Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 5 van de 22 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 50 van de 213
    Athanor
    Guest

Schuurperikelen

Het alternatief van de breedbandschuurmachine valt af De machine is naar een andere werkplaats verhuisd en de aansluiting zal daar nog weken op zich laten wachten. In gesprek met de eigenaar bleek dat het om een machine met 1 band gaat en hij zei dat het voor mijn klus vele malen doorvoeren gaat worden, vooral als de fijnere korrelband wordt gebruikt. Ik heb ondertussen met Hayo van de Akkrummer Houthandel (de leverancier van het hout) overleg gehad en kan gebruik maken van zijn langebandschuurmachine. Dan kan ik het blad alvast in twee delen verlijmen en deze schuren voordat ik het geheel samenvoeg. De breedte van het gehele blad wordt bijna 1.20 m. Ik zit nog te overwegen of ik nog een poging waag om op een andere vandiktebank (ook van Hayo) mogelijk nog een beter schaafbeeld kan krijgen....

Fons

Tsja, jammer. Meestal ziet het er erger uit dan het is en zijn niet zoveel doorvoeren nodig. Maar ja...

In een andere vandiktebank heb ik een hard hoofd, het probleem is zoals je al zei de warrige draad, en dat is op elke vandiktebank een probleem.

Iets anders- en misschien een beetje laat; 120 cm is behoorlijk breed voor een gezellige eettafel. Ik bedoel, je zit dan best ver van elkaar af.
    Ik heb thuis een tafel van 105 cm en dat is al behoorlijk veel... (ik realiseer me net dat dat met een ovaal blad veel minder een probleem is)

groet en sterkte met die tegendraadse delen, Rob
    Laatst gewijzigd door NeoEko; 12-04-14 om 20:44.

Fons, heb je al overwogen om het blad eerst helemaal te verlijmen, het dan plat op de grond te leggen, en er vervolgens met een (te huren) parketschuurmachine overheen te gaan? Ik denk dat je die hapjes er dan vrij snel uitschuurt. Ik zou dan de eerste keer met korrel 80 werken, en dan nog eens met 120.
    Daarna kun je fine-tunen met een Rotex o.i.d.
    Het is maar een idee....succes verder!
    Laatst gewijzigd door bri; 15-04-14 om 07:34.
    Hout Moet...

Athanor
    Guest
    Mooi al die tips! Zo heb ik aardig wat alternatieven om een keuze uit te maken. Voor anderen ook wel waardevol, je weet maar nooit waar je met een project tegenaan loopt.

Dank voor het actieve meedenken allemaal!

Fons

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    @athanor : Gisteren hadden we nieuwe messen in de scm van dikte machine gezet. Toen heb ik even een warrig stukje esdoorn geschaafd. Dit komt er toch wel erg netjes uit. Dit was een stukje hard maple. Eind van de week gaan we quilted maple schaven en dan moet je ook echt superscherpe messen hebben anders krijg je echt een kraterlandschaap.....

Aan de andere kant zou ik zelf misschien voor de optie gaan met een bandschuurmachine...kost wel veel tijd en zweetdruppels
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Voor grove oneffenheden en groot oppervlak wat niet door en over de vlak en vandikte bank kan, kan je ook nog vlakken met een freesmachine. Je moet dan een preciese rechte freesmal maken die over de te vlakken plank heen past. Plank op een vlak oppervlak leggen en dan de boel mbv frees vlakfrezen. Plaat omdraaien als gevlakt is om de ander zijde te doen.

http://www.thewoodwhisperer.com/vide...with-a-router/

Athanor
    Guest
    Zo heb ik nóg een alternatief deze ken ik wel, maar had ik nog niet voor mijn werk aan gedacht.

Fons

Athanor
    Guest

Planken voor het blad sorteren

Ik ben voor verdere beslissingen te nemen maar eens een uurtje gaan sorteren met de planken voor het blad. Na veel herschikken denk ik nu de beste indeling te hebben gevonden. Door de ovale vorm heb ik nu veel van de plekken met de uitbreeksels buiten het blad weten te brengen zodat deze afgezaagd gaan worden. Daarmee is de hoeveelheid te corrigeren werk aanzienlijk minder geworden. Ik denk dat ik nu de planken ga strijken en verlijmen zodat ik tot twee helften van het blad kom. Die kan ik dan op de langebandschuurmachine van Hayo gladschuren. Daarna de twee delen tot een geheel verlijmen en in model zagen.

Dank aan allen die de tips hebben gegeven!

Fons

image.jpg

image.jpg

Fons, op een langebandschuurmachine kan je het hele blad ook ineens schuren, je hoeft niet met twee helften te werken. Schuur tot iets over de helft en draai daarna het blad 180° om de rest te schuren.

Athanor
    Guest
    Oké, goed dat je dat nog even meegeeft. Zal ik nog even met Hayo overleggen of we het blad in één geheel kunnen schuren.

Fons

Forum Rechten