Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 69

Onderwerp: Poort

Poort

Enkele jaren terug heb ik dit klein poortje gemaakt, was mijn eerste echte projectje en is al bij al goed meegevallen, heb er in ieder geval heel veel van bijgeleerd.

Heb toen ook gelijk hout bijgekocht om een grote poort voor mijn oprit te maken. Familie en werk slorpten echter al men vrije tijd op maar nu heb ik eindelijk de tijd om eraan te beginnen.
    Dit is wat ik wil bereiken:

Sketchup plannetje

De frame balken zijn 143mm bij 73mm, de lengte van de poort zal 5000mm bedragen, alle verbindingen zullen pen/gat verbindingen zijn met dubbele pennen door de verbinding + natuurlijk ook lijm. Afmetingen van de pennin is 74 hoog, 80 breed, 25 dik.

Het begin, heb de balken es naast mekaar gelegd om uit te vissen waar de krommingen zitten, zoals je kunt zien zit er aardig wat kromming in de balken maar als ik ze in tegengestelde richting ten opzicht van mekaar leg, kan ik met heel weinig klemkracht de balken aardig recht krijgen. Dus hoop dat dit bij het monteren van de poort ook zo zal zijn.

Dan de beide lange balken op 5000mm gezaagd, speciaal voor deze klus een fijngetand blad van CMT gekocht, heeft aardig wat gekost maar de zaagsnede was dan ook bijna perfect, wat een verschil met het oude metabo blad!! Wederom een bevestiging dat kwaliteit zen prijs heeft :-)

Volgende stap de 'mortices' (mijn verontschuldigingen voor de engelse termen, mijn 'kennis' komt vooral van het internet en engelstalig fora), hiervoor heb ik mijn bovenfrees gebruikt met een 'router extension' om de diepte te halen die ik nodig had, de diepte is uiteindelijk 74mm geworden. Moet zeggen dat die extension mijn frees enorm belastte en ben uiteindelijk overgeschakeld op een 120mm lange rechte frees van cmt om de benodigde diepte te halen. De hoeken van de 'mortices' heb ik handmatig uitgekapt, wat niet zo makkelijk bleek dan ik had gedacht! Maar al doende leert men

Een stukje overschot van dezelfde afmeting naast de balk gelegd, twee kleine spijkertjes als eindstopjes en klaar is kees :-) een low budget routing jig :-)

Eindresultaat na dagje freezen, thank god voor hoorbescherming en stofafzuiging :-)

Verder vorderingen volgen!

Indien iemand opmerkingen of tips heeft, ik hoor ze graag!!

Re: Poort

Mooi om te zien allemaal .... ik ben erg benieuwd naar het vervolg.
    Persoonlijk had ik dat eerst hekje (1e foto) iets netter afgewerkt

wie is jouw CMT leverancier trouwens?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guido
    Mooi om te zien allemaal .... ik ben erg benieuwd naar het vervolg.
    Persoonlijk had ik dat eerst hekje (1e foto) iets netter afgewerkt

wie is jouw CMT leverancier trouwens?

Iets netter afgewerkt, hoe bedoel je :-) op de foto is het poortje nog niet helemaal afgewerkt, de tegel op de linkerpaal ontbreekt omdat ik die laten vallen heb :-).

CMT spullen haal ik bij axminster of bij een lokale winkel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris_belgium
    ..........an te beginnen........
    Zo Chris, zware klus (ook in houtgewicht).

Je hebt fraaie aanzichten gemaakt. Heb je ook wat constructieschetsen gemaakt?
    Heel belangrijk voor houtwerk buiten is, dat er zo min mogelijk water in kan bij de
    verbindingen. Als ik zo je tekeningen bekijk blijft er bijvoorbeeld water staan in de onderregel
    tussen de planken (voor de planken heb je toch één doorlopende groef gefreesd.
    Hoe groot zijn de borsten rond de pennen? Indiscrete vraag misschien, maar hier niet onbelangrijk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tjeerd
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris_belgium
    ..........an te beginnen........
    Zo Chris, zware klus (ook in houtgewicht).

Je hebt fraaie aanzichten gemaakt. Heb je ook wat constructieschetsen gemaakt?
    Heel belangrijk voor houtwerk buiten is, dat er zo min mogelijk water in kan bij de
    verbindingen. Als ik zo je tekeningen bekijk blijft er bijvoorbeeld water staan in de onderregel
    tussen de planken (voor de planken heb je toch één doorlopende groef gefreesd.
    Hoe groot zijn de borsten rond de pennen? Indiscrete vraag misschien, maar hier niet onbelangrijk.
    De doorlopende groef is enkel in de onderkant van de bovenregel, in de onderregel komt een tand/groef waarbij de tand op de onderregel zit en de groef in de planken, zodoende kan er geen water blijven staan. Is misschien onduidelijk maar foto's volgen! Heb met de opstelling van de verbindingen ook gezorgde dat er geen kops hout blootstaat aan regen.
    Waar ik ook nog aan gedacht had is de bovenkant van de bovenste regel heel miniem een omgekeerde V vorm geven waardoor het water eraf stroomt, alleen zie ik niet hoe ik dit zou moeten doen? Iemand tips?

Hoe groot zijn de borsten

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Dat gaat een mooie poort worden Chris!

Off topic, ik zag dat je de GMF 1400 frees gebruikt. Ik vind wel een erg interssant concept, wat zijn jouw ervaringen hiermee? In de usa worden vaak copieeer frezen gebruikt, maar hier zie je eigenlijk alleen maar inval frezen.

Groet
    Con

Chris, ik ben met eenzelfde project bezig (schiet ook niet op door werk en gezin . Ik heb hetzelfde probleem als jij hebt. De balken zijn over zo'n lengte lang niet recht en in een aantal gevallen ook nog getordeerd.
    Gaat de oplossing die jij aandraagt werken? De balken op elkaar klemmen
    Ik heb er nu voor gekozen om de balken maar weer eens over de vlakbank te halen. De balken worden wel steeds dunner, mogelijk zelfs te dun voor een stevige poort.
    Het oorspronkelijke idee was om balken van 5 cm dik te gebruiken, maar om ze geheel recht te krijgen zal ik waarschijnlijk op een balkdikte van ongeveer 4 cm uitkomen. Ook bij mij moet de poort in totaal vijf meter overspannen, maar ik doe dat in drie stukken (loopdeur en 2x poortdeur).
    Ik zit er nu een te denken twee balken op elkaar te lijmen. Volgens mij komt dat de stabiliteit ten goede. Heeft iemand ervaring met het op elkaar lijmen van hout in relatie tot kromtrekken.
    (vochtigheids percentage van het door mij gebruikte hout is ongeveer 20%)
    Gr,

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coko
    Dat gaat een mooie poort worden Chris!

Off topic, ik zag dat je de GMF 1400 frees gebruikt. Ik vind wel een erg interssant concept, wat zijn jouw ervaringen hiermee? In de usa worden vaak copieeer frezen gebruikt, maar hier zie je eigenlijk alleen maar inval frezen.

Groet
    Con
    Is een zeer goede kwalitatieve frees, de kopieervoet gebruik ik zelden uit de vrije hand, er zijn maar zeer weinig dingen waarbij ik een kopieervoet zou verkiezen boven de invalvoet. Al was het maar omdat de frees bij een kopieervoet niet kan ingetrokken worden wat gevaarlijk kan zijn.

De kopieervoet zit bij mij al van dag 1 in men freestafel gemonteerd en hiervoor dient hij perfect, freesdiepte kan traploos ingesteld worden dmv een stelbout, en aangezien je de motor zeer makkelijk en vlug uit de voet kunt halen is het wisselen van freesjes ook zeer eenvoudig.

Is in mijn ogen 2 freesmachines voor de prijs van 1, kostprijs was iets rond de 400 euro.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gandel69
    Chris, ik ben met eenzelfde project bezig (schiet ook niet op door werk en gezin . Ik heb hetzelfde probleem als jij hebt. De balken zijn over zo'n lengte lang niet recht en in een aantal gevallen ook nog getordeerd.
    Gaat de oplossing die jij aandraagt werken? De balken op elkaar klemmen
    Ik heb er nu voor gekozen om de balken maar weer eens over de vlakbank te halen. De balken worden wel steeds dunner, mogelijk zelfs te dun voor een stevige poort.
    Het oorspronkelijke idee was om balken van 5 cm dik te gebruiken, maar om ze geheel recht te krijgen zal ik waarschijnlijk op een balkdikte van ongeveer 4 cm uitkomen. Ook bij mij moet de poort in totaal vijf meter overspannen, maar ik doe dat in drie stukken (loopdeur en 2x poortdeur).
    Ik zit er nu een te denken twee balken op elkaar te lijmen. Volgens mij komt dat de stabiliteit ten goede. Heeft iemand ervaring met het op elkaar lijmen van hout in relatie tot kromtrekken.
    (vochtigheids percentage van het door mij gebruikte hout is ongeveer 20%)
    Gr,
    Hallo,

de balken die ik gebruik zijn 5000mm lang, volgens mij is het onmogelijk om balken van deze lengte perfect recht te schaven. Mijn bedoeling is de poort te verlijmen, waarbij de kromming van de onderregel tegenovergesteld ligt tov de kromming in de bovenregel en daarbij hopelijk de krommingen te minimaliseren. Dit heb ik 'gesimuleerd' door beide balken zo op mekaar te leggen en dan met lijmklemmen de balken in lijn te klemmen. Hier was zeer weinig klemkracht voor nodig dus ik heb er goede hoop op dat alles in orde komt :-)

[quote="Chris_belgium ...............de balken die ik gebruik zijn 5000mm lang, volgens mij is het onmogelijk om balken van deze lengte perfect recht te schaven. Mijn bedoeling is de poort te verlijmen, waarbij de kromming van de onderregel tegenovergesteld ligt tov de kromming in de bovenregel en daarbij hopelijk de krommingen te minimaliseren. Dit heb ik 'gesimuleerd' door beide balken zo op mekaar te leggen en dan met lijmklemmen de balken in lijn te klemmen. Hier was zeer weinig klemkracht voor nodig dus ik heb er goede hoop op dat alles in orde komt :-)[/quote]
    Chris, ik zie dat jij je behoorlijk goed hebt voorbereid!! Over de detaillering van je constructie (met de eis: zo min mogelijk water in de constructie en in het hout) heb je goed nagedacht.
    Ik begrijp je constructie van de planken op de onderregel. Ook de planken vrij van de onderregel
    zodat je daar iets tegen de langspen kijkt.
    Och dat kromtrekken zal wel meevallen, je hebt al geëxperimenteerd met het rechttrekken.
    Bovendien, moeten we natuurlijk niet vergeten dat het hier om buitenwerk gaat en geen 1e klas meubelstuk voor in huis!!!
    Succes. Misschien kan je de V-vorm voor de bovenkanten van de boven- en onderregel met de cirkelzaag maken (zaag onder een hoek) of of je schaafbank (geleider onder een hoek).

Forum Rechten