om te beginnen: welkom.
Goed idee om het bureau naar voren te kunnen halen. Loop je ook niet het risico als je er aan zit.
De lattenbodem in het zicht zou mij niet storen. Liever het matras kunnen ventilere. Eventueel onderzijde bekleden met doek.
Punt van aandacht: Hoe wil je bij de kastjes achter het bureau komen! Moet je dan niet heel erg ver reiken (Hoofd stoten)?
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Mmy

Nieuw lid
17 jan 2022
9
1
België, Limburg
Punt van aandacht: Hoe wil je bij de kastjes achter het bureau komen! Moet je dan niet heel erg ver reiken (Hoofd stoten)?

Goed punt. Ik moet toegeven, heb het ontwerp wel wat afgekeken van een bestaand model waarbij dit zo was.
Heb me toen ook even gezet aan het bureau, de kastjes zijn wel wat verder maar was voor mij nog te doen. Voor een kind inderdaal wat moeilijker.

Ik heb het bureaublad nu voorzien met een diepte van 80cm, die onder de kastjes doorschuift naar achteren. Misschien kan ik de geleiders wat meer naar achteren plaatsen zodat de afstand nog korter is in de ingeschoven positie. Maar de kastjes zijn sowieso handig voor A4 kaften of dergelijke te plaatsen aangezien die opbergruimte er anders niet echt is (tenzij in de kolomkast). Maar dus weer iets om over na te denken en te piekeren als ik straks in bed lig (y)
 

jorisvh

Post veel
me even voorstellen,
welkom, je bent aan het juiste adres!
- plaatmateriaal wordt door een lokale schrijnwerker voorzien (juiste type of benaming kan ik nu nog niet zeggen, is vermoed ik fineer).
Heb momenteel 25mm aangehouden voor alle diktes.
als je gefineerd plaatmateriaal wil gebruiken zal je dat standaard vooral in ~19mm vinden (18mm MDF of multiplex + 2x 0,6mm fineer). Andere diktes zijn allicht op bestelling.
- trap tredes aan de linkerzijde: breedte 35cm. Hoogte tussen tredes = 28cm, behalve 36cm naar laatste trede (moet eens checken of ik nog wat kan schuiven maar heb de voorlaatste trede graag gelijk met de legger achteraan het bureau.
er lijkt een kleine aantrede te zijn maar de trap is ergonomisch gezien toch eerder een ladder die je achterwaarts af moet, denk ik. Ongelijke optrede lijkt me zeker in dat geval erg oncomfortabel of zelfs gevaarlijk.
vermits je dochter er allicht ook blootsvoets op/af moet zullen de randen van plaatmateriaal misschien oncomfortabel scherp zijn.
een massieve losse ladder waarvan je de sporten kan afronden?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
bij een ladder gebruik je je handen voor houwvast als de linkerzijde bedoeld is om in het bed te komen ontbreekt houvast voor de handen
 

Mmy

Nieuw lid
17 jan 2022
9
1
België, Limburg
er lijkt een kleine aantrede te zijn maar de trap is ergonomisch gezien toch eerder een ladder die je achterwaarts af moet, denk ik. Ongelijke optrede lijkt me zeker in dat geval erg oncomfortabel of zelfs gevaarlijk.
vermits je dochter er allicht ook blootsvoets op/af moet zullen de randen van plaatmateriaal misschien oncomfortabel scherp zijn.
een massieve losse ladder waarvan je de sporten kan afronden?

Er is inderdaad een kleine aantrede voorzien, telkens 5cm. Dat kan ik misschien nog wat vergroten ja, maar het zal meer ladder-achtig blijven. Ik ga nog eens nadenken over de verdeling van de optrede, misschien is het beter te verdelen met één trede minder of die trede ter hoogte van de kast aan de achterzijde aanpassen (samen met de achterkast).

De trede wou ik inderdaad wel bekleden met een antislip gedeelte over die volledige breedte en over de hoek.

Als handvat dacht ik vertikaal zo'n ronde greep te voorzien zoals je ook hebt om een lade of glazen deur open te trekken. Dit sowieso aan de rechterzijde van het corpus van de trap.

Maar goede tips....
 

Mmy

Nieuw lid
17 jan 2022
9
1
België, Limburg
En wie gaat het bed hoe opmaken?

dat is inderdaad het nadeel... Maar de kamer is te klein om er anders nog een bureau(tje) + bed + nachtkastje in te krijgen. Denk echter dat ik wel de meeste kans ga hebben om het op te maken aangezien ik de grootste ben :cautious:

Edit: misschien beter... keer op keer blijven herhalen dat ze het zelf wat moet deftig houden tot het blijft hangen (maar om eerlijk te zijn, tot nu toe wordt de deken ook gewoon maar omlaag geschopt tot ik het zelf wat deftig omplooi).

bij een ladder gebruik je je handen voor houwvast als de linkerzijde bedoeld is om in het bed te komen ontbreekt houvast voor de handen
vertikale handgreep is dus nog te voorzien aan de rechterzijde. Ik dacht eventueel ook aan 2 vertikale handgrepen op de kopse kant, maar dan moet ik een soort draadeind of pinnetje in de kopse kant zien vast te maken. Het handvat daar dan over te schuiven en mbv een inbus vast te schroeven (hoop dat je me begrijpt, is een beetje hoe ik hier m'n wc rol houder tegen de muur heb hangen :D), maar ben niet zo'n fan van trekkracht op die kopse kanten.

Alternatief is in het corpus links & rechts een groot handvat uit te frezen, maar ik heb geen frees (wil dit wel aanschaffen, maar ik denk niet dat ik het mooi krijg zoals uit het fabriek. Moet dan ook nog afgeplakt worden aan de binnenzijde...
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
En als je nu de onderste twee treden wat verder naar voren laat steken dan het geheel, soort blokken ervoor op de grond? Daar kan dan ook nog wat zooi in/op.
Zal waarschijnlijk een radiator onder het raam zitten, maar daar kun je misschien wat omheen werken?
 

Mmy

Nieuw lid
17 jan 2022
9
1
België, Limburg
En als je nu de onderste twee treden wat verder naar voren laat steken dan het geheel, soort blokken ervoor op de grond? Daar kan dan ook nog wat zooi in/op.
Zal waarschijnlijk een radiator onder het raam zitten, maar daar kun je misschien wat omheen werken?
ja, was ondertussen even terug aan het tekenen en schuiven met de tredes.
Had ook al het idee om de eerste tredes onderaan wat meer naar voor te schuiven waardoor je zo'n blokken krijgt. Ben daar iets minder fan van, maar ik ga het eens tekenen. Het zal de trap zeker en vast wat makkelijker maken.
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Hoi Mmy,
Welkom, en wat een mooi project! Daar ga je heel trots op zijn als het af is.

Ik heb zelf een paar jaar geleden (koste me ook even) ook een hoogslaper gebouwd voor mijn oudste.
Die trap gemaakt was helemaal open aan de zijkant. zodat je de volledige diepte van de planken relatief eenvoudig kan benutten om dingen op te zetten. De treden zaten bij mij, zo te zien wat dichter op elkaar (7), dus ik heb toen om de tree een plank gemaakt.

Wat eerder al gezegd werd, kan ik beamen: ik zou niet de eerste treden boven elkaar maken, maar een mooie gelijke optrede, boven op de trap heb je lang niet zoveel ruimte nodig: je zet dan toch al gauw een knie in het bed. Zeker met een bed van 90 cm breed (bij ons is hij voor 80 cm, eigenlijk was 90 misschien wel beter geweest.) heb je boven ruimte genoeg om te manoevreren.

Als de trap minder stijl is, is er ook weer wat minder risico op vallen en kan je je handen makkelijk op de treden voor je leggen om te helpen met klimmen/afdalen.

Ik zou ook even testen of de treden voldoende stevig zijn voor je. Ik ben met mijn 100 kg niet echt een lichtgewicht, dus ik ben voor wat dikkere tredes gegaan, zodat ik er zelf ook op kan staan, zonder me zorgen te maken, of het hout het wel houdt, maar misschien heb ik me daar wat te druk over gemaakt.

Wij hebben zelf een open lattenbodem aan de onderkant, want onze jongens hebben het gauw warm. Ik denk wel dat je dan wat meer stof op je bureau zou kunnen krijgen.

Ander puntje: het wordt best donker bij dat bureau, misschien is een 'raampje' in de plaat rechts een idee?
Ook lijkt het bureaublad misschien wat hoog, het lijkt me dat je zo met je hoofd tegen je bed aan zit.
Misschien eens een met een paar planken nabootsen om te kijken hoe het in het echt zit voor je dochter? (en hoe het is als ze wat groter is?)

In ieder geval veel succes en heel veel plezier met het bouwen :)

Mvg,

Wouter
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
persoonlijk zou ik een echte ladder maken.
waarvan de bomen en de hoogste sport hoger zijn dan het bed.
die klimkast lijkt me niet ideaal.
 

Mmy

Nieuw lid
17 jan 2022
9
1
België, Limburg
Dag Wouter, bedankt voor het delen van jouw ervaringen met een gelijkaardig project.

Ik ga de trap inderdaad toch even opnieuw uittekenen. Eventueel toch met een blokkenconstructie werken zoals 1jeke aangaf (of ladder - zie later in de tekst). Zoals het nu is kan ik aan de zijkant de legger niet gebruiken omdat de constructie volledig tegen de muur staat, dus wel wat verloren opbergruimte. Met een blokkenconstructie zou de 1ste en misschien 2de blok nog gebruikt kunnen worden als deze buiten het corpus vallen.

Ivm de ruimte boven het bed, dit is nu 35cm x 92,5cm, maar de doorgang naar het bed is maar 70cm breed. Ik zou daar wat minder diep kunnen gaan maar denk dat ik die 70cm toch nodig heb, en een stukje om de legger/trede aan te bevestigen op de vertikale plank (gemarkeerd met de pijl in de foto).

Denk dat het in bed kruipen altijd makkelijker zal zijn als eruit komen, ook met een echte ladder zoals boertje125 voorstelt (had ook al gedacht aan de trap zoals die nu is te vervangen door een ladder vorm die wat schuin naar buiten loopt, dus zoals je een echte ladder zou zetten).

Bodem van het bed... Ga ik inderdaad toch open maken zodat er een lattenbodem voorzien wordt. Ik dacht deze volledig te ondersteunenen met een kader waarop deze rust (dus balkjes volledig rondom ipv hoekijzers). Met een gesloten bak zal het stof sowieso daarin blijven liggen, dus ook niet zo interessant.

Ander puntje: het wordt best donker bij dat bureau, misschien is een 'raampje' in de plaat rechts een idee?
Ook lijkt het bureaublad misschien wat hoog, het lijkt me dat je zo met je hoofd tegen je bed aan zit.
Misschien eens een met een paar planken nabootsen om te kijken hoe het in het echt zit voor je dochter? (en hoe het is als ze wat groter is?)

Raampje rechts? Dus waar de overgang naar de kast is?
Bureaublad wordt sowieso voorzien om 30 a 40cm naar voor te kunnen trekken (mede door de schuiven/logeerbed onder het bureaublad). Hierdoor zit je niet meer volledig in de gesloten ruimte te werken en stoot je je hoofd ook niet tegen het plafond (wel opletten met dingen nemen die dieper op het blad liggen of de kast er achter). Hoogtes ga ik ook nog wel eens dubbelchecken met de dochter op de stoel (+ wat speling voor het groeien uiteraard).

Alvast dank aan iedereen voor de goede tips. Ik ga de komende avonden de tekeningen wat aanpassen en zal zeker met een update komen.
 

Bijlagen

  • top.png
    top.png
    221,3 KB · Weergaven: 25

Mmy

Nieuw lid
17 jan 2022
9
1
België, Limburg
Nav jullie opmerkingen het ontwerp enkele keren aangepast. Hierbij de nieuwe foto's en een update wat & waarom...

Materialen
  • type hout = nog na te vragen bij de schrijnwerker wat courant is (plaatmateriaal)
  • momenteel zijn alle platen op 25mm getekend, behalve de achterzijde van de rechterkast (18mm)
  • paslat is aan de linkerzijde voorzien van 5cm
  • verbindingen met lamello's en minifix (of dwarsmoer met verbindingsbouten). Eventueel deuvels ipv lamello's
  • hoogte tot onderzijde valbeveiliging (voorste horizontale plaat op hoogte / bedwand) = 120cm. Eerdere opmerking dat dit vrij laag is (stoten hoofd) klopt wel maar als men zit aan het bureau is dit ok, zeker indien het blad is uitgeschoven. Dit is een maat die ik ook op een bestaande half-hoogslaper heb gezien. Hoger kan maar met 5 a 10cm max, anders wordt het oncomfortabel liggen/zitten op de matras tov het plafond.

Trappen/ladder
  • Breedte = 40cm, optrede = 30cm, aantrede = 9cm (zijn maten die overeenkomen met bestaande hoogslapers die ik heb gezien)
  • toch geen blokkentrap of (schuine) ladder geworden. Met de blokkentrap kwam ik iets teveel naar voren en verloor ik ook wat ruimte. De opbergruimte die ik in de blokken kon maken heb ik nu ook door de traptredes volledig door te trekken tot de achterwand. Is niet zo een heel praktische opbergruimte maar wel voldoende om bv. wat schoendozen, ... naar achter in te schuiven.
  • handgrepen zijn als voorbeeld getekend, eventueel dat het rechterhandvat een opening is die uitgefreesd wordt in het paneel (maar dan zou ik een soort afwerking die ik over de zaagsnede kan plaatsen)
Bed
  • bodem is geen plaat meer maar een lattenbodem. Deze rust op hoekijzers
  • Afmeting = 205cm x 92cm. Dit was voorheen 95cm om wat speling te hebben maar een lattenbodem is vaak wat smaller als 90cm. Een matras is echter wel 90cm breed, daarom nog wat kleine manouvreerruimte.
  • lattenbodem (+- 10cm) + matras (+- 20cm) geeft nog een resterende valbescherming van 18cm (is 10cm bij het kinderbed hier maar ik tel toch graag wat extra voor die hoogte)
  • doorgang aan het voeteinde = 70cm. De matras zou boven de plank uitsteken die bij de overang zit, dus normaal geen risico op pijn aan scheenbenen...
  • de bovenkant van de kast aan de rechterzijde doet dienst als nachtkastje ter hoogte van het hoofdeinde
  • horizontale voorzijde (valbeveiling/bak) was eerst 2x een horizontale plaat met wat spatie tussen. Is nu een volledige plaat doorlopend omdat je anders tegen de zijkant van de matras zou aankijken wat ook niet echt mooi is.


Bureaublad
  • hoogte = 74cm, breedte = 2040cm. Dit is 1cm minder breed als de beschikbare ruimte tussen de 2 wanden (dus links & rechts 0,5cm spel) omdat het blad nog op geleiders naar buiten moet kunnen schuiven.
  • ingeschoven ligt het blad wat dieper in de kast (10 a 15cm), uitgeschoven tot 30cm naar buiten tov de voorzijde
  • aan de achterzijde is een legger (3 kastjes) voorzien, doorlopend aan de linkerzijde. Hoogte is 34cm, dus voldoende hoog voor een A4 kaft. Diepte = 40cm.

Kast linkerzijde
  • breedte = 40cm, diepte tot achterwand 57cm
  • leggers vrij te verdelen dmv vertikale rijboring
  • corpus van de kast staat 10cm naar voor geschoven ten opzicht van de achterliggende muur. Reden is dat rechtsonder nog een stopcontact zit en ik daardoor een (verleng)kabel in een kabelgoot naar boven kan brengen via een kabeldoorvoer. Dan is er stroom (of een stopcontact) beschikbaar op het nachtkastje (bovenzijde).

Mochten er nog opmerkingen zijn, dan hoor ik het graag.

Concrete vragen van me
  • zijn lamello's (deuvels) + minifix voldoende om het gewicht te dragen van iemand die hierop staat (bv tot 80kg). Lammello's vermoed ik van niet, maar ik weet niet of een minfix sterk is. Kan het misschien ook nog wel ondersteunen met kleine hoekijzertjes of hoekverbinders
  • kanten afplakken -> is het zinvol om de kanten af te plakken die haaks op een plaat komen te staan. Bijvoorbeeld de horizontale plank (valbeveiliging/bedbak aan de voorzijde) tov de zijwand links+rechts of de traptredes tussen de wanden. Qua kost maakt me dit niets uit, denk dat het ook wat beveiliging geeft tov afsplinteren, ... Maar ik wil vermijden dat de overgang op niets trekt omwille van de misschien iets dikkere naad.
  • eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik wel besef dat dit een misschien vrij ambitieus project is (moet de lamellenfrees nog aanschaffen, ik dacht Makita PJ7000 - maar die kan ik later nog gebruiken voor andere projecten. Op voorhand doe ik sowieso wat testwerk). Denk echter wel dat ik het project aankan :cool:
  • .... waarschijnlijk schiet er me wel nog wat te binnen (dit project / opbouw herhaalt zich vrij vaak in m'n hoofd)
 

Bijlagen

  • 01-MetMuren.png
    01-MetMuren.png
    376,1 KB · Weergaven: 18
  • 02-links.png
    02-links.png
    513,3 KB · Weergaven: 16
  • 03-voor.png
    03-voor.png
    447,4 KB · Weergaven: 13
  • 04-rechts.png
    04-rechts.png
    647,5 KB · Weergaven: 11
  • 05-achter.png
    05-achter.png
    735,9 KB · Weergaven: 12
  • 06-TopHoofdeinde.png
    06-TopHoofdeinde.png
    439,1 KB · Weergaven: 12
  • 06-TopVoeteinde.png
    06-TopVoeteinde.png
    345,7 KB · Weergaven: 12
  • 07-trap-bureau.png
    07-trap-bureau.png
    509 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
dat ziet er goed uit, komt in orde!
  • type hout = nog na te vragen bij de schrijnwerker wat courant is (plaatmateriaal)
uit je tekening en vermelding van fineer in V1 en afplakken in V2 maak ik op dat je sowieso een houttekening wil zien en liefst echt hout.
  • momenteel zijn alle platen op 25mm getekend, behalve de achterzijde van de rechterkast (18mm)
had ik al gezegd, denk ik: 25mm is “niet-courant” voor gefineerde MDF (quasi altijd 19mm). spaan met houtdecor zal niet beter zijn trouwens (quasi enkel 18mm).
als je houttekening en dikte 24-26mm wil vind je standaard enkel multiplex (berk of okoume), denk ik.
of, op bestelling, fineer, melamine of hpl laten plakken op MDF of spaan.
  • horizontale voorzijde (valbeveiling/bak) was eerst 2x een horizontale plaat met wat spatie tussen. Is nu een volledige plaat doorlopend omdat je anders tegen de zijkant van de matras zou aankijken wat ook niet echt mooi is.
ik vond V1 met 2 stroken toch mooier, minder massief.
Dan is er stroom (of een stopcontact) beschikbaar op het nachtkastje (bovenzijde).
goed plan, nachtlampje + telefoonlader + …, doe er beter een paar.
  • zijn lamello's (deuvels) + minifix voldoende om het gewicht te dragen van iemand die hierop staat (bv tot 80kg). Lammello's vermoed ik van niet, maar ik weet niet of een minfix sterk is. Kan het misschien ook nog wel ondersteunen met kleine hoekijzertjes of hoekverbinders
ik zou geen van beiden betrouwen en de tredes opliggend ipv inliggend maken. eventueel kan je ze infrezen. makkelijker is allicht om de zijwanden plaatselijk te verdubbelen.
  • kanten afplakken -> is het zinvol om de kanten af te plakken die haaks op een plaat komen te staan. Bijvoorbeeld de horizontale plank (valbeveiliging/bedbak aan de voorzijde) tov de zijwand links+rechts of de traptredes tussen de wanden. Qua kost maakt me dit niets uit, denk dat het ook wat beveiliging geeft tov afsplinteren, ... Maar ik wil vermijden dat de overgang op niets trekt omwille van de misschien iets dikkere naad.
zou ik niet doen, gaat de rand inderdaad accentueren. afsplinteren gebeurt bij het zagen. voor vocht moet je het hier ook niet doen.
  • moet de lamellenfrees nog aanschaffen, ik dacht Makita PJ7000
goeie keuze
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Ik zou als ik jou was eerder investeren in een mooie deuvelmal dan in een lammellenfrees, zeker als het uiteindelijk spaanplaat wordt. Een rij deuvels draagt veel meer bij aan de constructie en helpt ook nog eens beter bij het uitlijnen van de stukken.
Ik zou zeker ook schroeven op plekken waar de buitenkant van de verbinding niet in het zicht zit (rug van het bed, de buitenkant van de trap en de kast op een paar plekken ed). Als je alles al een keer uitgelijnd en voorgeboord hebt in de werkplaats gaat het uiteindelijke monteren ook een stuk eenvoudiger (wel prettig dat het een beetje opschiet als je ook extra handen nodig hebt).
Ik zou er niet op mikken dat het een demonteerbaar geheel wordt, alleen monteerbaar. Minifix kan prima in combinatie met een paar deuvels natuurlijk, maar een schroef is altijd wat betrouwbaarder. Minifix houdt vooral de verbinding bij elkaar, maar geeft niet heel veel stevigheid. En zoals hierboven al gezegd lijkt het inderdaad verstandig om de traptreden in te leggen, op een van de genoemde manieren.

Ook als onervaren houtbewerker lijkt me dit een project dat je prima kunt aanvliegen. Het gaat meer om planning en problemen oplossen (liefst van tevoren) en daar lijk je genoeg ervaring mee te hebben. Zorgen dat je netjes haaks kunt (laten) zagen en goed de volgorde van monteren in de gaten houden (ook het gewicht en tot wanneer je alles nog kunt verplaatsen). Maar het is niet een heel lastige plek waar het moet komen, het project is in delen en gaat niet helemaal tot het plafond, dus je hebt wat ruimte om alles makkelijk in elkaar te zetten. Alleen incalculeren dat er wel eens ergens wat mis kan gaan of iets vergeten wordt.
 

Mmy

Nieuw lid
17 jan 2022
9
1
België, Limburg
@jorisvh en j1eke , bedankt alvast voor de feedback op de verschillende delen.

Ik ga inderdaad voor een houttekening. Ik had je eerdere opmerking ivm de maten ook gelezen ja, ik laat zeker nog weten wat het geworden is als ik een update geef over de vorderingen.

ik vond V1 met 2 stroken toch mooier, minder massief.
mja, ik eerlijk gezegd ook. Bij het controleren met de lattenbodem & matras kwam ik tot de conclusie dat ik in dat geval tegen de zijkant van de matras zou aankijken. Ook niet zo mooi denk ik, maar kan dat ik nog eens van gedacht wijzig

ik zou geen van beiden betrouwen en de tredes opliggend ipv inliggend maken. eventueel kan je ze infrezen. makkelijker is allicht om de zijwanden plaatselijk te verdubbelen.
ik zal er rekening mee houden, misschien toch wel met L-steuntjes of dergelijke, die gaan niet echt opvallen omwille van de geringe hoogte. Opliggend zie ik niet direct hoe voor de tredes die dieper liggen. Infrezen hou ik ook nog als optie.

Ik zou als ik jou was eerder investeren in een mooie deuvelmal dan in een lammellenfrees, zeker als het uiteindelijk spaanplaat wordt. Een rij deuvels draagt veel meer bij aan de constructie en helpt ook nog eens beter bij het uitlijnen van de stukken.
Wat zou een kwalitatieve deuvelmal zijn? Heb er gezien zoals JessEm & Hukoer...op zich al vrij prijzig, maar dat wil ik er wel aan uitgeven als het zeker een meerwaarde is. In het verleden heb ik eens zo'n mal gebruikt (toegegeven, een goedkope uit een warenhuis), was er niet zot van. Heb wel wat standaard kastjes gemaakt voor de garage met deuvels en zo uitlijnpinnetjes, maar daar kwam het niet zo heel nauw (lag ook wel weer aan mij toen - te snel werken met afvalplaten om voorlopig een kastje te hebben).

Bij het zoeken tussen pro & contra (ben zo oa op dit forum terecht gekomen) had ik de indruk dat veel toch zweren bij de lamello's (met een deftig toestel) tov deuvels. Ook qua uitlijning. Het toestel zelf kan ik later zeker nog gebruiken (slaapkamer nr 2 zal afhankelijk van het succes van dit project ook over enkele jaren volgen). Alhoewel, ik besef wel dat beide systemen goed uitgeleind moeten zijn om een deftig resultaat te krijgen. (ps. domino's valt af bij me, veel te prijzig voor wat ik het ooit nog ga gebruiken denk ik en ook vooral voor massief hout meen ik).

Inschroeven is geen probleem, zal ik zeker doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.