Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 10 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 93

Onderwerp: Werkbank kopen

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010

Werkbank kopen

Aangezien ik weinig tot geen ervaring heb met houtbewerking (maar er wel mee wil beginnen) ben ik aan het overwegen om een werkbank te kopen.
    Ik heb enkel nog maar wat basisgereedschap, dus zelf een bank in elkaar is een praktisch onmogelijke klus.

Zijn er kwalitatief goede banken te koop op het internet?
    Bvb bij baptist: http://www.baptist.nl/houtbewerkers/...ank-1700x650mm
    Lokaal zijn ze moeilijker te vinden (ben van regio Mechelen).

Probeer eens bij maene in de pinte.

Kijk eens op http://www.rons.biz/contents/nl/d265_werkbanken.html
    Ron van Zaltbommel is een uiterst betrouwbaar persoon en sinds jaren trouwe leverancier van menige houtbewerker en houtdraaier.
    Zijn werkbanken komen uit Tsjechië en zijn van hoge kwaliteit.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010
    Op die website zat ik net te surfen
    Zit daar zoveel verschil op tov die van baptist (verschil is toch al bijna 100€)?

Ik denk dat ik best richting een timmermanswerkbank zou gaan, zal vooral met grotere stukken werken (kasten, ...)
    Laatst gewijzigd door Den Deze; 25-12-13 om 20:58.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Op marktplaats worden geregeld zeer solide werkbanken aangeboden, die van Baptist lijkt mij maar een beetje ielig.
    Ron verkoopt inderdaad ook moie werkbanken.

Een welbekend probleem, je wilt eigenlijk een werkbank maken om dat je geen werkbank hebt, maar je hebt geen werkbank om een werkbank op te maken.
    Kun je misschien niet als eerste project proberen om zelf een werkbank te maken? Een werkblad van de ikea, en een paar balken, dan kom je al een heel eind. Of je maakt hem helemaal van multiplex. Zijn genoeg onderwerpen over werkbanken......
    Op die manier leer je gelijk een beetje over verbindingen/gereedschappen etc. Ik heb zelf toen een werkbank van multiplex gemaakt met een werkblad van MDF. Bevalt me zeer goed, kostte me aan materiaal misschien een 200 euro.
    Anders via marktplaats een tweedehandse?

En anders koop je een nieuwe, maar zal dan wel eerst even er bij gaan staan. (of misschien wil iemand hier op dit forum er wel een maken voor jou?)
    succes

Ik zou me dood schamen om als houtbewerker aan een gekochte werkbank te staan Dan sta ik veel liever aan een scheef gedrocht dat ik zelf gebouwd hebt dan een strakke gekochte bank

Om te starten heb je niet veel nodig, een oude vlakke deur op twee schragen, daar kan je al wat mee.

Mvg,

André

Ik ben het eigenlijk wel met Tuoh eens. Die gekochte banken zien er daarnaast in veel gevallen ook helemaal niet zo degelijk uit.
    Je zou eens kunnen kijken naar de serie die Paul Seller heeft gemaakt over het maken van een werkbank, te vinden op youtube.
    Je leert er veel van en je hebt een minimale hoeveelheid gereedschap nodig.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Deze was mijn allereerste werkbank:

http://woodgears.ca/workbench/build.html

Ik heb die nog steeds staan. Je kan hem met de meest eenvoudige gereedschappen (accuboor en handcircelzaag) in elkaar steken.
    Hij is superstabiel en heel flexibel in uitbreiden (extra kastjes onderaan, of spanvijzen of uitbreiding)

Zeker proberen, je zal versteld staan wat je met een beperkte hoeveelheid aan materiaal kan maken!

Van een professionele houtbewerker als Tuoh zou ik ook niets anders verwachten.
    Maar als beginnende hobbyist ben ik de afgelopen twee jaar vooral bezig geweest met het opknappen van tweede hands gereedschap en het continue aanpassen van mijn werkhokje aan al die opgeknapte spullen.

Ik zit boordevol ideeën om te gaan maken, een tafel, een kastje, wat houtsnijwerk en het liefst zou ik zelf mijn eigen keuken gaan maken.
    Maar naast de hobby heb ik ook een gezin, vrienden en een drukke baan en zal dus keuzes moeten maken.
    Nu werk ik aan een goede zelfgemaakte werkbank met een timmermans bankschroef, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat als ik een nieuwe werkbank nodig zou hebben, ik er vanwege tijdgebrek eentje kant en klaar zou kopen.
    Anders ben ik meer met het gereedschap en werkplaats bezig dan met het maken van meubels of speelgoed of gebruiksvoorwerpen.

En als je kijkt wat een beetje goede bankschroef kost, is het kwa kosten ook best te doen.
    Ik zou dan wel gelijk een echte lie nielsen kopen (of iets vergelijkbaars), dat dan weer wel.

Groeten, Raymond
    Laatst gewijzigd door SunRayes; 25-12-13 om 23:01.

Forum Rechten