Hey Geertjun,
Ik wil vanaf komend weekend weer aan de boot gaan beginnen.
Afgelopen maanden thuis bezig geweest met een verbouwing, oa. een opberg/speelmeubel voor de kinderen gemaakt (zie elders dit forum).
Kwam eigenlijk wel goed uit want in de garage was het te koud om aan de boot te werken.
Al enig idee wat je er achter hangt straks? ik denk zelf aan een 60 pk Mercury!
Ik heb gisteren toevallig een motor aangeschaft.
Na lang zoeken heb ik een geschikte motor gevonden, enige nadeel was dat het natuurlijk niet om de hoek was.
We zijn gisteren morgen vroeg eerst naar Franeker gereden om daar een trailer op te halen, daarna zijn we door gereden naar Akkrum voor een 40pk Mercury blauwband.
Alles bij elkaar goed voor 500km maar het was de moeite.
Ik moet zeggen dat de motor groot en zwaar is, we kregen hem met moeite in een bestelauto.
Vraagje: Hoe zit het met de volgorde van het aanbrengen van epoxy?
Je volgorde klopt wel.
Ook ik had mijn epoxy van Polyservice.
Bij de levering zat een handleiding met o.a.. de droogtijden.
na wat rekenwerk kwam ik erachter dat wanneer je de injector aanbrengt en de epoxy rekening houdend met de droogtijden tussendoor je een behoorlijk lange dag voor de boeg hebt.
Ik heb er daarom voor gekozen om op een avond de injector aan te brengen en deze te laten drogen.
Vervolgens heb ik hem geschuurd (1 uurtje werk) en op een zaterdag morgen begonnen met de epoxy.
Hierdoor heb je wat meer tijd om alles goed aan te brengen.
Het is mij wel erg tegengevallen om het glasweefseldoek overal netjes tegen elkaar te krijgen.
Leg je ze over elkaar dan krijg je een bult welke je later weg moet schuren.
Leg je ze van elkaar dan krijg je een gleuf.
Dus kortom, kan ik de glasmat gewoon op het *droge* hout leggen en dan met epoxy er overheen? of moet ik het in de natte epoxy leggen, en er vervolgens nog een keer een laag overheen rollen?
Persoonlijk vond ik het het makkelijkste om eerst op een gedeelte epoxy aan te brengen, daar het doek in te plakken en er vervolgens nog 1 maal epoxy over te zetten.
Nadat alles droog was hebben we de volledig boot geschuurd met korrel 40 en alles na geschuurd met korrel 120.
Hierna heb ik er alleen nog een laag epoxy over gezet.
Volgens Polyservice was een laag glasweefsel voldoende.
-2 a 3 lagen dd blanke lak (tussendoor schuren met steeds fijner schuurpapier)
-Antifouling laag aanbrengen (is 1 keer voldoende? en kan dit gewoon over de dd blanke lak?)
Ik heb eerst, wanneer de boot nog ondersteboven lag de volledige buitenkant zoals hierboven beschreven in de epoxy gezet.
Daarna heb ik op het onderwatergedeelte de
Interimcoat aangebracht.(grondverf waarover de anti-fouling komt)
Ik ga nu eerst de bovenkant afwerken (hout + epoxy) en daarna wil ik in de volledige boot 3x in de dd-lak spuiten (m.u.v. het onderwater gedeelte).
Volgens mij wordt er geadviseerd om 3 lagen antifouling aan te brengen.
Ook is mij verteld dat de antifouling maximaal 3 maanden, voor het te water laten, mag worden aangebracht. (aangezien jij de boot in 2 maanden maakt is dit geen probleem
)
Waar anti-fouling komt hoeft/mag geen DD-lak worden aangebracht.
Dit zijn mijn ervaringen.
Ongetwijfeld zullen er op het forum ook leden zijn welke andere ervaringen hebben.
Succes met de verdere bouw!