Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Maar dan nog is deze vrij groot, dus om deze te kunnen onderdompelen dan ga ik al een redelijk groot bad (en veel azijn) moeten voorzien :)
De grootte had ik al gezien, vandaar de vraag. Misschien is het beter een gel te gebruiken, of domweg maar te beginnen met een borstel en zien waar het schip strand.
 

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
Hallo
Dit is eigenlijk niet zo moeilijk,..vuil en vet schoonmaken met een kwast in smeren met diesel of petroleum,..afnemen met papier of doek

de roest is ook niet zo moeilijk neem 200 cc schoonmaakazijn of de zelfde hoeveelheid citroenzuur, neem daar bij 30 gram zout meng dit door de de azijn en meng dit weer met een hoeveelheid gewoon broodmeel tot je een papje krijgt met de consistentie (de dikte) als vla ongeveer iets dikker dat het niet meer loopt of drupt smeer de bankschroef hier mee in laat dit een dag staan en ge zal zien dat dit zeer goed werkt, is de roest laag zo dik dan moet je dit gewoon meerdere keren herhalen.
ik heb hier zo vele antieke en vintage motor en auto onderdelen en carrosserieën blank mee gekregen
je kan de bankschroef gewoon op een stuk plastic of een afdekzeil neer leggen

tussentijds of als je denkt dat je klaar bent kun je de bankschroef gewoon afspoelen met water,daarna droogmaken en insmeren met paraffine olie, bijenwas of iets dergelijks wat roestbeschermend werkt.

en het mooie hiervan is dat de kosten nihil zijn!!

veel plezier
laat even horen hoe het er voor staat
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik zou m ook eerst ff gewoon goed poetsen met een doek met wat spul erop, dan staalborstel/wol oid en weer poetsen. Scharnierpunten en schroefdraad ff bekijken en een drupje olie/vet.
Als je dan niet tevreden bent kan je nog met azijn, citroenzuur of elektrolyse aan de gang.

Waar wordt dit type bankschroef voornamelijk voor gebruikt? Ik heb een vergelijkbare in de garage van mijn opa, maar omdat deze relatief hoog en smal is gebruik ik m niet zo vaak.
 

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
dit is een staart bankschroef werd voornamelijk gebruikt door de (hoef)smid, typische smederij bankschroef!!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.119
243
Goeree-Overflakkee
Zie op de foto niet heel veel roest. Zou hem denk ik in de lijnolie zetten.

Een tip om in azijn te drenken is met wc-papier. Zo doe ik gootsteenafvoeren ook. Door het papier blijft het azijn goed op de juiste plek inwerken. Werkt ook vast op gereedschap.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
paring mortise chisel ?

Ah vandaar dat ik m niet zo vaak gebruik :eek:

Beste mensen de volgende beitel waar gebruik je die voor?
gezien het handvat zou ik zeggen voor licht werk, als een soort van paring chisel, maar als ik naar de beitel zelf kijk lijkt het haast meer een mortisechisel. Relatief dik i.r.t. de breedte.

Onder welke hoek zou ik m het best kunnen slijpen? Ik denk dat deze door mijn opa gebruikt is voor een sculptuur in gasbeton, dus of de huidige vouw deugt durf ik niet te zeggen. Hij lijkt me tamelijk steil
iemand enig idee?

DSC_4696.jpg

DSC_4697.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
neem 200 cc schoonmaakazijn of de zelfde hoeveelheid citroenzuur

Wat bedoel je daar mee? schoonmaakazijn is een 8% oplossing van azijnzuur in water. 200 mL bevat dus ca 16 g azijnzuur en weegt ca 200 g. Citroenzuur is een vaste stof. Bedoel je dan 200 g citroenzuur (veel te veel), een oplossing van 16 g citroenzuur in 200 mL water, of een equimolaire hoeveelheid citroenzuur in 200 mL water, of misschien een equivalente hoeveelheid citroenzuur in 200 mL water?

neem daar bij 30 gram zout meng dit door de de azijn en meng dit weer met een hoeveelheid gewoon broodmeel tot je een papje krijgt met de consistentie (de dikte) als vla ongeveer iets dikker dat het niet meer loopt of drupt
Je gebruikt het meel hier om een 'gel' te maken. In dat geval is maizena beter. Of een carbomeer. Of nog beter: xanthaangom.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Paring chisels, worden meestal op zo'n 20 graden geslepen. Door de kleine hoek kun je ze makkelijker door het hout duwen, ze worden wel sneller bot dan steiler geslepen beitels
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Paring chisels, worden meestal op zo'n 20 graden geslepen. Door de kleine hoek kun je ze makkelijker door het hout duwen, ze worden wel sneller bot dan steiler geslepen beitels

Thanks coko en LeonvB, ik zal 'm op 20 graden zetten, het is maar een smalle dus met een ruime microbevel heb je m in no time steiler geslepen.

Maar niemand die meteen ziet van "oooh" dit is een ...beitel voor...werk?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Thanks coko en LeonvB, ik zal 'm op 20 graden zetten, het is maar een smalle dus met een ruime microbevel heb je m in no time steiler geslepen.

Maar niemand die meteen ziet van "oooh" dit is een ...beitel voor...werk?

Zo'n beitel wordt gebruikt voor het fijnere werk, het fine tunen van bijvoorbeeld pen en gat verbindingen. Door de lengte merk je ook snel of je ietsjes scheef gaat. David Charlesworth laat in een van zijn video's mooie voorbeelden zien van het gebruik en het voordeel van een "paring chisel" zien.
Volgens mij is het een typisch Engels gereedschap, voor zover ik weet zijn er geen voorbeelden van Europese vastelanders die vroeger zulke beitels maakte???
 

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
Zo'n beitel wordt gebruikt voor het fijnere werk, het fine tunen van bijvoorbeeld pen en gat verbindingen. Door de lengte merk je ook snel of je ietsjes scheef gaat. David Charlesworth laat in een van zijn video's mooie voorbeelden zien van het gebruik en het voordeel van een "paring chisel" zien.
Volgens mij is het een typisch Engels gereedschap, voor zover ik weet zijn er geen voorbeelden van Europese vastelanders die vroeger zulke beitels maakte???

Dit is geen paring chisel maar een firmer chisel met een handpalm type heft en deze beitels zijn door elke zich zelf respecterende beitel fabrikant gemaakt!
Deze beitel moet gewoon op 25/28 graden geslepen worden, word hij snel bot of krult de vouw om, dan op 30/35 graden slijpen, ook gemaakt door bv nooitgedagt.
Sterker nog ik denk dat dit een nooitgedagt beitel is.
En werd meestal met dit type heft gebruikt door meubelmakers/schrijnwerkers/restaurateurs, en konden tegen meer prijs al dan niet gemonteerd geleverd krijgen, maar werden ook veel met het londense type heft gebruikt en verkocht!

Een paring chisel is een bevel edge chisel die minimaal 20 tot 50 procent langer is en meestal ook dunner aan de vouw dan een beveledge chisel(gewone afgehoekte steekbeitel)

groet
 
Laatst bewerkt:

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
Na een tijdje in de lappen mand gezeten te hebben nu weer gewoon op zoek naar mooi gebruikt gereedschap, hier onder een paar houten schaafjes, man wat vind ik dat interessant, dit soort schaafjes100_8187.jpg100_8190.jpg hebben mijn hart gestolen,..dese.3.JPGdese.2.JPG
 

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
Was gister even in een kringloop winkel zag daar een paar mooie brood boxen staan vol met gereedschap zie foto's

100_8146.jpg100_8147.jpg100_8149.jpg100_8150.jpg100_8148.jpg100_8154.jpg100_8152.jpg

En voor een luttele 25 euro!

Er zat nog meer in kom hier op terug met nog een paar foto's
 

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
Wat bedoel je daar mee? schoonmaakazijn is een 8% oplossing van azijnzuur in water. 200 mL bevat dus ca 16 g azijnzuur en weegt ca 200 g. Citroenzuur is een vaste stof. Bedoel je dan 200 g citroenzuur (veel te veel), een oplossing van 16 g citroenzuur in 200 mL water, of een equimolaire hoeveelheid citroenzuur in 200 mL water, of misschien een equivalente hoeveelheid citroenzuur in 200 mL water?


Je gebruikt het meel hier om een 'gel' te maken. In dat geval is maizena beter. Of een carbomeer. Of nog beter: xanthaangom.

Henk,
natuurlijk bedoelde ik een equivalente hoeveelheid citroenzuur in 200 mL water!

xantaangom en maizena zijn ongeveer het zelfde, dit gemengd met zuur zal gaan schiften, brokkelen en zeer snel uitdrogen,..dus niet geschikt om te gebruiken als papje, om het
zuur zijn werking te laten doen, vandaar de bakmeel dat gemengd met zuur niet snel opdroogt en een laag blijf houden!

 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
hallo soortgenoten,

Afgelopen winter op een 2dehandsmarkt deze raamzaag gekocht voor slechts €5,00 !!!!!!.
ik ben er echter nog steeds niet uit wat ermee te doen : zo laten, opknappen of helemaal vernieuwen. Hij zaagt nog ontzettend lekker en zoiets ouds heeft toch ook wel iets.

Suggesties ??????

gr LeendertIMG_1141.JPGIMG_1142.JPGIMG_1143.JPG
 

Bijlagen

  • IMG_1141.jpg
    IMG_1141.jpg
    100 KB · Weergaven: 495
  • IMG_1142.jpg
    IMG_1142.jpg
    89,2 KB · Weergaven: 494
  • IMG_1143.jpg
    IMG_1143.jpg
    89 KB · Weergaven: 493

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.