Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Beitels vlak vandikte bank afstellen

Wie van de houtbewerkers kan mij een goed advies geven om nieuwe beitels voor de vlak en vandiktebank goed af te stellen.
    Ik bedoel met afstellen plaatsing zodanig dat de beitels evenwijdig lopen met de bladen en op goede hoogte staan.
    Ik heb hier veel over gelezen veel manieren zijn er maar alle zeer omslachtig.
    Ter uwer informatie de beitels in mijn machine worden omhoog gebracht door veren welke zich onder de beitels bevinden en niet door een stel schroef.
    Bedankt.

Simon

Re: Beitels vlak vandikte bank afstellen

Schaafmessen stellen is meestal omslachtig werk, daar trek je best een uurtje voor uit.
    Sommige machinefabrikanten doen de moeite om een deftige afstelmal bij te leveren, maar dat zijn uitzonderingen. Andere fabrikanten passen hun schaafas aan, zoals Felder, of plaatsen een schaafsysteem zoals Tersa, bij deze gaat het stellen als een fluitje van een cent, VIJF minuutjes om drie messen te wisselen en te stellen.

Ben je verstoken van deze opties dan rest enkel veel geduld. Een mogelijke oplossing vind je bij HBM, die verkoopt een setje om schaafmessen te stellen, eens het setje afgesteld werkt dit goed en redelijk snel.

De klassieke manier met een recht latje werkt wel zeer goed, maar snel is het niet.

Mvg,

André

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008

Ik gebruik zelf een hulpstuk gekocht bij Axminster:

Zie : http://www.axminster.co.uk/axminster...ig-prod804558/

Het gaat redelijk snel , zeker geen uur, maar eerder 10 minuten.

Groeten,

Geert

Grappig,

Ben momenteel zoekende om voor mijn Scheppach HM2 de beitels goed te slijpen en te stellen.
    Al zoekende kwam ik een oplossing tegen met een simpel glasplaatje en wat Neodymium magneetjes (supersterke magneetjes)

Glasplaatje wordt op vlakbank gelegd, paar magneetjes bovenop het glas gelijm met superlijm om de glasplaat op zijn plaats te houden. Andere mageneetjes ter hoogte van de beitelas zodat de beitels omhoog getrokken worden. Als je het glasplaatje niet al te breed maakt kun je de 2 buitenste boutjes om je beitels vast te zetten zo aandraaien.

Er wordt nog geopperd een velletje tissue of papier op de out-feed tafel te leggen.
    Zie de foto's. Ik heb tevens de link naar de bron gegeven voor degenen die het hele verhaal willen lezen.
    http://www.ncwoodworker.net/forums/s...ad.php?t=39481

Attached files

Hoi.
    Ik had ook het probleem met uitlijnen van de messen tov vaste tafel van mijn HM1.
    Op het internet een pagina gevonden waar werd verteld hoe de beitels moesten staan en hoe dit te controleren.
    Beitels dienen iets boven de vaste tafel te staan. Zodanig, dat als je een dun latje over de beitehouder legt en je draait met de hand de beitelhouder dan moet het latje tussen de 5 en 8 mm worden mee genomen door de beitel.(wel scherpe beitels).
    Uiteraard dient zowel links als rechts van de beitel de verplaatsing evenveel te zijn, en bij de andere beitels moet deze maat ook het zelfde zijn.
    Ik heb mijn beitels zo afgesteld en ben tevreden over het resultaat , maar mischien heb ik wel mazzel gehad. :lol:
    Is deze manier van afstellen bekend?
    gr frank

De gebruikte manier van messen afstellen met een latje is zo oud als de straat. Sinds er schaafmachines bestaan is het latje de simpelste en goedkoopste manier om messen te stellen.
    Het ontwerp van de schaafas is er in al die jaren niet veel op vooruit gegaan. Gebruiksvriendelijker zijn ze pas de laatste jaren geworden met de intrede van Tersa messenkoppen, en afgeleiden daarvan.
    Daarvoor was het huilen met de pet op, er werd wel geëxperimenteerd met verschillende mesvormen om het schaafbeeld te verbeteren ( spiraalvormige messen, wegwerpmessen van 12 x50mm, etc.) maar het herplaatsen van deze messen duurde een eeuwigheid. Om van de kosten nog maar te zwijgen.
    Daarom ook dat ik een hevige fan ben van Tersa assen en afgeleiden ervan, het wisselen duurt hier maar een paar minuten, en er komt geen mal bij kijken De messen zitten altijd op de goede hoogte.

Mvg,

André

Hoi Andre.
    Ik ben gelukkig nog niet zo oud .
    Ik ben nog niet zo lang bezig met mijn schaafbankje dus het is zoeken en experimenteren voor mij.
    En als hobby timmerman komt tijd bij mij niet op de eerste plaats, maar idd dat mes systeem ziet er gelikt uit.
    gr Frank

@ Rob B.
    Hoi Rob.
    Hoe slijp jij je beitels?
    Met het beitelsslijphulpstuk van Scheppach, zo ja heb jij welicht een gebruiks aanwijzing?
    gr Frank

@KoWrds,

Zelf heb ik mijn HM2 pas net, en idd, ik heb ook het slijphulpstuk, de HSE-260
    Geslepen heb ik er nog niet mee, moet nog even een steen regelen.

Gebruiksaanwijzing heb ik enkele dagen geleden hier op het forum gepost, maar bij deze:

Attached files HSE-260.pdf (732.4 KB)

dank voor de handleiding.
    gr Frank

Forum Rechten