Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Video over de keerbeitel

Op youtube heb ik zojuist een video gezet hoe je de keerbeitel gebruikt om uitspringsels in het hout te voorkomen.

Bij het bekijken viel het me op dat ik niet direct het schoonste shirt had aangetrokken :lol:
    Maar ja, het is nogal een klus om zoiets te maken, dus heb ik het maar niet over gedaan.

Laatst gewijzigd door Seek; 08-06-12 om 12:13.

Re: Video over de keerbeitel

Hallo Kees,
    informatieve video.
    Wat betreft het niet zo schone T-shirt zou ik geen nieuw shirt maken, ik stoorde mij er in ieder geval niet aan
    Groet,
    Frans

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

He Kees,

Zeer goed gedaan. Rob Cosman en collega's krijgen hier straks nog serieuze concurrentie aan !!

Wat is het geluid van hout handmatig schaven toch heerlijk......Daar mogen ze wel een meditatie-cd van maken!!

Kees,
    Ik krijg de indruk dat je jezelf zoveel kennis over handschaven eigen maakt dat je een waardige opvolger van Gerrit van de Sterre wordt. Ik heb hier veel respect voor en denk dat je met 't verbreiden van jou kennis heel belangrijk werk verricht. Door mensen zoals jij gaat de oude kennis gelukkig niet verloren. Ik hoop dat bij A&G er mensen zijn die je verdere informatie kunnen geven
    Respect,
    Frans

Nou nou, niet gaan overdrijven Frans!

Ik ben wel heel nieuwschierig naar de vd Sterre archieven. Daar zouden we verder mee moeten kunnen gaan. Misschien kunnen we op die najaarsbijeenkomst een beetje gaan porren in die richting.

Ik heb nog een video gemaakt. Deze is niet zo gelikt maar laat de verschillende schaafkrullen zien en laat ook zien hoe bruikbaar zo'n oude houten schaaf kan zijn.

Wat een mooie verhaal Seek en hoe overtuigend. We hebben begin vorig jaar hier al eens uitgebreid over gepost en ook Caspar Labarre was een groot verteller over de invloed van de keerbeitel. Ikzelf daarentegen helemaal niet, maar dit is echt overtuigend! En er zijn er meer die bekeerd zijn, zoals Chris Schwarz. Machtig mooi om te zien Seek, van mij 5 sterren (we kunnen nu een bericht waarderen, zie de grijze balk boven het eerste bericht, beoordelen).

hier nog even de link http://woodworking.nl/showthread.php...en-(discussie) naar de discussie van vorig jaar, toen ging het van dik hout....!!

jaap

Ja dat was een mooie discussie. Ik moest toen ook nog heel veel leren. Nog steeds trouwens, maar nu ik de keerbeitel echt doorheb gaat het wel gelijk stukken beter. Je zou kunnen zeggen dat ik enthousiast ben ja.

Ik ga er gauw mee experimenteren, maar een bijkomend verhaal is, dat dit ook een interessante toevoeging is aan de discussie over schaven met de vouw naar boven of naar beneden. De eerste (de zg low angle versie) hebben geen keerbeitel, alleen een dekbeitel en daar kun je deze truc niet mee uithalen.
    Nog een citaat uit het stukje van Chris Schwarz: "Of course, I need to do more work at home on woods that are even nastier (roey mahogany comes to mind). But count me as seriously impressed. Give it a try in your shop. It’s a five-minute modification that might change the way you set up your handplanes for the rest of your days"
    En een vergrote afbeelding van zijn aangepaste dekbeitel die heel dicht op de snijkant staat.

jaap

breaker1-IMG_2389.jpg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dulcimer Bekijk Berichten
    Kees,
    Ik krijg de indruk dat je jezelf zoveel kennis over handschaven eigen maakt dat je een waardige opvolger van Gerrit van de Sterre wordt. Ik heb hier veel respect voor en denk dat je met 't verbreiden van jou kennis heel belangrijk werk verricht. Door mensen zoals jij gaat de oude kennis gelukkig niet verloren. Ik hoop dat bij A&G er mensen zijn die je verdere informatie kunnen geven
    Respect,
    Frans
    Nou met alle respect denk ik dat Kees de basis nu onder de knie heeft. Wat wil zeggen dat hij pas aan het begin staat van wat er met een schaaf gedaan kan worden. De mogelijkheden zijn niet enkel gericht op uitbreeksels tegen gaan. Je kunt er ook mee werken.. Op maat maken is de basis maar je kunt vooral ook verbindingen maken, verschillende radi construeren.

Schaven doen in mijn werkplaats bijna alles, ook zijn ze nodig als er met een machine gewerkt word. Het gaat niet om oppervlakten of om afwerken. Het gaat om construeren en bijwerken. Daar is dit gereedschap voor gemaakt en is zij nog steeds onmisbaar in een moderne werkplaats.

Enige voorbeelden om een idee te geven van waar ik het over heb:

echt zuiver 45 graden hoeken schaven maar ook 33 en 88
    de laatste van de 4 niet helemaal rechte delen toch pas maken
    schuifzwaluwstaarten maken of bijwerken voor een echte perfecte passing
    veren maken voor losse pen gat "assamblage par cle"
    tandschaaf om de losse pennen strak te kunnen laten passen en lijm hegting te vergroten
    holle schaaf om pennen snel af te ronden voor rond geboord gat ( 5 seconden)
    mallen maken voor ongeveer alles in de werkplaats. Je zult de mal toch perfect moeten maken door er wat af te schaven, omdat erbij niet kan...

Lieve mensen de mogelijkheden zijn eindeloos

zelf je schaven maken maakt weer duizend nieuwe mogelijkheden vrij die je kunnen helpen. tenminste moet je leren om bestaande schaven te modificeren naar specifiek gebruik.

etc etc

P.s.

Ik denk niet dat het boek van Gerrit van der Sterre je echt verder helpt Kees. Het is vooral gericht op feitelijk historisch onderzoek en heeft naar mijn inziens weinig met vakmanschap te maken. Een typisch voorbeeld van een historicus versus een ervarings deskundige
    Laatst gewijzigd door Caspar Labarre; 14-06-12 om 08:31.

Forum Rechten