“Nieuwe” tafelzaag

Roel22

Post veel
27 feb 2017
918
318
@chevy66. Maar je hebt wel gelijk, dat onderstel van Henks machientje ziet er wel erg gaaf èn degelijk uit hè?
Je zal maar zo'n broer hebben, koesteren moet je ze... :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.612
Je zit op een houtbewerkers forum, dus zonder broer moet je ook een eind kunnen komen. Dat motortje is inderdaad wat onder bemeten. In de tijd dat deze zaagjes nieuw waren, hadden ze zaagbladen zonder hardmetalen tanden. Die vroegen minder vermogen om te zagen. De standtijd was ook korter, maar je kon ze zelf vijlen en zetten. Net als bij een handzaag. Maar een ander motortje is niet zo'n probleem.
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
373
300
's-Hertogenbosch
Zonder broer is het leven saai joh…..maar zonder gekheid
We zitten dan wel op een houtbewerkers forum, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dezelfde vaardigheden heeft. Ik ben in ieder geval blij met mijn broer 🙂

Zonder spouwmes wil ik niet
Zoals ik al zei, er zat er al een op, maar dat was te dun, vandaar een nieuw en daardoor moest de steun aangepastworden

3FA8FDF6-6F0B-40EA-898C-ADE2E2BD1327.jpeg

89824980-4BEF-4B13-8548-122466A028A1.jpeg
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
918
318
Wat zijn eigenlijk de grootste problemen als er geen spouwmes op zit? Ik snap de werking er wel van, maar hoe voorkom je dan het vast lopen van het hout zonder dit attribuut?
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Is mooi geworden , maar wat een grote poelie op de motor , de zaag zal dan wel behoorlijk toeren draaien,?

Geen spouwmes dan kan je werken met Wiggen ter voorkoming dat het hout gaat klemmen
Gemakkelijk is weer wat anders ( spouwmes)
Mijn vader gebruikte nooit een spouwmes, tot het een keer goed mis ging met brandhout zagen,
Door terugslag kreeg hij een stuk hout tegen zijn hooft hij weet niet hoe lang hij buiten westen is geweest
In de schuur waar hij alleen werkte , heeft hij er wat van geleerd nee , zaagsel versuifing ja (hersenschudding)
Eigen bouw zaag met verschrikkelijke grote zagen zaten er bij , gewoon griezelig de as zal je maar knappen.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
918
318
Ik mag aannemen dat je vader geen wiggen gebruikte bij het brandhoutzagen...
Iets wat ik trouwens graag met ander gereedschap doe... ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.