Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 63

Verande bouwen, stalen balk wegwerken, hoe?

Medeforummers, ik ga binnenkort aan ons huis een veranda bouwen. Deels om lekker op warme zomeravonden nog onder te zitten en deels als zonwering omdat nu de zon steeds pal op de zuidgevel staat. Het wordt veel te warm binnen.

Nu heb ik een probleem, vraag: Aan de ene kant komt de veranda uiteraard aan het huis vast, aan de andere kant moet een stalen ligger komen waar de balken in kunnen komen te liggen (in de flens). Die stalen balk is het probleem. Die komt parallel aan de gevel te liggen en is maar liefst 10,70m lang met een vrije overspanning van 9m70. Er komt een HEA240 balk in van 230mm hoog. De balklaag is door de constructeur opgegeven als 56*150mm. Die balken zijn dus liefst 80mm lager dan de stalen ligger. In de ligger komen naar het huis toe balken van circa 3 meter te liggen, aan de andere kant komen nog klossen van circa 400mm zodat de totale veranda 3m40 diep wordt met de balk op 3 meter.

Hoe timmer ik makkelijkst die balk weg, balken gebruiken van 230mm of meer hoog of balken pakken van 150mm en die hoger maken met schuingezaagde balken zodat ik meteen wat afschot heb?

Begrijpen jullie wat ik bedoel en hebben jullie een idee hoe dit te doen?
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Ben je van plan een plafond onder de veranda te maken, of timmer je alleen de stalen balk af?

Bjorn, komt ook een plafond onder, de onderkant moet dus netjes vlak lopen en de bovenkant op enig afschot, over 3m een centimer of 4 lijkt me genoeg.

Voor je overstek van 40 cm bied een beetje hoogte wel mogelijkheden voor de stevigheid, ik neem aan dat de underlaymentplaat doorloopt. Met klossen van 23 cm hoog kun je meer stevigheid krijgen dan met klossen van 15 cm. Komen er ook lippen voor de bevestiging van balken en klossen in de stalen balk? Voor de balklaag zou ik gewoon 5 x 15 nemen en die gewoon op afschot leggen. Met een op lengte gezaagd klosje onder de balk in de flens. Daaronder zou ik een verlaagd plafond aanbrengen met 5 x 7 balkjes en plafondlatten. Zo zou ik her waarschijnlijk doen, maar er zijn meerdere manieren om zo'n klus tot een goed eind te brengen.

Als je er maar voor zorgt dat je stalen balk goed stevig ligt, ook door de koppeling aan de balklaag, zodat hij niet kan draaien als er iemand op het overstek staat in het midden van het dak.

Bjorn, dankjewel. Die had ik nog niet in overweging genomen. De stalen balk word aan de binnenzijde voorzien van 250mm lippen voor de balken en aan de buitenzijde van schatjes over de hele hoogte van 200mm breed met 4 gaten voor vastbouten. Die klossen aan de buitenzijde komen dus wel vast. De Stalen ligger ligt op 2 staanders en zit daarop vastgebout, kan dus niet draaien.

Underlayment plaat ga ik inderdaad laten doorlopen over de balk heen.

Draaien was ook wat overdreven, maar in het midden van de overspanning zal er wel wat (draai)beweging in zo'n stalen balk zitten als je op de rand van het overstek zou staan en de stalen balk ook geen stevigheid zou krijgen van de balklaag. Alles met elkaar zou het wel meevallen als alle delen in de constructie zitten.

Ga je trouwens nog weer epdm plakken?

Haha nee, deze keer is branden mogelijk, lijkt mij makkelijker in dit geval.... dat EPDM plakken was nodig omdat het onder het riet zat, hier lekker branden. En ik denk dat ik er zelfs hulp bij in ga schakelen... dak is ruim 35 vierkante meter, dat gaat me te lang duren in mijn eentje. En bovendien zit dit dak ook boven de woonkamer dus daarmee geen risico nemen op lekkage.

nog iemand tips?

Hoi Remco,

Voor mijn beeldvorming, is dit ongeveer de situatie schets?

Basis.jpg

Forum Rechten