Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Vanavond een Stanley #5 gescoord.

20150618_205931.jpg

20150618_210015.jpg

Beitel moet wel behoorlijk geslepen worden. Is dit te doen uit de losse hand of ben ik dan een slijphulpstuk nodig, of zelfs machinaal?
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Nodige ervaring... hmmmm, een botte beitel scherpen lukt nog wel, maar bij deze moet de vouw er ook opnieuw ingeslepen worden denk ik.
 

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
Ece schaafbeitels zijn prima, maar passen echt niet in je schaaf, zonder een hele nieuwe wig te maken. Je het een tapse beitel nodig, zo'n ouderwetse die onderaan zo'n 4.5 mm dik is en naar boven naar minder dan 3mm verloopt. Daarbij ook zo'n ouderwetse dikke keerbeitel. Dat hele pakket is vele malen dikker dan die ECE beitels. Je zult toch de wig aan moeten gaan passen want er zat vroeger geen enkele standaardisatie in die dingen. Elke schaaf werd aan de beitel aangepast.

Mijn rijschaaf heeft een beitel van 57 mm maar dit is een iets ander model, deze is gemaakt rond 1960 denk ik de sticker die er op zit is precies dezelfde als van mijn blokschaaf die bij mijn schoolsetje zat in 1964.
de beitel is zoals hierboven genoemd taps.
Precies opmeten en ergens een passende beitel vinden, veel geluk
 

stefanvc

Nieuw lid
22 jun 2015
23
0
Sint-Niklaas
Laatst een hele krat met roeste beitels , zagen en schaven op de kop getikt.
Er was een nr 5 bij met een stanley schaafmes, maar ik denk dat het iets anders is. Ik heb hem bijgewerkt naar de oorspronkelijke kleuren.
Voor de rest een Kunz blokschaafje, een Stanley neusschaafje en een hele partij beitels. De foto met de beitels is wel samen met mijn bestaande verzameling. Het ging mij meer om de schaven.
Één van houten schaven had het merk Tigre op de zijkant . De andere had een keerbeitel van Goldenberg. Er waren trouwens enkele Goldenberg steekbeitels bij het pakket.
Een klein blokschaafje met merk Eclips, maar ik denk dat dit niet zo fameus is. De beitel was moeilijk te vlakken .
Alleszins leuk om op te poetsen al deze rommel.

Bekijk bijlage 32478


FB_IMG_1435494340809.jpg

FB_IMG_1435494363874.jpg
 
Laatst bewerkt:

stefanvc

Nieuw lid
22 jun 2015
23
0
Sint-Niklaas
Ik was begonnen met zuur, maar dat vond ik zo een smurrie, dan heb ik dat met een roterende scotch brite rol verder gedaan. Er zaten ook nog enkele Sandvik rugzagen bij met nog een zwart handvat. Die vragen nog om wat aandacht. De rug van één is verdwenen. Er is ook nog een haalmes bij en enkele houtdraaibeiteltjes van Skandia. Maar die laatste zijn maar licht van uitvoering.
 

Bijlagen

  • 20150601_152118.jpg
    20150601_152118.jpg
    79,3 KB · Weergaven: 393

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
zaagbladen.jpg

Heb een koopje gedaan: 2 Sandvik zagen plus nog een zaag van onbekende makelij alles voor 2 euro inclusief met het roest van jaren.
Eén Sandvik met gave vertanding heeft al een citroenzuurbad achter de rug. Die wil ik verder restaureren, nieuwe handgreep en zo. Maar, het zaagblad heeft jammer genoeg een banaanvorm.
Nu heb ik al ergens gelezen of gezien dat, mits met kennis van zaken op het blad te hameren, er aan te verhelpen zou zijn.
Wie weet daar meer over, en is dat voor een leek te doen?
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Hameren kan, maar buigen ook. Korte knikken gaan er beter uit met hameren: je slaat met een hamer op de bolle kant met de zaag op een aambeeld o.i.d. Zo werk je het staal weer recht. Gaat verbluffend gecontroleerd eigenlijk.

groeten,
Jan Anton
 

Chris1994

Actieve deelnemer
25 dec 2013
36
2
Kwadendamme
Hallo Sergeant,

Wanneer ik een handzaag in een banaanvorm (bocht) heb, dan buig ik hem (staand), door hem aan beide einden vast te pakken en hem te buigen met mijn knie. Ik buig hem iedere keer een stukje verder, totdat de bocht eruit is. Bij een banaanvorm gebruik ik nooit een hamer, behalve wanneer deze veroorzaakt wordt door een korte knik.

Met vriendelijke groet,

Chris
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb gisteren van mijn nonkel nog een oude bankschroef gekregen.
Deze werkt nog perfect, alleen heeft deze jarenlang onder het stof/vuil gelegen met de nodige roest tot gevolg.
De bankschroef werd vroeger gebruikt in de werkplaats van onze Belgische spoorwegen (dus eigenlijk is deze dan nog als nieuw :p)

Dit is overigens mijn eerste project (zeg maar probeersel) met oud handgereedschap.
Hoe begin ik best aan het verwijderen van het vuil/roest?

2015-07-11 17.39.51.jpg
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
De schroef staat (omwille van het gewicht) ook op een poot.
Misschien niet goed te zien op de foto :)
Om deze te kunnen monteren aan mijn werkbank dan moet ik er 10cm laten afhalen (een bevriend lasser gaat dit vandaag of morgen doen).
Maar dan nog is deze vrij groot, dus om deze te kunnen onderdompelen dan ga ik al een redelijk groot bad (en veel azijn) moeten voorzien :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Moet je alles schoonmaken. Ik heb in onze oude smederij een vaste uitvoering staan en deze is voor zover ik weet de laatste 30 jaar niet gereinigd. Ik zou het handvat reinigen met staalwol en wd 40. Ook zou ik kijken of ik nieuw vet in de schroefdraad spindel kan doen. Helaas moest ik eind jaren 70 2 van deze bankschroeven naar het oud ijzer brengen. Bij ons is het merk heuer in ieder geval van voor wo II .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.