Harvey circkelzaagtafel

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Collega houtbewerkers, ik ben vanmiddag in Utrecht geweest :p erg mooi hoor die Harvey's, nu ben ik wel in verwarring, wel of geen roltafel....ik heb een goede afkortzaag van bosch daar kan ik bijna 30cm mee afkorten en de roltafel neemt wel wat extra ruimte in. Dus zal ik mijn huidige zaagtafel en afkortzaag verkopen en een luxe Harvey terugkopen??

Groet, Marcel.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Als je een goede afkortzaag hebt zou ik die zeker niet weg doen. Een roltafel is best handig, maar zit soms ook in de weg aan de voorkant van de tafel. Als je wat vaker grotere platen zaagt is het fijn, maar voor wat kleiner spul is een goede afkortzaag net zo handig. En dan heb ik de voorkeur voor twee machines.
Ik heb ook een zaagslede gemaakt, dat werkt ook erg fijn. Bovendien kun je de roltafel later ook toevoegen, dus als je twijfelt zou ik eerst zonder gaan. En mocht je het echt missen/spijt krijgen dan schaf je deze separaat aan.

Zo sta ik op het punt om het bovenfrees gedeelte erbij aan te schaffen. Twijfel nog voor een losse tafel, maar qua ruimte is dat toch minder een optie.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
@Avos: ja, is een goed criterium met de euro. Ga ik doen. Als hij blijft staan moet ik misschien niet zeuren. De machine staat hartstikke stabiel. Hij werd mij overigens geleverd zonder blokkering. Het is me uit de handleiding niet echt duidelijk hoe ik de spanning van de snaar kan verhogen; heb jij een idee?

Ja, als je de zaag aan de zijkant opent dan zie je dat feitelijk het gewicht van de motor zorgt voor de spanning op de snaar. Als je de verbinding van de motor naar de snaar los maakt kun je hem extra spannen door de motor wat naar beneden te duwen.
Beetje lastig uitleggen zo, maar als je even goed kijkt hoe het zit kom je er wel uit.

De blokkering zie je ook zitten als je de kast opent, deze zorgt er (uit mijn hoofd gezegd) voor dat de motor niet volledig kan "hangen" aan de snaren. Kijk hier dus even goed naar...

succes!
 

simmeke

Nieuw lid
7 jan 2013
17
0
Roltafel. Helemaal eens met Avos. Soms zit de fence wel in de weg maar ik wil ze wel niet meer missen. Gewoon te handig voor panelen van 60 op 120.

Freesgedeelte. Heb ik aangeschaft om plaats te winnen (super) en omdat ik geen doorzakking meer wou hebben (ook super). Een apparte freestafel blijft natuurlijk de voorkeur hebben.
Ik heb wel drie gaten moeten boren en tappen (omdat ik de extensietafel op het basismodel wou behouden, ging wel vlot...).

Voor beide. Alles heeft zijn pro en contra. Voor mij wegen de pro’s meer op dan de contra’s.
 

Debonk

Nieuw lid
24 okt 2012
12
0
Lubberende aandrijving van de Harvey: ik ben alle adviezen nagelopen en met het verder op spanning brengen van de snaar is ook het piepend starten van de snaar nu ook over. Kortom, loopt nu rustiger met duidelijk minder vibratie. Mij bekruipt toch het gevoel minder goed voorzien te zijn met zo'n enkele snaar dan met 3 solide V-snaren zoals jullie hebben. De toekomst zal het leren. Dank voor jullie meedenken.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Mijn Robland combi gaat binnenkort terug naar zijn eigenaar. Ik heb er jaren dankbaar gebruik van mogen maken en nu ben ik aan het kijken naar een Harvey.

Op de site and in dit draadje staan alleen de basis afmetingen vermeld. Ik zou graag de breedte weten van het model met roltafel en freeshulpstuk. Er zijn een aantal formules die deze machine gebruiken vandaar mijn vraag hier.

Kan iemand mij vertellen hoe breed deze machine is? En hoe veel ruimte hebben jullie in de breedte in gebruik om makkelijk er om heen te kunnen werken?
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Ik heb mijn versie juist afgelopen weekend opgebouwd en dat is de versie met roltafel en freestafel. Het is niet op de cm nauwkeurig maar breedte is circa 180 cm en diepte circa 125 cm.

Lex

edit, nog even nagemeten. Breedste punt is 185 cm gemeten van einde roltfafel tot einde stand voor geleider. Diepste punt is de roltafel en is daar 123 cm, 125 als je de schakelaar meerekent.
 
Laatst bewerkt:

Bas Botman

Nieuw lid
16 okt 2015
15
3
europese zagen zonder de formaat/rolwagen
Beste Avos,

Ben me aan het oriënteren, van mijn oude StartRite 275 is de motor overleden. Was perfecte machine, lekker stabiel maar hij is ook oud en dan krijg je toch wat minpuntjes. Ook de veiligheid is minder, stofafzuiging etc.

Was helemaal verliefd op de Hammer K31, maar die vraagt heel veel ruimte, zeker in combinatie met een oplegtafel aan de linkerkant en een extensie aan de rechterkant (totaal 2.5m breed). Volgens Felder in Schoonhoven moet je geen basisvariant kopen.

De Harvey beschouw ik als een goed alternatief ook omdat de zaag naar links kantelt en dat met schulpen onder een hoek van langere balken makkelijk is. Je spreekt over europese zagen zonder de formaat/rolwagen. Welke kan je nieuw kopen?

Dank Bas.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.089
1.933
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je spreekt over europese zagen zonder de formaat/rolwagen
dag, bas,
ik heb 25 jaar gedaan met een combinatiemachine zonder rolwagen
nadien ben ik overgestapt naar een combinatiemachine die een maat groter is, én met rolwagen
tenzij je echt een plaatsbeperking hebt, raad ik je aan om er toch eentje met een rolwagen te nemen
een wagen biedt het voordeel dat je gelijkmatig kan zagen
niet 1 maar 2 werelden van verschil !
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.129
954
Bas, ik ben het met ZotVanHout eens dat een goede roltafel zijn gewicht in goud waard is. Maar dan wel 1 die direct langs het zaagblad loopt. Een tijdje terug heb ik in Duitsland een nieuwe SCM Sc2 gekocht en ben er zeer blij mee. Die is minder breed dan een Hammer en de lengte van de roltafel (1600mm) kwam mij beter uit. De roltafel haal je er zo af en het terugplaatsen is minder dan een minuut werk. Op die manier bespaar ik plaats als ik zaag niet gebruik. In Duitsland kost deze machine ongeveer €3800 (incl leveren) en is daarmee goedkoper dan een Hammer en ongeveer even duur als een Harvey met roltafel.
 

Bas Botman

Nieuw lid
16 okt 2015
15
3
Bas, ik ben het met ZotVanHout eens dat een goede roltafel zijn gewicht in goud waard is. Maar dan wel 1 die direct langs het zaagblad loopt. Een tijdje terug heb ik in Duitsland een nieuwe SCM Sc2 gekocht en ben er zeer blij mee. Die is minder breed dan een Hammer en de lengte van de roltafel (1600mm) kwam mij beter uit. De roltafel haal je er zo af en het terugplaatsen is minder dan een minuut werk. Op die manier bespaar ik plaats als ik zaag niet gebruik. In Duitsland kost deze machine ongeveer €3800 (incl leveren) en is daarmee goedkoper dan een Hammer en ongeveer even duur als een Harvey met roltafel.
Best ZotVanHout en L.N,

Dank voor de tips! Volg jullie helemaal, mag ik nog wat vragen?

Waar ik me zorgen over maak is het volgende.
(1) Ik koop vaak balken of grover hout in met lengtes van 3.6 tm 4.8m. Als ik vervolgens een projectje heb, schulp ik die en zaag ze op lengte. De Hammer heeft een zaaglengte van max 2m, te weinig voor planken voor tafels, deuren, architraven etc. Als ik de Hammer als traditionele tafelzaag zou willen gebruiken, heb ik links altijd de roltafel in de weg zitten. Hoe lossen jullie dat op?
(2) Kleinere lengtes kan ik met de Fritz and Franz slider jig (
) schuin afzagen. Lengtes groter dan een roltafel, zou aan de rechterkant van de zaag moeten gebeuren. Ik krijg nu al de rillingen als ik een balk tussen de (lage) geleider en de zaag door moet duwen. Hoe lossen jullie dat op?
 

Bas Botman

Nieuw lid
16 okt 2015
15
3
dag, bas,
ik heb 25 jaar gedaan met een combinatiemachine zonder rolwagen
nadien ben ik overgestapt naar een combinatiemachine die een maat groter is, én met rolwagen
tenzij je echt een plaatsbeperking hebt, raad ik je aan om er toch eentje met een rolwagen te nemen
een wagen biedt het voordeel dat je gelijkmatig kan zagen
niet 1 maar 2 werelden van verschil !
Beste ZotVanHout, zie reply bij L.N. Graag ook jouw antwoord.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.089
1.933
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik koop vaak balken of grover hout in met lengtes van 3.6 tm 4.8m. Als ik vervolgens een projectje heb, schulp ik die en zaag ze op lengte. De Hammer heeft een zaaglengte van max 2m, te weinig voor planken voor tafels, deuren, architraven etc.
op een rijtje
1) als die 3,6 tot 4,8 m op lengte gezaagd worden, dan zou ik dat doen vooraleer ze te schulpen
dat werkt makkelijker & met wat geluk hou je meer hout over
2) werk je regelmatig met hout en werkstukken die langer zijn de looplengte van je wagen, dan kan je de aanschaf van een grotere machine met een langere wagen overwegen
controleer bij de aankoop van een machine of de wagen niet te groot/onstabiel is voor de machine
ik hoorde reeds de opmerking dat je bij sommige modellen een wagen koopt met ergens een machine er onder
3) is het hout onvermijdelijk langer dan de looplengte van je wagen - wat ook mij overkomt - dan zaag ik het 1ste deel, waarna ik de wagen achteruit trek & het hout tot aan de zaag vooruit schuif & verder zaag
daartoe heb ik een vaste rolbok - ik heb de ruimte om die te verankeren - achter de uitvoer van mijn zaagtafel + top staan
om de zaagkant van het hout mooi af te werken + het hout op gelijke breedte te krijgen, herhaal ik dit proces, maar nu tegen de vertikale top waarop een kop met rechte messen staat
 

Bas Botman

Nieuw lid
16 okt 2015
15
3
Dank ZotVanHout. Wat bedoel je met (vertikale) "top". Dat stukje snap ik nog niet. Heb je een foto?

Wilde en wil je niet opjagen, maar je gebruikt de formaatzaag dus niet als een traditionele zaagtafel in dat soort gevallen? Je schulpt dus ook nooit onder een hoek met een "lage" geleider aan de rechterkant van de zaag.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.089
1.933
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dank ZotVanHout.
graag gedaan
Wat bedoel je met (vertikale) "top".
de kleine taalverschillen tussen zuid en noord (? veronderstel ik)
top = de stationaire frees - in mijn geval met 30 mm diameter
ik heb een combinatiemachine
Wilde en wil je niet opjagen
geen zorg
ik kan je begrijpen dat je met een keuzeknoop zit ;-)
je gebruikt de formaatzaag dus niet als een traditionele zaagtafel in dat soort gevallen? Je schulpt dus ook nooit onder een hoek met een "lage" geleider aan de rechterkant van de zaag.
wschlk in tegenstelling tot veel collega's die een wagen hebben, leg ik meestal mijn hout op de wagen om het te zagen
enige beperking is dat het hout breed genoeg moet zijn om het op de wagen te klemmen
het deel van het hout dat ik wil overhouden, ligt dus links van de zaag
het voordeel is dat ik bij het zagen het hout met een constante snelheid door de zaag kan duwen
vooraan heb ik mijn breedtegeleider
achteraan heb ik een breedtegeleider (van hammer ;-) bijgekocht
die kan ik gebruiken op voorwaarde dat het hout niet langer is dan mijn de tafelrollengte
op die manier kan ik tot op een fractie van een mm nauwkeurig op breedte zagen
onder een hoek schulpen doe ik op dezelfde manier
het zaagblad kan ik tot 45° naar rechts kantelen
moet na het onder een hoek schulpen de bovenkant van het hout de smalste kant zijn, dan draai ik het hout om
als ik de langsgeleider van de zaag gebruik, dan is dat meestal ter controle
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.