“Nieuwe” tafelzaag

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Van de zijne weet ik het niet, maar de mijne was 50 euro. Ik kom vergelijkbare zagen geregeld tegen op marktplaats voor bedragen van 50 tot 150 euro. Je moet ze over het algemeen wel onder handen nemen. Ze zien er vaak lelijk uit, omdat ze jaren ergens in een schuur hebben gestaan. Maar de bouwkwaliteit van dit soort machines is erg goed. Zware gietijzeren bladen, goede geleiders. Ze hebben niet altijd een motor of een onderstel, maar daar is dan ook de prijs naar. De zaag van henk heeft wel een hele mooie geleider, met zo te zien een fijn afstelling. Dat heeft de mijn weer niet en daardoor kost goed afstellen mij meer tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
374
303
's-Hertogenbosch
Ik heb er € 100,- voor betaald destijds
Deze zaagtafel werd tot het moment van verkoop gebruikt in DHZ zaak (die ging stoppen), compleet met een stalen onderstel en een motor op 400V
Het stalen onderstel vond ik niet passen bij deze zaag, dus vandaar een nieuw eiken onderstel, wat op vier zware en geremde zwenkwielen komt te staan.
De motor wordt vervangen door een splinternieuwe van 2,4pk op 230V, omdat de bestaande motor te weinig pk's overhoudt als die op 230V moet lopen (kan overigens wel bij deze motor).
Mooi is zo'n nieuwe motor niet, vandaar dat hij enigszins ingepakt wordt in soort omkasting van eiken

De geleiders zijn van een heel ander kaliber als bij mijn Makita zaagtafel, veel degelijker en inderdaad hebben deze ook nog eens een hele mooie fijnafstelling.

Je kan er niet zo groot op zagen als op mijn Makita, maar dat vindt ik niet zo erg.
Dat nadeel weegt niet op tegen de voordelen denk ik.
Ik heb voor groter plaatmateriaal mijn Festool invalzaag, dat gaat sowieso beter als op een zaagtafel.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ornament

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Er staat bij mij in de buurt al een tijdje een imperator zaagtafel te koop. Degelijkheid van volgens mij de Moes machinefabriek uit Amsterdam. Lijkt compleet en werkend te zijn. Op 220. Vragen ze 145 euro voor. Het is dat ik er al een heb, anders was ik die gaan halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

TransFelix

Actieve deelnemer
27 feb 2023
29
4
Drente
De motor wordt vervangen door een splinternieuwe van 2,4pk op 230V, omdat de bestaande motor te weinig pk's overhoudt als die op 230V moet lopen (kan overigens wel bij deze motor).
Mooi is zo'n nieuwe motor niet, vandaar dat hij enigszins ingepakt wordt in soort omkasting van eiken
Heb nu een frequentieomvormer besteld maakt van 1 fase 230, 3 fase 230.
Motor ompolen naar 3x 230 zou de oplossing moeten worden.
Los daarvan, met 2kw wordt een gemiddelde automaat zenuwachtig als het om aanloopstroom gaat, dat zou je hier ook mee moeten kunnen regelen. Afwachten wanneer pakketje binnenkomt en ik tijd heb voor montage. Zal dan wel losse post maken... mocht je meer willen weten, even zoeken op het bekende jijbuis naar VFD 220v
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
374
303
's-Hertogenbosch
En dan is Autocad plotseling wél heel handig :)
Ophangplaat voor de motor
56B625B5-0DDB-4588-970D-ED6EFFB0C392.jpeg
Er is een nieuw spouwmes gemaakt (van een oud metaal zaagblad)
1B19A2A0-B283-4D3D-B7B9-7F5FC68B8A09.jpeg

Nieuwe ophanging en gedeeltelijk nieuwe beschermkap is ook gemaakt
Motor met ophanging gepast
E040810B-414D-41F7-9DE0-0A998572BC5B.jpeg

Motor in kleur gespoten (alu-kleur vindt ik niet mooi nl)
DBD7158D-2C60-4E4A-92C1-EEB1A557287B.jpeg
 

TransFelix

Actieve deelnemer
27 feb 2023
29
4
Drente
Waar kunstwerk. Onlangs een filmpje gezien op YouTube van zo'n model onderstel (New yankee workshop). Dat lijkt heel simpel met die schuine pootjes, maar daar komt best nog wel wat hersenwerk bij om alles op de juiste manier schuin te zagen.
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
374
303
's-Hertogenbosch
Waar kunstwerk. Onlangs een filmpje gezien op YouTube van zo'n model onderstel (New yankee workshop). Dat lijkt heel simpel met die schuine pootjes, maar daar komt best nog wel wat hersenwerk bij om alles op de juiste manier schuin te zagen.
Klopt, zou mij ook niet gelukt zijn denk ik….gelukkig heb ik oud meubelmaker als broer :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Kan de arm waar je motor aan hangt nu niet naar voren? Hij lijkt niet opgesloten te zitten tussen de lagers.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
918
318
Er staat bij mij in de buurt al een tijdje een imperator zaagtafel te koop. Degelijkheid van volgens mij de Moes machinefabriek uit Amsterdam. Lijkt compleet en werkend te zijn. Op 220. Vragen ze 145 euro voor. Het is dat ik er al een heb, anders was ik die gaan halen.
Ik heb daar ook naar gekeken. Is er op zo'n machine gemakkelijk een spouwmes te monteren of wordt dat een beetje puzzelen? Ik wil wel een beetje zekerheid op dat gebied en het is voor mij uit de prov. Groningen een aardig ritje. Ik kan de verkoper uiteraard vragen hoe de staat van e.e.a. is. Met een beetje geluk is het een liefhebber die alle goeds wil voor het ouwetje.
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
374
303
's-Hertogenbosch
Het spouwmes op mijn zaagmachine monteren was geen gemakkelijk klusje, en daar had er al een opgezeten.
De bevestigingsbeugel moest gericht en aangepast worden en dat was heel vaak monteren, weer eraf, wat aanpassen, weer erop, wat aanpassen, enz
Het spouwmes zelf ging ook niet vanzelf want zo'n blad is zo gruwelijk hard dat boren niet ging, dus met de haakse slijper sleuven in gemaakt.
Maar het is maar werk, en uren kosten niks als het hobby is :)

5930b404-de3d-4210-a231-136a68e2983c.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en Rizz

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Zo te zien heeft die machine net als de mijne, nooit een spouwmes gehad. Er lijkt ook geen ruimte voor te zijn .
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Er staat ook nog een vergelijkbaar zaagtafeltje te koop in zwolle. Vragen ze 150 voor en bieden vanaf 80. Als je de draairichting van de motor omdraait, kan de motor onder de zaag. Dan hoeft het onderstel niet zo groot te zijn. Dan kan je er een mooier onderstel zoals van henk onder maken.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
918
318
Dat is een mooie oplossing, al ben ik zelf meer van het zoveel mogelijk origineel houden, het zal met een bedoeling zo zijn gemaakt denk ik dan.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
918
318
Als ik het goed heb gezien is de motor van die uit Zwolle 3/4 PK. (550 watt) Ook niet direct een krachtpatser zou ik denken. Krijg je dan niet hetzelfde probleem als het eerder al genoemde wegvallen van het koppel?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.