Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 46

Onderwerp: Wattage bovenfrees

Wattage bovenfrees

Hi All,

Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op een bovenfrees. Over de verschillende merken is genoeg op dit forum en de rest van het internet te vinden. Ik kom er alleen niet achter wat ik minimaal aan wattage moet aanhouden.

Mijn eerste klus voor de frees zal waarschijnlijk een mdf project zijn maar ik heb ook al een project in mijn hoofd van massief hout (ik heb nog geen specifieke houtsoort voor ogen).
    Het zullen (vooralsnog) geen extreme frees werkzaamheden zijn. Wat gleuven werk en sierranden.

Wie kan mij wat richting geven?

Alvast bedankt.

Cheers,
    Alexander

Beste Alexander,

Ik doe dit soort, en ook wel heftiger dingen, met een Festool OF 1010, van 1000 watt, en dat gaat prima. In mijn ervaring is een monster van 2000 watt niet echt nodig. Kijk vooral naar de ergonomie (handvatten, stofafzuiging, gemak en precisie van de diepteinstelling), dat is belangrijker dan het vermogen. Verder doet een scherpe en goede frees meer voor het resultaat dan een bepaald vermogen.

Groeten,
    Hans

ik frees al 5 jaar met een machine van de Gamma.... toen ook een doosje freesjes erbij gekocht... totaal : 70 euro !!!!!!

ik heb de machine alleen voor mdf gebruikt, en gebruik hem nog steeds... na 5 jaar ben ik toe aan nieuwe freesjes... ik heb geen dure machines nodig..... maar misschien jij wel.... voor af en toe, zou ik een goedkopere nemen...

succes met zoeken...

Er zitten grote verschillen in kwaliteit tussen goedkope en duurdere bovenfrezen. Lagers en geleiding en ook de tijd dat een machine aanstaat is van belang. Zelf heb ik een goedkope Bosch frees die onder een freestafel hangt en een festool of 900 van bijna 20 jaar. Bij een volgende aanschaf zou ik kiezen voor een zware triton frees voor onder de tafel. Redenen eenvoudige freeswissel zeer goede hoogteverstelling en de mogelijkheid om goedkope 1/2" frezen en de metrische maten te gebruiken voor een redelijke prijs. Als losse machine ben ik erg blij met mijn festo frees. Pistoolgreep en de vele toebehoren zijn voor mij ook een belangrijke reden.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Met de zoekfunctie kom je meer postings tegen over dit onderwerp. Als ik de grootste gemene deler van de ervaringsdeskundigen mag geloven is 1400 tot 1500 W een mooi gemiddelde. Met dit vermogen kan je veel klussen aan. Voorzie je een breed scala aan klussen zoals deurprofielen en kleine schilderijlijstjes dan neigt men vaak tot de aankoop van twee freesmachines. De wordt vaak de lichte voor het losse werk gebruikt en de zware in een freestafel.
    M'n eigen ervaringen zijn als volgt. Ik begon in Holland met een Festool OF1010. Ik gebruikte die ook (voornamelijk) in de CMS-tafel. Ik merkte niet dat ik vermogen te kort kwam. Als het te zwaar werd ging het in meerdere stappen. Na de verhuizing naar Amerika schafte ik me een OF1400 aan. Niet zozeer voor het vermogen maar voor de grotere spantang. Zodoende kon ik de ruimschoots voorhanden zijnde 1/2" frezen gebruiken. Daarnaast heb ik een Triton 1400W in een freestafel en dat werkt ook tot volle tevredenheid.
    Naast Festool zijn er genoeg andere merken die goed presteren. Snuffel maar op het forum.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Ik heb deze: http://www.makita.nl/freesmachine/rp...nfreesmachine/
    Een fijne frees voor onder de tafel en het wat stevigere handwerk. Voor lichter werk pak ik toch vaak mn Bosch kantenfreesje.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Ik had altijd een Black en Decker van 1200 watt die alles aan kon.
    Maar toen had ik een excentriek CMT freesje nodig wat alleen met 12mm as te krijgen is.

Dus maar een nieuwe bovenfrees gekocht (als ik niet gescheiden was had ik dat nooit kunnen uitleggen). De Bosch GOF1600.
    Wel een wereld van verschil, deze machine loopt zo soepel en stil dat je nog gewoon kan praten, is bij goedkopere machine niet mogelijk die janken heel de buurt bij elkaar.
    Omdat die machine alleen erg groot is heb ik voor het kleine precisie werk de GKF600 van bosch erbij gekocht. En dat allemaal voor een freesje die niet wilde passen

Overigens als je wat wil experimenteren je kan mijn black en decker wel overnemen. Betere machine dan FERM etc.

kleine duit in het zakje nog van mijn kant:

het enige wat ik in bovenstaande nog mis is de ergonomie en de eenhandige bediening van de OF1010 van Festool. Je kunt perfect de machine hanteren en stabiel houden op een randje door de freeszool aan te drukken terwijl je rechterhand de "pistool"greep bedient.

ik heb de machine aangeschaft als mijn eerste frees en heb daarna nog wel eens een 2handige in mijn handen gehad maar ik persoonlijk zweer bij de OF1010. De volgende wordt een zware Triton of vergelijkbaars omdat ik nog een freestafel zou willen hebben en het liefst niet teveel zou wisselen.

Dank tot dusver voor de reacties.

Met mijn vraag probeerde ik juist weg te blijven van de discussie over welk merk, die (soms felle) discussies zijn er genoeg te vinden .

Maar als ik het goed begrijp is wattage één van de minder belangrijke zaken bij een frees. Immers je kan een doel ook bereiken in meerdere stappen. Ergonomie en precisie van de machine zijn belangrijker. (of is er nog iemand die het oneens is met deze conclusie?)

Is het eigenlijk mogelijk als je een 12 mm as hebt daar 8 mm freesjes op te gebruiken, bijvoorbeeld met behulp van een verloopje?

Cheers,
    Alexander

sorrie....we stinken er ook elke keer weer in ;-)

dat werken met een verloopje kan bij enkele idd....maar dat zou je eigenlijk machinespecifiek moeten gagaan.

Mijn OF1010 kan dat dus niet en daar kun je dus alleen 8mm (schachtdiameter!) frezen in kwijt.

Forum Rechten