Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 43

Cycloon voor stofafzuiging

In mijn werkplaats is het een stofsooi van je welste. Ik heb een afzuiger van Holzmann. Maar ja het blaast het fijnstof dwars door de zak heen en het is een enorm gedoe met die slang steeds aan een andere machine aansluiten. Dus heb ik besloten een centraal afzuigsysteem te installeren met 125 mm pijpen voorzien van een voorafscheider in de vorm van een Cycloon.
    Al doende en lezende, ook hier op het forum ben ik met het bouwen van een cycloon gestart volgens de aanwijzingen van Bill Pentz wiens naam ik hier op het forum tegen kwam.

https://billpentz.com/woodworking/cy....cfm#index.cfm

Ik zag het niet zitten om met blik aan de gang te gaan. Wat rondzoekend zag ik aardige voorbeelden met houten latjes.
    Het plan is nu om op die manier een Contra mal te maken waar ik met glas vezelversterkt epoxy mijn cycloon op deze mal kan maken. Voordelen van deze techniek is dan dan de binnen zijde mooi glad wordt wat goed is voor de efficiëntie . Ook is er dan de mogelijkheid er wat meer te maken om dat ik die mal dan toch heb en deze hier voor een leuk prijsje aan te bieden voor wie daar behoefte aan heeft .

Inmiddels ben ik al een eindje opweg. Eerst een proefje in een kleiner uitvoering gemaakt dat lukte aardig. Daarna gestart met het echte werk.
    De cycloon wordt ca 125 cm hoog en heeft een diameter van 45 cm. Ik gebruik populieren multiplex 9 mm dik die zowel aan de binnen kant en de buiten kant bekleed wordt een glasvezelweefsel van 200 gr en epoxy. Ik maak het in twee delen die ik aan elkaar koppel tot één geheel.

Cycloon1.jpg

De latjes van de cone zijn 72 mm lang en lopen taps toe van 59 mm naar 20 mm 24 stuks met een zaaghoek van 7.4 graden. Diameter opening aan de onderzijde is 150 mm .
    De Cylinder: 24 latjes van 550 mm lang 59 m breed met een zaaghoek van 7.5 graden
    De 24 ribben die ontstaan heb ik met de schuurmachine een stukje weg geschuurd zodat het al een stuk minder hoekig is geworden
    Na het koppelen en bekleden met gasvezeldoek/epoxy laminaat ga ik het geheel nog ronder maken met plamuur en spiegel glad afwerken

De ventilator hangt al aan de muur geduldig te wachten en is uitgebreid met een fijnstof filter van HBM die in de aanbieding was

Cycloon Ventilator.jpg

wordt vervolgd

Mooi project; ik wil hem dus van plaatstaal gaan maken, omdat ik daarmee beter kan geworden, maar glasvezelverstekt kunststof kan natuurlijk ook mooi. Leuk ook dat je een contramal wilt maken om meerdere cyclonen te kunnen bouwen. Ik vraag me af hoe het zit met de ontlading van statische elektriciteit door het rondvliegend stof? Ik weet dat PVC daarom wordt afgeraden, maar hoe werkt dit met epoxy? Succes hiermee!

Bedank en jij ook succes met je stalen uitvoering .. Ik ben niet zo bang voor statische electriciteit ..ten eerste er zijn enorm veel kunstof cyclonen in gebruik een ook veel kunststof pijpeperij ....zonder problemen ..Daarbij ik ben maar een hobbyist en de afzuiging staat steeds maar kort aan ..Ik zaag, schaaf en schuur geen grote partijen. In de industrie is dat heel wat anders, daar staat de boel de hele dag te loeien. Vandaag ga ik de boel aan elkaar koppelen en voorzien van een eerste laag plamuur, het moet van binnen wel mooi glad worden.
    Wel moet ik nog nadenken hoe ik de electra ga doen want nu moet ik met een lange stok de afzuig aan en uit zetten dat moet natuurlijk anders . Ik las hier al verschillende oplossingen maar mij lijkt het eenvoudigst (al is het wel krachtstroom) met een kleine afstand bediening maar goede ideeën zijn zeer welkom .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HoutHans Bekijk Berichten
    Mooi project; ik wil hem dus van plaatstaal gaan maken, omdat ik daarmee beter kan geworden, maar glasvezelverstekt kunststof kan natuurlijk ook mooi. Leuk ook dat je een contramal wilt maken om meerdere cyclonen te kunnen bouwen. Ik vraag me af hoe het zit met de ontlading van statische elektriciteit door het rondvliegend stof? Ik weet dat PVC daarom wordt afgeraden, maar hoe werkt dit met epoxy? Succes hiermee!

20200222_163149.jpg

Ik ben momenteel een stuc laag aan het weg schuren van de muren. Door de grote hoeveelheden stof ontstaat er veel statische elektriciteit. De ontlading vind plaats wanneer ik het vat of de stofzuiger aanraak.
    Altijd een spannend momentje
    Maar ik heb momenteel nog geen problemen van ondervonden. Inmiddels 2 vaten vol van 60 liter..... nooit geweten dat ze dan ~63kg per stuk wegen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door karangetang Bekijk Berichten
    Bedank en jij ook succes met je stalen uitvoering .. Ik ben niet zo bang voor statische electriciteit ..ten eerste er zijn enorm veel kunstof cyclonen in gebruik een ook veel kunststof pijpeperij ....zonder problemen ..Daarbij ik ben maar een hobbyist en de afzuiging staat steeds maar kort aan ..Ik zaag, schaaf en schuur geen grote partijen. In de industrie is dat heel wat anders, daar staat de boel de hele dag te loeien. Vandaag ga ik de boel aan elkaar koppelen en voorzien van een eerste laag plamuur, het moet van binnen wel mooi glad worden.
    Wel moet ik nog nadenken hoe ik de electra ga doen want nu moet ik met een lange stok de afzuig aan en uit zetten dat moet natuurlijk anders . Ik las hier al verschillende oplossingen maar mij lijkt het eenvoudigst (al is het wel krachtstroom) met een kleine afstand bediening maar goede ideeën zijn zeer welkom .
    Kun je die schakelaar niet verlengen naar een lagere positie? Tussen de schakelaar en de motor zit nu toch ook bedrading, deze kun je naar mijn idee langer maken... toch?
    Gereedschap kent geen kuren, het zijn de handen die het sturen...

Wat ik heb gedaan voor mijn onbereikbare schakelaars is een magneetschakelaar er tussen zetten. Dan kan je met een eenvoudig 230v schakelaar de magneetschakelaar aansturen.
    https://www.marktplaats.nl/a/doe-het...reviousPage=lr
    en ze zijn niet zo duur.

Vervolgstap kan dan zijn dat je bijvoorbeeld een klik aan/uit schakelaar erop zetten. Een magneetschakelaar kan worden geschakeld met 1 fase 230V.
    Of via de mobiel: https://www.aliexpress.com/item/4000...archweb201603_

Mooie tips ...Die met het mobieltje is niks voor mij, ik weet vaak niet eens waar ik die heb ...dus dan ben ik de hele dag aan het zoeken. Maar de magneeschakelaar gekoppeld aan een klik aan klik uit is een mooie oplossing ..al zit daar ook zo'n afstand ding bij die je wel in de gaten moet houden waar jem hebt ... Spraak bestuuring of met een armswiep lijk mij wel wat maar dat gaat me technisch te ver
    En Stukwerk heb ik altijd afgebikt. lijkt mij vrij heftig dat allemaal af te schuren.......
    Laatst gewijzigd door karangetang; 27-02-20 om 13:22.

Ik heb een drie aderige kabel aan mijn stofzuiger gezet, met op een aantal strategische plekken een lasdoos met een startknop en een noodstopknop. Raakt nooit kwijt, want zit op de muur geschroefd. Kabel loopt door elektrabuis die tegen de afzuigbuis is vastgezet met trekbandjes. Je kan die kastjes met een start en stop knop voor een paar euro bij ali bestellen.
    Laatst gewijzigd door chevy66; 27-02-20 om 15:52.

Verder bouwen aan de contra mal voor de Cycloon
    Gisteren avond nog de twee delen tot een geheel gemaakt. Het valt me nu op hoe groot zo'n cycloon wordt, dat is echt wel iets ander dan die plastic dingen voor op een ton waarvan ik er ook één heb.

Vandaag druk geweest met plamuren. Het opmerkelijk hoe sterk de sandwich constructie van mulitplex met aan twee zijden glasvezel laminaat ...alhoewel maar een dun laagje, is. Ik heb straks ik toch een mal die zich echt goed gaat lenen om er meerdere Cyclonen mee te gaan maken, Ik ben benieuwd of daar belangstelling voor is. Daar om ga ik de zaak mooi glad maken en omdat elk foutje terug komt dan in elk product ga ik dus mijn best doen.
    Vandaag de eerste laag geplamuurd met epoxy gevuld met micro balloons dat gaat goed maar is niet eenvoudig verwerken. Wanneer het uit gehard is ( ik zal vannacht de verwarming hoog zetten en de nacht door aan laten staan) dan schuren en nog eens plamuren hopelijk is het dan goed, anders moet het nog een keer. daar na weet ik het nog niet of ik kan dan spuitplamuur en 2 K lak gebruiken of een epoxy top laag ....
    het moet in ieder geval spiegel glad worden, dan lossen de eimdprodukten ook makkelijker en voor de werking van de cycloon is het ook beter

Cycloon geplamuurt.jpg

Na dat plamuur werk ben ik begonnen met de mal voor de inlaat die moet van rond 125 cm naar 18 x 8 cm rechthoeking verlopen

Maar die plastic dingen werken prima en zijn niet zo lomp
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Forum Rechten