Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 38
    Een instructieve site voor deze materie is deze https://www.isolatiemateriaal.nl/ken...van-een-folie/

M.vr.gr. Jan
    Alleen als je de kritiek van anderen accepteert, kun je leren en beter worden!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    En met 'de ruimte' bedoel je dan de woonkamer er onder, of ruimte tussen isolatie en de bestaande isobouw platen?
    De woonkamer. Er zou vocht tussen je nieuwe en je oude isolatie kunnen komen, maar ik denk dat je oude isolatie niet koud genoeg zal worden, om resterend vocht te laten condenseren.

Ik heb zelf ook wel eens een dak met een pur laagje geïsoleerd, maar toen heb ik door de laag ventilatiegaatjes geboord.

Ik vind het verwarrende materie.

Aan de ene kant lees ik

Er zit in de meeste gevallen een folie aan de buitenkant van de dakconstructie. Belangrijk is om erachter te komen of dit een dampdichte of dampdoorlatende folie is. Een dampdoorlatende folie laat vocht uit de constructie naar buiten toe. Wanneer je een dampdichte folie aan de buitenkant hebt zitten dan is isoleren van de binnenzijde sterk af te raden. Door de nieuwe isolatielaag sluit je de dakconstructie en eventueel al aanwezig vocht in. Doordat het vocht niet weg kan zal het dak gaan rotten en zal je het volledige dak moeten gaan vervangen.

Bij oudere woningen komt het vaak voor dat er een soort papier of asfaltachtige laag is aangebracht aan de buitenkant van het dak onder de dakbedekking. Dit is een dampdicht materiaal en daarom geldt het zelfde advies als bij een dampdichte folie.

Wilt je toch je dak isoleren dan is isoleren vanaf de buitenzijde de enige oplossing.
    (bron: https://kennis.greenhome.nl/dakisola...de_binnenzijde) en aangezien ik aan de buitenkant dakleer heb, heb ik zo'n dampdichte laag aan de buitenkant.

en dan lees ik bij die folie-site:

Voorbeeld toepassing klimaatfolie

Wanneer is het verstandig om klimaatfolie te gebruiken? Bijvoorbeeld wanneer u uw dak wilt isoleren. Om houtrot te voorkomen is het belangrijk dat het vocht kan verdampen. Heeft de buitenzijde van uw dak een dampremmende laag (zoals bijvoorbeeld bitumen of een laagje PUR tussen de dakpannen en het dakbeschot) dan moet u aan de binnenzijde van het dak voor een klimaatfolie kiezen.

Waar zit je verwarring precies?
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Het eerste citaat zegt 'isoleren van buitenaf is de enige oplossing'. Het tweede citaat zegt 'Gebruik folie', waarbij het me nog niet helemaal duidelijk is of die folie dan tussen de oude en ed nieuwe isolatie moet komen, of juist tussen de nieuwe isolatie en de woonkamer.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Folie aan de binnenzijde altijd aan de warme kant, dus onder de nieuwe isolatie.
    sometimes you just need a bigger hammer

als je binnen isoleert, is bovenop (niet onder) de isolatie de warme kant!
    dan dus eerst isoleren dan folie.

Je huidige isolatie platen moeten ook voorzien zijn van een dampremmende laag.
    Deze zou tussen de piepschuim en de oranje plaat moeten zitten.
    Dus heb je al 2 dampremmende laag in je dak zitten.
    1 binnen en 1 buiten.

Jurriaan,
    Het is inderdaad verwarrende materie, waar heel veel fouten mee worden gemaakt, waar ik voorbeelden van heb gezien.
    Ik weet niet of de gemeente in het kader van klimaatbeleid een bouwkundig adviseur in dienst heeft, daar zou je kunnen informeren.
    In jouw geval met de aanwezige isolatie en dampdichte lagen durf ik je geen advies te geven.

M.vr.gr. Jan
    Alleen als je de kritiek van anderen accepteert, kun je leren en beter worden!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Het eerste citaat zegt 'isoleren van buitenaf is de enige oplossing'. Het tweede citaat zegt 'Gebruik folie', waarbij het me nog niet helemaal duidelijk is of die folie dan tussen de oude en ed nieuwe isolatie moet komen, of juist tussen de nieuwe isolatie en de woonkamer.
    Klimaatfolie is ondermeer speciaal ontwikkeld voor dergelijke toepassingen. Het "probleem" met de tegenstrijdige adviezen word veroorzaakt door de snelle evolutie die er gaande is bij bouwfolies.
    Veel teksten kunnen niet volgen met deze tendens, gevolg, verouderde informatie.

Het tweede citaat klopt dus, het eerste is verouderde informatie.

Forum Rechten