Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: MDF Deuren

MDF Deuren

Hoi,

Ik ben een linnenkast aan het maken. De deuren die erin komen zijn 2380mm hoog en 500mm breed. nu zit ik met een probleem de deuren lopen op een rails en gaan hol en bol staan. Ze lopen nu tegen elkaar aan.

Wie weet hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt.

Martijn.

Re: MDF Deuren

Tijntje,
    Heb je toevallig een kant geverfd en de andere niet?

nee nog niets is geverfd maar door het gewicht gaan ze krom staan.
    Ze moeten verstevigd worden. iets aan de achterkant maar ik weet nog niet wat. tussen de 2 schuifdeuren zit ongeveer 7 mm ruimte.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Hoewel ik ook een voorstander ben van schuifdeuren op rails aan de obderzijde, is het beter om bij Mdf of meubelplaatdeuren van deze afmetingen een schuifdeursysteem te gebruiken waarbij de deuren aan een bovenrails hangen. Dit is vermoedelijk voor jouw geen optie meer. De binnendeur zou je nog wel kunnen voorzien van een frame, bij de buitendeur gaat dit niet veel helpen als je maar 7mm plaats hebt. Is het misschien nog een mogelijkheid om de deuren te draaien (binnenste/buiten) of te wisselen zodat de twee holle kanten naar mekaar staaan?

Ed

Ik weet dat er systemen bestaan die je op de achter kant van de deur maakt (infrezen/vast schroeven). Hierbij heb je een soort draadstand die je onder spanning zet. Hiermee kan je hem ''overdreven'' boller of holler zetten zodat hij weer recht staat.

Edit; misschien is het ook een manier om op de kanten waar de deuren niet over elkaar heen schuiven een flinke greeplijst maken. Ik denk dat je over een breedte van 500mm hem ook wel aardig recht krijgt.

Ik heb inderdaad van dat systeem gelezen alleen erg duur. ik ga eerst aan de kant waar ze niet over elkaar schuiven een balk zetten. als dat niet werkt. zelf een stuk draadeind kopen die in frezen en beide kanten een boutje. goedkopere oplossing.

Bedankt voor de reacties

voor de liefhebbers:
    [album]280[/album]
    [album]279[/album]

Het is me niet gelukt met het draadeind systeem. ik ga nu voor spaanplaat deuren zijn iets sterker. Wie weet waar ik deze greeplijsten kan kopen? http://producten.vanopstal.be/nl/node/b ... 3e5382.htm dit bedrijf doet niet aan particulieren. De greeplijsten zorgen ook voor stevigheid.

Alvast bedankt.

Martijn Meurs

Onderstaand is wat je echt nodig hebt om een schuifdeur uit te richten.
    Je vind het bij dezelfde firma (Van Opstal) maar deze moeten zeker ook elders te bestellen zijn.

Het grote voordeel van deze deurrechters: de nastelbaarheid, je kan ten alle tijde de deuren holler of boller regelen zonder problemen.

Bij het gebruik van Alu. of houten greeplijsten bestaat deze mogelijkheid niet. Bij het toepassen van greeplijsten weet je nooit op voorhand of de deuren gaan recht blijven of niet, nastellen is hier niet mogelijk.
    Als je pech hebt ben je niet enkel je geld kwijt, maar zit je ook nog steeds met kromme deuren :cry:
    Het materiaal waar de deuren uit vervaardigd zijn doet weinig ter zake, mdf, spaanplaat, multiplex, stijl en regelwerk, bij gebruik als schuifdeur trekken ze allemaal krom zonder bijkomende maatregelen.

Zo duur zijn die deurrichters nu ook weer niet.

Mvg,

André

Attached files

Hallo Martijn

Ik weet niet of je al verder hebt gekeken maar er is ook nog de optie van schuifdeurkasten. Ik heb zelf ooit een kasten gemaakt een daarna losse schuifdeuren gekocht, ik geloof elegance of snapfit. Je werkt dan met een aluminium /ijzer frame waar je plaat in klemt van 8 mm.dit voorkomt het kromtrekken. Zomaar een TIP :idea:

HG Hugo

Hallo Tijntje,

Ik ben nieuw hier op het forum en ben me lekker aan het orienteren op nieuw gereedschap en technieken. Ik wil binnenkort zelf mijn kasten en bedombouw gaan maken en jouw foto's zijn precies de soort kasten die ik wil gaan maken.

Heb je toevallig tekeningen of detailfoto's van deze mooie kasten?

Alvast bedankt.

Forum Rechten