Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 51 van de 282 EersteEerste ... 41495051525361101151 ... LaatsteLaatste
Resultaten 501 tot 510 van de 2813
    in een kliko, wel oppassen dat je niet de verkeerde aan de weg zet.

o,..dus jij was mij voor, ik wilde ook bieden op de rest van wat zij verkochten, maar zonder de klemmen niet meer interessant.

Maar goed, ontroesten, was je vraag, nou gewoon meerdere op een vullis zak leggen, en met een kwast insmeren met schoonmaak azijn,(ALDI 5 liter 1,99) binnen één a twee dagen afborstelen met een staalborstel zijn ze schoon!

Schoonmaak-azijn heeft een voordeel over citroenzuur dat de zuren in de azijn sterker zijn dan die van de citroenzuur, wel schoonmaak azijn gebruiken omdat de zuren in de schoonmaak-azijn ook sterker zijn dan in tafelazijn!

Twéé beitels gekocht voor €5 totaal.
    Een steekbeitel van 40mm breed en één andere bijtel, waar ik die voor kan gebruiken weet ik niet.
    Is 600mm lang en 60mm breed op het snijvlak.
    Het snijvlak is iets afgerond, kan ook verkeerd geslepen zijn natuurlijk.
    Het handvat staat iets schuin ten opzichte van het ijzer.
    Wie weet wat meer?

IMGP0926.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Met een paar vrienden zijn we naar vlooienmarkt de Toekomst in Kiel-Windeweer geweest zondag. Zij hadden maar 1 ding gekocht en ik heb weer een bultje objecten aan mn verzameling toegevoegd.
    2 turnus 80cm lijmklemmen!
    een scheef raar houten hamer
    lange houtboren

Maar dat gele meet instrument, wie weet hoe ik dat moet gebruiken?

IMG_2993.jpg
    groetn Blom

De Haan, de term molenmakersbeitel komt als eerste bij me op. Zeg maar een beitel voor het grote werk. Die iets scheve stand van het handvat kan je wel weer terug buigen, want daarboven is het staal zacht.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Wat dat gele meetinstrument is weet ik niet. Je kan het wel zien als een parallellogram. Daarmee kan je daan een lijn parallel aan een andere lijn trekken.

Hallo de Haan

Dit is een korte beitel met lange steel om hardhout(eiken) mee te ontschorsen, veel gebruikt bij houtzagerijen en houtkappen in de bossen.
    en die kromme stand is juist goed moet zelfs iets meer zijn dan steek je van je af en niet in je been.
    De steel moet ongeveer 70cm lang zijn, en klein beetje rond geslepen zijn.
    Mooie beitel, denk Frans, heet geloof ik een slis of slijs.
    groet
    Laatst gewijzigd door marplesfan21; 07-01-14 om 16:54.
    "Één keer op je vingers tikken wil niet zeggen dat je het niet kan"

@De Haan: eenzelfde beitel heb ik dit voorjaar gescoord, zie pagina 31 van dit draadje. Ik heb hem geslepen als een steekbeitel en er een steel van 80 cm aangezet uit kastanjehout, dat werkte erg lekker op grote balken, je duwt met je schouder waardoor je goed gedoseerd kracht kan zetten. Die steel is inmiddels weer ter ziele, ik moet nodg een stuk essen scoren om een nieuwe te maken. Bij mij stond er een merkje op de beitel "Joh. MullerXX" waarbij de XX staat voor twee onleesbare letters cijfers.

@Blom3dd: dat meetinstrumentje is verdraaid handig bij het opmeten van zaken met veel ongelijke hoeken. Is bij een aantal DHZ zaken (Gamma en Praxis hebben ze nog) verkrijgbaar met een uitgebreide handleiding op de verpakking. Ik zal eens kijken of ik die nog heb liggen, dan post ik hem wel hier. Ooit gekocht voor het opmeten van de vorm van te kappen steentjes in een aparte betontegeltuin, je kan er heel snel hoeken mee opnemen en weer vastleggen op de te kappen steen. In één keer de goede vorm en maat! Dat werkt natuurlijk ook goed op hout en vooral plaatmateriaal!

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

heckemann die beitel van jou is een steekbeitel, overigens wel een mooie aanwinst!!

van de Haan is geheel anders! ik begrijp de verwarring want de beitel hoort 1 keer zo lang te zijn.

ik heb van beide beitels meerdere in mijn bezit gehad en nog steeds verzamel ik deze graag, er komen steeds meer van dit soort vrij, daar de balk en skelet bouw over is, denk aan de oude boerderijen, vooral in noord-holland
    Laatst gewijzigd door marplesfan21; 07-01-14 om 20:02.
    "Één keer op je vingers tikken wil niet zeggen dat je het niet kan"

Zo gebruik ik hem ook, werkt prima (zolang er een handvat aan zit natuurlijk ) Ben er ook erg blij mee, want er is moeilijk aan te komen en voor groot werk is het een fijn ding.

Wat is volgens jou het fundamentele verschil tussen de beitels? De wijze van slijpen? Wat bedoel je met "de beitel hoort 1 keer zo lag te zijn"?

Groet, Rob.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marplesfan21 Bekijk Berichten
    heckemann die beitel van jou is een steekbeitel, overigens wel een mooie aanwinst!!

van de Haan is geheel anders! ik begrijp de verwarring want de beitel hoort 1 keer zo lang te zijn.
    "I may be left handed but I am always right"

Forum Rechten