Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Recent opgezocht, weet niet meer waar, maar... de onderkant slijp je in een hoek van 5 graden en de bovenkant in een hoek van 25.

Volgens onze Tuoh toch anders..
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.024
366
Alphen aan den Rijn
De mini uitvoering van de Stanley Yankee , alleen van het merk Guys en dan 14 cm lang .
Afgelopen weekend kwam ik hem tegen in een kistje gereedschap bij de kringloop .

Groeten Willem
IMG_6641.jpeg
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Tijdje terug een ixion handaangedreven boorstandaard gehaald.Daar lagen ook nog wat booromslagen.Deze gelijk meegenomen voor 5 euro.Heb ze nu schoongemaakt ingevet en geolied.Normaal zijn deze van blank staal maar ik vond ze zo mooier.Je mag best zien dat ze oud en gebruikt zijn.Merk is flott.
1e foto is zoals ik ze meegenomen heb.2e en 3e foto zijn ze schoongemaakt en geolied.
 

Bijlagen

  • DSC00713.JPG
    DSC00713.JPG
    101,3 KB · Weergaven: 32
  • DSC00743.JPG
    DSC00743.JPG
    115,6 KB · Weergaven: 31
  • DSC00744.JPG
    DSC00744.JPG
    121,6 KB · Weergaven: 36
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Roel22

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
307
Rosmalen
Niet oud, wel handgereedschap, ik was al een tijdje aan het twijfelen over een combinatiehaak van Starrett, en welke dan...
Nu was de C33MH 158 euro op Amazon, dus toch maar eens een echte gekocht, ik heb ook een klein 4" exemplaar, en Starrett loopt wel heel mooi soepel.
Heel mooi, goed leesbaar, lineaal zat er wat mij betreft verkeerd om in, wat ik raar vond, maar goed, nu hem er wel goed ingestoken.
20230817_152935.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik zei afgelopen week nog dat ik best goed voorzien ben en al een hele tijd niet meer in de verleiding ben gekomen om een tool te kopen die ik eigenlijk niet heel erg nodig heb....en dan zie je de foto van de Starrett verschijnen en is er ineens elke gram zelfbeheersing nodig om niet door te klikken naar Amazon

yih.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
307
Rosmalen
Afgelopen week op Marktplaats een Veritas slijphulp gekocht, en alweer een paar weken geleden een Record 05 op eBay uk (vandaag bezorgd). De schaaf ziet er echt supermooi uit, zeker niet veel gebruikt, het logootje nog op de greep, de lak goed, de zool eigenlijk maar net de bewerkingssporen van de fabriek eraf.
50er jaren, geen lip voor en achter, de oude kikker met het grote aanlegvlak. Keigoed, dit weekend eens even slijpen en afstellen.
20230906_180546.jpg
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Pfoe, dat is een mooie Record schaaf!
Zo een van eBay UK, dat zal een lieve duit hebben gekost gok ik? Ik kijk daar ook wel eens op eBay UK en het valt me op dat de prijzen van oude Stanley en Record schaven daar ook stevig is.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
307
Rosmalen
Nou, je moet wel een beetje handig zijn in het zoeken, en de plaatjes en informatie kritisch beoordelen, maar deze schaaf was 35GBP, en dat is ongeveer 40 euro, in totaal, met verzending en invoerrechten, was het 67GBP, ongeveer 78 euro.
Wat ik altijd doe is zoeken op veilingen (waar je dus op moet bieden) die binnenkort aflopen, en "nu kopen" (items die je meteen kunt kopen zonder te bieden) die net aangeboden zijn. Je ziet inderdaad wel hoge prijzen, maar dat zijn dan "nu kopen" die keer op keer aangeboden worden, maar niet verkocht, in de hoop dat iemand erin trapt, die moet je vermijden.
Verder is er op eBay UK de "collectibles" afdeling, maar oud gereedschap wordt ook wel in de home&diy afdeling aangeboden, en in de industrial tools afdeling, daar filteren op veilingen levert ookwel eens interessante dingen op, omdat daar minder mensen kijken. Ook items die in de verkeerde categorie aangeboden worden zijn interessant, en soms, maar dat is wel een heel gedoe, wil ik wel eens vragen aan een verkoper die niet internationaal verstuurd om dat aan te passen. De prijzen voor items met internationale verzending zijn namelijk meestal hoger dan van verkopers die dat niet doen (omdat die minder ervaren zijn in het hele eBay gebeuren).
Zelf ben ik fan van Record/ Woden/ Preston dus daarom kijk ik op eBay UK. De prijzen voor Stanley en Millers Falls e.d. zijn op eBay US waarschijnlijk interessanter, maar daar heb ik geen ervaring mee.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het maakt prijs technisch ook veel uit of je op zoek bent naar een schaaf om simpelweg mee te schaven, of dat je eigenlijk meer een verzamelaar bent. De verzamelaar zal vooral kijken naar staat, correcte onderdelen, juiste tijd en zal voor een mooie schaaf meer geld over hebben. En van die hele mooie schaven zijn er gewoon niet zo veel. Als je gewoon een werkpaard zoekt, dan kan je voor weinig geld een goed werkende schaaf kopen. Die heeft dan misschien plastic handvaten, of is wat roestig, of het mes of keerbeitel zijn niet origineel, maar je kan er prima krullen mee maken. En als je alles op netflix gezien hebt, ga je aan de gang met schuurpapier en laat je hem er weer uit zien als een nieuwe. Mijn duurste aankoop was 50 euro voor een 06, een 04, een 078 en een 075. Gewoon op fiets afstand van mijn huis. Ik was eigenlijk alleen op zoek naar een 075 voor een klusje. De rest van mijn schaven heb ik allemaal gekregen. Er liggen nog bergen schaven op zolders en in bergingen. Laat je vrienden , kennissen , collega's weten dat je in het hout aan het hobbyen bent en dat je op zoek bent naar oud gereedschap. Het zal je verbazen wat er allemaal boven tafel komt. En als je op marktplaats iets leuks ziet en de prijs lijkt redelijk, niet 10.000 vragen stellen, maar gewoon met poen komen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
307
Rosmalen
+1 over MP, sommige mensen blijven emmeren, daar doe ik meestal niet aan, als het op die laatste 10 euro aan komt ben je niet serieus.

Over schaven om te schaven, bij mij is het wel een beetje alletwee, uiteindelijk zoek ik gereedschap om te gebruiken, maar een mooie oude schaaf vind ik wel meerwaarde hebben, die Preston "77" of een oude stay-set 4 uit de jaren 30. Misschien is het ook wel een verschil in definitie van "mooi". Voor de ene is dat een bronzen Lie-Nielsen, voor de ander een schaaf van bijna 100 jaar oud.
Zelf niet zo veel begrip voor dingen die nu gemaakt worden zoals lang geleden (Lie-Nielsen), een bedrijf wat echt aan engineering doet om betekenisvolle nieuwe producten te maken (Veritas) daar heb ik meer respect voor. Een bedrijf wat veel aan marketing doet en producten maakt die er fancy uit zien, maar niet daadwerkelijk betere functionaliteit bieden heb ik zelf niet zo veel mee (beroepsdeformatie vanwege zelf werktuigbouwer, waarschijnlijk :) )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.