1 aansluiting, 2 draadparen schakelen zonder ze te verbinden

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.373
793
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb in een opstelling met 10V gelijkspanning een schakelaar met 4 standen en 4 onafhankelijke aansluitingen.
De bedoeling is dat ik daarmee 2 ingangen binair schakel met 2 draden.

stand 1: ingang 1 uit, ingang 2 uit
stand 2: ingang 1 aan, ingang 2 uit
stand 3: ingang 1 uit, ingang 2 aan
stand 4: ingang 1 aan, ingang 2 aan

Als ik ingang 1 bekabel op aansluiting 2, en ingang 2 op aansluiting 3, gaan stand 1/2/3 goed.

Maar voor stand 4 heb ik een probleem: als ik ingang 1 en 2 samen aansluit op de éne aansluiting, zijn ze onderling verbonden - en dat gaat niet goed in stand 2 en 3.

Ik heb dus iets electronisch nodig met 1 ingang en 2 uitgangen, die niet onderling verbonden zijn denk ik. Is dat een relais (voor 10V) ? Of heb ik 2 relais in serie nodig? Oh, en het moet in een klein kastje, dus iets ter grote van zeg een dobbelsteen of 3 is wel het maximum.
Kan iemand aangeven wat ik nodig heb?

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.560
1.157
Omgeving Leiden
Ik zou voor de diodes type 1n4004 gebruiken. Dat komt ook omdat ik denk dat ik die nog wel ergens heb liggen.Wellicht dat iemand in de buurt je er aan kan helpen. Zonde om ze te bestellen, want de verzendkosten zijn een veelvoud van de prijs van de dioden.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.560
1.157
Omgeving Leiden
weinig volgens mij, het is het stuurcircuit van een frequentieregelaar. Maar ik zie dus dat ik 2 diodes nodig heb. Als ik er over nadenk, zou het zelfs met 1 diode kunnen, toch?
Met 1 diode zie ik nog niet even voor me, wat overigens niet wil zeggen dat dat niet kan. Hoe had je dat in gedachten?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.373
793
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Stel je haalt de rechter diode weg en maakt daar gewoon een permanente verbinding van - wat gaat er dan mis? Als je schakelt naar stand 3, niets (de verbinding naar ingang 2 is nodig). Als je schakelt naar stand 4, ook niet. Of denk ik nu fout? [EDIT: JA, IK DENK FOUT]

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.