Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 52

Goede olie voor werkblad keuken?

Wie weet er een goede olie om een massief eiken keukenwerkblad mee te behandelen? De olie moet uiteraard 'voedselveilig' zijn en het blad waterbestendig maken. Het liefst gebruik ik een olie die de kleur van het blad niet aanpast (donkerder worden is geen probleem).

b.v.d!

Re: Goede olie voor werkblad keuken?

Elke 'goede' meubelolie is voedselveilig na uitharden. Alle drogende olie is gelig, dus enigzins kleurverschuiving krijg je altijd. Als je echt voedselveilig wilt, dan blijft er niet veel over dan food-grade walnootolie of sojaolie. Drogen niet echt heel erg hard door, en leveren dus ook geen goede bescherming tegen water, dus goed onderhouden en regelmatig opnieuw olien...

Kijk eens op www.hout-olie.nl

Bedankt voor de reacties.

Dan denk ik dat Tungolie de beste keus is.

Ik lees al een tijdje mee hier op het forum (vooral de bootjes en kistjes doen mijn handen jeuken) en heb nu toch maar eens geregistreerd om maar meteen een vraag te stellen. Ik ben van plan om een keuken te zetten met een massief beuken werkblad, dit blad moet natuurlijk van de nodige bescherming worden voorzien. Na hout-olie.nl te hebben bekeken zie ik echter door de olie het hout niet meer. Wat is nu een goede keuze? Tung olie, verbeterde houtolie, gekookte lijnolie, verbeterde gekookte lijnolie, danish olie, het zijn er zoveel.
    Volstaan al deze oliën en is het een kwestie van een paar proefstukjes maken om te zien welke olie ik het mooist vind, of is de ene olie significant beter voor deze toepassing dan de ander?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Misschien een idee om eens te bellen met Ron van Zaltbommel van de site hout-olie.nl . Hij heeft een grote hoeveelheid vakkennis en geeft ook degelijk advies.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Goed plan Rick, maar ik hoopte (en verwachtte eigenlijk) dat iemand hier ervaring had met een goede olie voor houten keuken werkbladen.

B.t.w. Waar werk jij je snijplanken mee af?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Mijn snijplanken werkt ik meestal af met walnotenolie . Makkelijk in gebruik en ruikt heerlijk. Niet iedereen houdt van de geur van tung-olie heb ik gemerkt. Soms wil ik een snijplank nog wel een een extra behandeling geven met mijn "beall buffing system" .....dan komt er dus nog een laagje carbaubawax overheen. Draagt niet direct wat bij functioneel maar het ziet er wel spectaculair uit !!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Ik heb mijn keuze veranderd en het zal een werkblad worden van massief berkenhout, de lichtere kleur vind ik toch net wat mooier. Ik heb inmiddels contact gehad met Ron en die raad mij aan eerst een laag impregneerolie aan te brengen om vervolgens een laag verbeterde danish oil te gebruiken. De impregneerolie om een goede bescherming te bieden aan de ondergrond en om te zorgen voor een goede hechting van de danish oil. De hars in de danish oil zou dan voor een sterk en slijtvast oppervlak moeten zorgen.
    Dan moeten we dat maar eens gaan proberen op een proefstukje, het is wel aardig aan de prijs moet ik zeggen. Ik gebruik wel eens lijnolie en dan zit je voor een paar duppies toch op een behoorlijke rang, 20 euro per liter kan toch aardig aantikken

Danish Oil, drie lagen - opbrengen met een lint free cloth

en opgepast, zowel de boven als onderkant bewerken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    MvG
    Chris
    If you put your mind to it you can accomplish anything

Forum Rechten