Zelf inlays maken voor systainers of vergelijkbaar

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Zooo, Klaas Snap-on? Hoe kom je daar nou weer terecht. Je hebt toch geen automotive achtergrond.
Toen ik van Kaizenfoam hoorde, dacht ik gelijk aan Snap-on. Is dat niet soortgelijk dan?
Ik heb ze allebei nog niet gezien, maar ben wel naar zoiets aan het kijken. Van Snap-on kun je hele rollen kleuren kopen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Zooo, Klaas Snap-on? Hoe kom je daar nou weer terecht. Je hebt toch geen automotive achtergrond.
Toen ik van Kaizenfoam hoorde, dacht ik gelijk aan Snap-on. Is dat niet soortgelijk dan?
Ik heb ze allebei nog niet gezien, maar ben wel naar zoiets aan het kijken. Van Snap-on kun je hele rollen kleuren kopen.

Dat zal je verbazen, ik heb ooit toen ik nog piepjong was een paar jaar als monteur wielvoertuigen bij de Koningin gediend. ;) En dat schuim van Snap-On, de man van een collega van weleer was Snap-On dealer en daar kon ik toen een paar stukken krijgen. Rollen had ik wel willen hebben, maar het was toen al een heel gedoe om überhaubt wat van het fijne en compacte schuim te vinden. Ik was al blij met die paar stukken. :D

En qua vergelijk, het Snap-On schuim is veel fijner en compacter dan het Kaizenfoam. Daar zit meer lucht in.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat van Gereedschappro is mij bekend.
Ik vind dat Snap-on schuim juist mooier. En die rollen kleuren die vind ik wel. Desnoods bij mijn Snap-on leverancier.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Die van Daytona ken ik ook. Bedankt.
Dat fijne foam, blijkt EVA foam te zijn. Ik heb ook al wat groothandels gevonden.

eva voorbeeld.jpg
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hmm, dat is nog wel het proberen waard, dat EVA foam. Ik heb hier wat gevonden, wat niet te duur lijkt. Alleen is het erg dun, max 10mm. Ik ga eens verder zoeken naar wat dikker. :)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
En anders, voor degenen waarvoor het gewoon zwart mag wezen, naar schuimrubber punt nl! En voor het onderliggende kleurtje gaan we wel naar de carnavalshop. Alaaaaf!
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ideeën genoeg, mooi!
Voor degene die dit ook willen en niet naar een groothandel kunnen, op YouTube gebruiken ze puzzelmatten (2cm).
Die zijn bij ons ook volop verkrijgbaar.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Polystyreen is te hard voor deze toepassing denk ik. Dit zal slijten. Kaizenfoam is juist precies zacht genoeg.

Ben erg geinteresseerd in de andere merken die je hebt gevonden.

Google maar een op plastazote en ethafoam. Voor zover ik het kan zien is het hetzelfde als kaizenfoam, alleen heeft kaizenfoam laagjes, wat het maken van dieptes makkelijk maakt. Ik kan het mis hebben. Ik heb me er niet heel erg in verdiept.

Wat betreft je opmerking dat polystyreen te hard is en slijt ben ik niet met je eens. Elke fabrikant die machines in systainers verkoopt heeft hier inlays van. Het lijkt mij persoonlijk steviger dan foam. Alleen wat lastiger om zelf te maken. Qua slijtage zal het wel meevallen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Eva foam, waar mijn interesse naar uitgaat is verkrijgbaar in verschillende dichtheden. Zeg maar van slap tot stevig.
Het materiaal wat ik gevoeld heb is heel stevig, maar niet hard. Het is zoals zo'n yogamat cq sportmat.
Als het bv. in 1cm of 2cm zelfklevend gekocht wordt, leg je die laagjes op elkaar tot gewenste dikte.
Daarna kan de gewenste diepte gezocht worden.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Zou je een vel van een thermoplast over je gereedschap kunnen leggen en deze met een verf fohn voorzichtig verwarmen totdat er een paar cm 'inbedding' is verkregen? Vervolgens spuit je daar pur op en snij je de omtrek af op systainermaten. Dan heb je iets dat vergelijkbaar is met de Festool inlays.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Plastazote is EVA foam. Verkrijgbaar in verschillende dichtheden. Het schuim dat meestal voor TC (toolcontrol) toepassingen wordt gebruikt, is Plastazote LD45. Dit kun je namelijk ook frezen, en dus 3D vormen geven. Wij hebben dit ook op werk.

Kaizenfoam is een veel lichtere kwaliteit, goed voor de toepassing, maar zeker minder in kwaliteit als de LD45 van Plastazote.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Indien er nog mensen geïnteresseerd zijn in EVA schuim, op made in China dot com heb ik iets gevonden wat geschikt is:
http://cnchemetals.en.made-in-china.com/product/MoZxyOmXrElV/China-EVA-Foam-sheet-EVA-foam.html
dit is een foamsheet die tot een dikte van 50mm/5cm kan worden geproduceerd, het kost $220 per m3. Dat zijn 20 platen van 100x100 cm. Indien er genoeg geïnteresseerden zijn wil ik wel een offerte opvragen hoeveel het totale plaatje kost om 20 van die platen op te laten sturen naar Nederland. Deze zou ik dan per stuk of meer willen doorverkopen. Exacte prijs is nu nog niet duidelijk, dat ligt er aan hoeveel mensen geïnteresseerd zijn.

Ter indicatie:
binnenafmeting Festool T-Loc 1 (L x B x H)383 x 273 x 75 mm
Uit een paneel van 1000 bij 1000 zou je dan 6 inlegbladen kunnen halen.
dit is niet ideaal het zou dan ook mooier zijn om bladen van 1155x825 te kunnen bestellen, dan kan je hier 9 bladen uit halen met 6 mm speling.

uiteraad als er genoeg animo is kan er ook 25mm dikke bladen bij besteld worden om de 75mm te halen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.