Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Ach vond het niet duur voor een nooitgedacht beitel en ben lekker bezig...

Da's zelfs spotgoedkoop. Met een uurtje werk heb je er een hele goeie beitel bij. En heb je leren slijpen. Mijn eerdere opmerking was ironisch bedoeld, maar nu begin ik toch te denken dat golddigger het serieus meende.

Is dat bewust?

Denk het niet, want ik ken wel een kringloopwinkel in België die gereedschap heeft. Heb er recent een Disston handzaag gevonden voor 2 euro. Misschien brengen Belgen niet zoveel gereedschap binnen?
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Ik was serieus op rommelmarkten kan je emmers vol kopen. Kringloopwinkels zijn hip geworden, een jaartje of 5 geleden was de prijs een fractie van wat het nu is.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Ja, op rommelmarkten kun je nog meer je voordeel doen. Bij de kringloop passeert het door meerdere handen, en dat betaal je. Het verbaasde me wel te lezen dat veel spullen eerst nog eens naar een sorteercentrum gaan. Er werkt altijd genoeg personeel in de winkel. Kan dat dan niet ter plaatse gesorteerd worden?
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
In Nederland zijn veel kringloopwinkels gesubsidieerd onder het mom van reclassering van de maatschappij. Dit houdt in dat personeel met een psychisch verleden, gevangenisstraf, allochtonen, gedragsproblemen, etc. terug de maatschappij ingeleidt wordt. De omzet die ze maken hoeven ze niet terug te geven aan de gemeente en daarnaast krijgen ze van het rijk nog eens “ belastingkorting”. Het is me opgevallen dat de prijzen inderdaad zoals Golddigger beschreef afgelopen 5 jaar, met name de laatste 2 jaar, flink gestegen is. Dit vind ik absurt aangezien ze al een flinke subsidie krijgen.
Gereedschap is inderdaad moeilijk verkrijgbaar, ik weet het ook niet waardoor het komt. Misschien gooien ze direct in oud ijzerbak, dat levert weer wat op bij de staalboer.
Enfin, het is nog altijd goedkoper (soms beter) dan Nieuwkoop. En je houdt er een (opknap)hobby bij.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
933
320
@golddigger, ik hou me aanbevolen voor de rommelmarkten met Nooitgedagt beitels per emmers vol, ze mogen ook roestig zijn!
En dan natuurlijk voor een fractie van de prijs van 2.50....:)
 

Richard81

Actieve deelnemer
24 jul 2016
59
0
Wageningen
Volgens mij ontdekken ook veel mensen dat er geld aan valt te verdienen aan goed oud gereedschap. Setje nooitgedacht beitels €200,- op mp 😒. Daarom is er denk ik ook weinig te vinden op een rommelmarkt tegenwoordig.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
933
320
Er valt genoeg te ontdekken, je moet een beetje in die bakken met roestig spul struinen waar vaak beitels zijn te vinden met of kapotte of geen heft.
Je vindt nog vaak goed spul, vooral als het echt ouwe meuk is. Dat is het mooie van oud gereedschap, ze maakte vroeger, al was er wel kwaliteitsverschil, nooit echte troep.
Gereedschap diende gewoon goed te zijn want je moest er dagelijks mee werken.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ik kwam laatst iemand tegen die een vriend had werken in de kringloop die regelmatig een partij gereedschap voor hem achter houd .
Toch vind ik nog regelmatig een waardevol stukje roest zo lag er laatst een berg 38 mm nog goed op lengte maar omdat het handvat ontbrak was hij maar 30 cent .
Uiteindelijk is de kringloop het laatste station voordat het op de vaalt verdwijnt dus zie het als een nobel doel om de laatste schatten te redden
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.278
171
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Kreeg een paar weken terug van mijn broer een emmer met oud ijzer mee, of er nog wat voor me bijzat moest ik maar zien.
Dit zat er in de emmer (plus nog wat boren):
20180107_143601.jpg
De boor heeft 2 sets tandwielen waarmee je dus 2 snelheden hebt:
20180107_143634.jpg
Helaas is de grote schaaf aangetast door wat houtworm:
20180107_143650.jpg
Er kwam wel een heel mooi haalmes uit en het kleine sc hafje heeeft zo te zien geen last van wormen:
20180107_143656.jpg
De beitels hebben een merk IOHN GREEN en het haalmes heeft ASR erop staan, iemand bekend met deze?
20180107_144241.jpg
Als laatste nog een paar tangen, een bijtel (zonder vindbare merkjes) en een mes:
20180107_143704.jpg
 
P

Pel

Guest
Die blokschaaf lijkt mij wel echt een oudje aan het model te zien, staat daar geen merkteken op?

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Of ze zijn de J kwijtgeraakt, en hebben gedacht de I lijkt er het meeste op, laten we die maar nemen?:)

Groet Pel.?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.278
171
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Iemand ooit zo'n 2 snelheden boor gezien? Die tang links was dat een voorloper van de combinatietang of heeft deze een specifieke functie?

Op de schaven heb ik verder nog niet naar kenmerken gekeken, maar ik heb even gezocht zowel op rijschaaf als op wooden jack plane en naar de afbeeldingen gekeken, maar ik kom er niet 1 tegen met dat handvat voorop en gezien de vorm denk ik dat beide van dezelfde makelij zijn.
Ook in dat boek, Berm, kwam ik niets tegen wat er op lijkt, dat zijn allemaal profiel schaven.
Ik kwam wel deze tegen maar die is echt helemaal bewerkt en uit 1769:
jointer.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.