Ontwerp werkplaats + enkele vragen

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Zeker weten dat de isolatie van het dak het beste bovenop de OSB platen kan liggen!

Fons
]
Indien je harde platen gebruikt, wat normaal het geval is voor een warm dak heb je helemaal gelijk.Die kunnen zelfs bovenop de epdm (als je bijvoorbeeld achteraf zou isoleren). Maar bij een koud dak een plafondafwerking van OSB met daarboven de rotswol lijkt me dat niet zo een goed idee.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Rockwool heeft ook platen die geschikt zijn voor een warmdak, een kennis heeft ze ook op z'n plat dak voor een betere geluidisolatie.

Zou wel oppassen met die platen, als je af en toe op je dak loopt dan loop je het risico dat je de schroeven van de rozetten (bij mech. bevestigen) door je dakbedekking heen trapt omdat de isolatie wat inveert. Zou dan altijd voor de drukvate variant kiezen of een hardere plaat.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik heb hier op de keuken een nieuw dak laten leggen en de zeeg eruit laten halen. Daar zijn idd van die 50mm PIR platen opgelegd die op de dakplaten zijn geschroef waarna het geheel is afgewerkt.

Omdat ik wel een dak wilde hebben waarop ik kan lopen voor ander onderhoud heb ik er een soort frame met steigerplanken op gelegd. Eerst een paar rubberen tegels, daar een graniet oid tegeltje op en daar een hardhouten frame op waar de steiger planken op zijn geschroefd met ongeveer 4 cm tussen ruimte per plank.

Planken NIET geschuurd om ze ruw te laten tegen uitglijden. FLink wat lagen in erg goede witte verf gezet en klaar.

Dat was gelijk een mooi plateu om de dakkappel te vervangen. Had ik dat frame niet gehad dan was mijn dakbedekking zeker kapot gegaan.

Bijkomend voordeel... Het geheel is wit en weerkaatst de zon in de zomer waardoor het dakrubber langer meegaat en bij stortregen dempt het het geluid.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Voor een warm dak (dus isolatie aan de buitenzijde van het houtbeschot) gebruik je het beste XPS platen (geextrudeerd polystyreen). Dit zijn drukvaste platen en daar heb je weinig geziek mee. Je kan ze ook gewoon vastlijmen hoef je niet te nagelen. Of je gooit ze op je EPDM en als gewicht dreentegels met rubberzegels eronder zodat je ze niet het XPS indrukt.
 

Manus

Actieve deelnemer
5 jan 2012
29
0
Altijd een warm dak maken. Dan heb je alle vocht problemen uitgesloten. Condens ontstaat altijd op de scheiding van warm en koud. Als jij dus boven op je dakbeschot/OSB harde isolatieplaten schroeft (in de balken als je geen plafond toepast) is de scheiding warm/koud buiten. Dus eigenlijk tussen je iso en de EPDM, maar daar is geen ruimte om het te laten ontstaan. Voor nieuwbouw is dit onomstotelijk de beste methode. Wat betreft je wandopbouw, Die CLS van 89 houdt dat wel. Ik zou ze wel om de 406 mm. plaatsen. Je binnenbeplating geeft ook ongekend veel stijfheid aan de constructie. Het is wel raadzaam om de bovenste horizontale CLS/ligger dubbel uit te voeren, verlijmen en onderling verschroeven. Je kan er ook nog rekening mee houden dat je de wanden en het dak de zelfde hartmaat geeft, zodat een balk precies op een staander komt. Dan ga jij daar een fijn werkplaatsje aan hebben.
Groeten

Manus
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Voor een warm dak (dus isolatie aan de buitenzijde van het houtbeschot) gebruik je het beste XPS platen (geextrudeerd polystyreen). Dit zijn drukvaste platen en daar heb je weinig geziek mee. Je kan ze ook gewoon vastlijmen hoef je niet te nagelen. Of je gooit ze op je EPDM en als gewicht dreentegels met rubberzegels eronder zodat je ze niet het XPS indrukt.

Na wat zitten denken enzo ben ik weer aan het opzoeken/uittekenen en kom op een probleempje;
"Voor een warm plat dak kan XPS echter niet worden aangewend, aangezien het materiaal gaat vervormen bij temperaturen van boven de 80°."
Andere isolatie of..?

Edit: Nog wat verder zitten kijken en op EPS gekomen...
Maar ik zit met nog een bedenking, ik zou steenwol in de wanden doen voor geluidsisolatie maar hoe doe ik dat dan met het plat dak? Blijkbaar is XPS/EPS en consoorten niet geluidsdempend zoals steenwol. :confused:

Groetjes,
Kevin
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik weet niet welk soort afzuiger je zou plaatsen, maar wat ik zou overwegen als het mijn werkplaats was, is om de afzuiger in een aparte kleine ruimte te plaatsen met ventilatie naar buiten (eventueel ook te bereiken en ledigen langs buiten maar niet noodzakelijk, kan ook langs binnen). Om te functioneren moet er dan ook ventilatie zijn in de werkplaats. Grote voordeel is dat je met een eenvoudige goedkope afzuiger alle fijn stof ineens buiten hebt en verse lucht binnen, dit zonder dure filtertoestanden of dure afzuigers in onderdruk.
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Ik weet niet welk soort afzuiger je zou plaatsen, maar wat ik zou overwegen als het mijn werkplaats was, is om de afzuiger in een aparte kleine ruimte te plaatsen met ventilatie naar buiten (eventueel ook te bereiken en ledigen langs buiten maar niet noodzakelijk, kan ook langs binnen). Om te functioneren moet er dan ook ventilatie zijn in de werkplaats. Grote voordeel is dat je met een eenvoudige goedkope afzuiger alle fijn stof ineens buiten hebt en verse lucht binnen, dit zonder dure filtertoestanden of dure afzuigers in onderdruk.

Heb hier wat over zitten nadenken...mss een 'kast' maken met afvoer naar buiten ofzo...nog wat verder op denken :)

Niemand idee over mijn vraag van isolatie in het dak/geluidsisolatie? En dat XPS word aanbevolen maar na wat zoekwerk word dit niet afgeraden wegens vervorming...? :confused:

Groetjes,
Kevin
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De afzuiging buiten de werkplaats neer zetten heeft als nadeel dat er ook 1000m3/h lucht weer naar binnen moet, in de winter is dit niet echt prettig. Van werken bij een onderdruk schijn je behoorlijk hoofdpijn te kunnen krijgen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Heb hier wat over zitten nadenken...mss een 'kast' maken met afvoer naar buiten ofzo...nog wat verder op denken :)

Niemand idee over mijn vraag van isolatie in het dak/geluidsisolatie? En dat XPS word aanbevolen maar na wat zoekwerk word dit niet afgeraden wegens vervorming...? :confused:

Groetjes,
Kevin

Hoe bedoel je vervorming? Dat is bij mij een onbekende maar wellicht als het het vrij ophangt onder een plafond dan kan het wat doorzakken ja. Ik heb het wel eens gezien onder een vloer van een woning waarbij ik interesse had om het aan te kopen. Het was een slechte vorm van bevestiging. Het was enkel op de draagbalken vastgehangen met h.o.h 60 cm. Het is net zoals een gipsplafond dat heeft ook kortere h.o.h afstanden nodig om doorzakken te voorkomen. En gewoon vastzetten met schroeven of spijkers met flens, dan gaat het nergens meer heen.
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Hoe bedoel je vervorming? Dat is bij mij een onbekende maar wellicht als het het vrij ophangt onder een plafond dan kan het wat doorzakken ja. Ik heb het wel eens gezien onder een vloer van een woning waarbij ik interesse had om het aan te kopen. Het was een slechte vorm van bevestiging. Het was enkel op de draagbalken vastgehangen met h.o.h 60 cm. Het is net zoals een gipsplafond dat heeft ook kortere h.o.h afstanden nodig om doorzakken te voorkomen. En gewoon vastzetten met schroeven of spijkers met flens, dan gaat het nergens meer heen.

Dit is de quote die ik bedoel "Voor een warm plat dak kan XPS echter niet worden aangewend, aangezien het materiaal gaat vervormen bij temperaturen van boven de 80°."
Na kort zoeken op XPS warm dak vind je ettelijke sites met deze uitleg als hierboven...

Groetjes,
Kevin
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
en wat gaat er gebueren dat de boel de 80 graden komt, ga je een vuurtje stoken bovenop je dak? :D Hoe je het ook wendt of keert platte daken moet je altijd verzwaren (tegen opwaaien). Dat betekent grind of dreentegels, platte daken niet verzwaren is gewoon een niet slimme budget keuze IMHO. Die verzwaring zorgt er ook voor dat de temp gewoon laag blijft van de isolatielaag, dat is bij een koud of warm of omgekeerd dak.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Verzwaren is niet nodig als je de isolatie of de onderlaag van dakleer vastschroeft op de constructie.
 
A

Athanor

Guest
Ja, zo heb ik het ook aangepakt, de EPDM laag er op geplakt.

Fons

image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.