Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 22 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 213
    Stoppen met schuurstof is helaas geen mooie oplossing; je kunt de kleur wel goed krijgen maar de vulling blijft opvallen door het gebrek aan structuur, 'doortekening' in combinatie met de onnatuurlijke vorm.
    Ik ken het probleem met achterstevoren invoeren en dan op een andere plek problemen krijgen. Met vochtig maken en weinig afnemen kun je geluk hebben maar meestal breekt er toch nog wat uit. Ongelooflijk frustrerend!

Het probleem is inderdaad, zoals je al zegt, de warrige draad die overigens wel vaak de mooiste tekening oplevert.

Als je een breedbandschuurmachine kunt vinden is dat echt een fijne oplossing (afgezien van het gesleep dan...)
    En de kuiltjes van een schraapstaal vallen, in combinatie met vochtig/weinig afnemen in mijn ervaring best mee. Als niets anders werkt..

Athanor
    Guest
    @ artharg
    Tsja, dat is wel een nieuw gezichtspunt..... op die manier had ik er nog niet naar gekeken daar ga ik eens even over nadenken.

Fons
    Laatst gewijzigd door Athanor; 31-03-14 om 21:11.

Haijo heeft ook een langeband schuurmachine...... Dus het blad verlijmen en dan in 1 keer schuren. Ik kom wel even helpen .

jaap

Athanor
    Guest
    Ik heb een adresje van een werkplaats met een breedbandschuurmachine hier dicht in de buurt. Zal morgen eens bellen of dat een oplossing kan worden. Anders maar naar Hayo met het complete blad...

Fons

Athanor
    Guest

Mal voor de ovale vorm maken

Ik ben ondertussen wat aan het werk geweest om een mal voor de ovale vorm te maken. Op de site van Fine Homebuilding zag ik een filmpje met een handige manier om een deel van een ovaal uit te tekenen. Deze truc heb ik gebruikt om een mal van een kwart deel van de ovaal te maken. Met een hulpstuk om de breedte van de plaat te vergroten lukte dat goed. Daarna met de decoupeerzaag ruwweg uitgezaagd. Toen mijn onlangs aangeschafte flexibele lineaal exact op de lijn geschroefd. Daarna met de kopieerfrees de contour precies op maat gefreesd. Nu heb ik een goede mal om later het blad af te tekenen en daarna langs de mal op maat te frezen.

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Mooi, met die flexibele lineaal. Ik zie tot mijn plezier ook die schroevendraaier liggen, volgens mij al lang niet meer te koop en één van mijn dierbare en al vaker gerepareerde favorieten.

Hier staat ook een manier om een ovaal uit te zetten. En een vergelijkbare manier om een mooi ovaal te maken.

Ik ging er overigens vanuit dat het blad in één keer door de bandschuurmachine zou gaan. Als dat niet lukt kun je het blad ook een keer door zagen en er door heen halen. Dan hoef je je nog maar op één lijmnaad te concentreren

Een ovaal zet je toch gewoon uit met een touwtje en 2 spijkers? De spijkers komen in de brandpunten van het ovaal (een cirkel is een ovaal waarbij de twee brandpunten samenvallen: het middelpunt). het touwtje knoop je vast, dat bepaalt de omtrek: leg het om de twee spijkers en trek het met een potlood oid strak tot je een driehoek vormt. Beweeg dan het potlood langs de binnenkant van het strakgehouden touwtje helemaal rond (de omtrek van een ovaal/ellips ligt op een lijn waarvan elk punt een driehoek vormt met de twee brandpunten waarvan de omtrek constant is) en je hebt je ovaal.

@henkverhaar
    Dat staat inderdaad op de pagina van die link maar dan staat er nog een illustratie bij en een formule waarmee je de lengte en breedte kunt invoeren

Athanor
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NeoEko Bekijk Berichten
    Mooi, met die flexibele lineaal. Ik zie tot mijn plezier ook die schroevendraaier liggen, volgens mij al lang niet meer te koop en één van mijn dierbare en al vaker gerepareerde favorieten.

Hier staat ook een manier om een ovaal uit te zetten. En een vergelijkbare manier om een mooi ovaal te maken.

Ik ging er overigens vanuit dat het blad in één keer door de bandschuurmachine zou gaan. Als dat niet lukt kun je het blad ook een keer door zagen en er door heen halen. Dan hoef je je nog maar op één lijmnaad te concentreren
    Ja, mooie schroevendraaier hè ben er ook zuinig op!

Ik ga nog even overleggen hoe het schuurwerk het beste gedaan kan worden. Dan is het ook een goede optie om eerst een aantal delen te verlijmen.

Fons

Athanor
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Een ovaal zet je toch gewoon uit met een touwtje en 2 spijkers? De spijkers komen in de brandpunten van het ovaal (een cirkel is een ovaal waarbij de twee brandpunten samenvallen: het middelpunt). het touwtje knoop je vast, dat bepaalt de omtrek: leg het om de twee spijkers en trek het met een potlood oid strak tot je een driehoek vormt. Beweeg dan het potlood langs de binnenkant van het strakgehouden touwtje helemaal rond (de omtrek van een ovaal/ellips ligt op een lijn waarvan elk punt een driehoek vormt met de twee brandpunten waarvan de omtrek constant is) en je hebt je ovaal.
    Ja, die truc kende ik ook, ik koos hiervoor omdat ik een handzame mal wil hebben en zo niet het hele blad hoefde uit te leggen. De mal wil ik gebruiken om de contouren te frezen.

Fons

Forum Rechten