Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 285 EersteEerste 123451353103 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 2850

Re: Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renault
    Er staat iets van A Grothaus oid. Zegt iemand dat wat?
    het tegenwoordige filiaal van j grothaus uit remscheid.
    mischien daar eens informeren
    http://www.sieben-co.nl/

Gereedschappen der Firma C.G. Sieben & Co. v./h. J. Grothaus Remscheid- Filiaal Amsterdam
    Het “Huis Sieben” gaat terug naar
    1750 toen in Remscheid een zekere Jacob Grothaus begon met het produceren van
    gereedschappen. De kwaliteit en zijn snedig koop-manschap leidde tot succes. Omstreeks
    1920 bleek het bedrijf gefuseerd te zijn met dat van Sieben. Deze firma, ook gevestigd
    in Remscheid, was een bedrijf dat blikscharen maakte en tegelijkertijd een handelsmaatschappij
    was in in- en verkoop.
    Sieben heeft J. Grothaus al omstreeks 1860 overgenomen. Deze overname vond plaats
    in het café van J. Grothaus, maar door onbekende oorzaken wordt deze fusie pas na de
    Eerste Wereldoorlog echt bekend.

Zo vandaag ook een mooie vangst gedaan: een Stanley #8. Ik was al een tijdje m'n ogen aan het openhouden of ik er eentje voor een leuk prijsje zag langskomen. Van de week op Marktplaats was het raak: heb 'm voor €100 op de kop getikt. Hier en daar wat roest maar niks wat een beetje citroenzuur niet verhelpt. 't Is ook wel leuk om hem even naast z'n kleinere broertjes te zien: hij is net zo lang als een #4 en een #5 samen

Arthur

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Da's inderdaad een beste schaaf !!! Heb je al wat onderzoek gedaan naar de herkomst ? Zo op het oog lijkt het een iets ouder model (van voor 1940).....

Volgens deze Stanley dateringshulp is het er eentje van tussen 1910 en 1918: 3 patentdata en een kleine stelschroef. De goede oude tijd :-)

Arthur

Een mooie aankoop. zit er ook de oude beitel nog op ?? Dan heb je helemaal een bijzonder model. Marktplaats is echt niet verkeerd Oja laat je een paar krullen zien.

Nee, dat geloof ik niet. De levercap (hefboomkeerbeitelaandrukdinges ?) is ook niet origineel: er zit een niervormig gat in, en die modellen zijn van na 1933. De beitel is ook zo lang dat ik denk dat ze er een keer een nieuwe in gezet hebben. Maar dat maakt me niet uit, het gaat mij niet om de museumwaarde.

Ja, je kan op Marktplaats soms leuke dingen tegenkomen. Je moet vaak wel héél lang zoeken...

Krullen? Het gaat toch om het hout wat overblijft? ;-) Maar okee, als-ie weer in elkaar zit zal ik wel wat krullen maken.

Arthur

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011

Gister op de slingermarkt, een stanley nr4. De keerbeitel is niet origineel, een klein beetje roest en zo bot als een "houten scheermes" zou mijn opa gezegd hebben, maar de eerste krullen zijn inmiddels geproduceerd. De zool is iets hol, maar dit is minder dan een milimeter.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArtHarg
    Nee, dat geloof ik niet. De levercap (hefboomkeerbeitelaandrukdinges ?)
    Dekbeitel

heb gisteren op de vrijmarkt twee profielschaafjes gekocht voor 2 euro per stuk
    allebei van nooitgedagd en in zeer goede staat

stond ook nog een andere man met een hele hoop schaven(ook vooral profiel) in redelijk slechte staat
    hij vroeg 20-25 per schaaf!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woodworker
    Dekbeitel
    Ah, thanks. Da's een stuk korter ;-)

Arthur

Forum Rechten