Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 38

isobouw dakplaten aftimmeren - mag daar nog isolatie onder?

Ik heb boven mijn woonkamer een iets schuin dak als volgt:

balken 55x150 hoh op 117 cm, met daarop isobouw dakplaten - zo te zien aan de binnenkant chipwood en daarop een laag piepschuim.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_20190920_172204.jpg
Bekeken:   403
Grootte:   46,0 KB
ID:        90698
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_20190920_172213.jpg
Bekeken:   404
Grootte:   64,7 KB
ID:        90699

Vroeg zat daar een vlak spaanplaat-met-plastic schrootjes plafond onder, maar dat gaat er uit (is er al uit).
    Bovenop ligt dakleer en daarop, omdat de vorige eigenaar het dakleer niet mooi vond, stalen platen met dakpanprofiel.

Nu willen we ofwel tussen ofwel op de balken aftimmeren, met vuren planken in 18/25 mm dik, beetje afhankelijk van de breedte. We leven in een tijd waarin het woord isolatie op ieders lippen ligt, dus ik zou er wel voor voelen e.e.a. verder te isoleren.

De vraag is nu: kan dat? Ik lees verschillende verhalen, dat het kan, of dat het niet kan, omdat het dak al geïsoleerd is.

Kan ik er gewoon 150 mm glaswol tussen doen, dampremmend folie er overheen en aftimmeren? Of loop ik dan het risico op vochtproblemen? Of is andere isolatie dan glaswol beter?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Het heeft met de Rc verhouding te maken van wat er zit en wat je toevoegd, oftwel wat ligt er nu?
    Bijna altijd wordt er in dit soort gevallen klimaatfolie aanbevolen.
    De oranje platen liggen wel op z'n kop.
    sometimes you just need a bigger hammer

volgende week komt er een nieuwe schoorsteen, ik zal dan de dikte opmeten en controleren hoe de opbouw is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald L. Bekijk Berichten
    De oranje platen liggen wel op z'n kop.
    Inderdaad. De oranje zijde ligt normaal aan de kant waar de pannen komen, vandaar dat er ook al verticale latten/tengellatten op gelijmd zijn.
    De andere zijde is bij ons witte geplastificeerde vezelplaat (die normaal de zichtzijde vormt)

Nou de schoorsteen is vervangen en inderdaad, boven het oranje vlak ligt 10 cm piepschuim, dan dakleer en dan stalen dakpanprofielplaten. Mijn vraag: wat mag ik tegen het oranje vlak aan aan isolatie aanbrengen en aan welke kant daarvan moet dan nog dampremmende folie als ik er houten dakbeschot (zeg 18 of 25 mm dik) overheen wil maken?

Damp remmende folie aan de warme kant. En ik denk dat je gewoon extra isolatie kunt plaatsen, mits je de ruimte wel ventileert.

En met 'de ruimte' bedoel je dan de woonkamer er onder, of ruimte tussen isolatie en de bestaande isobouw platen?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Het dakleer aan de buitenzijde in combinatie met deze platen is dampdicht.
    De damprem aan de warme zijde dichter krijgen dan aan de buitenzijde is bijna niet mogelijk.
    Tegenwoordig is er klimaatfolie, die wel toegepast kan worden in dit soort situaties.
    Of dampdichte folie en dan de ruimte tussen de isolatie en de dakplaten ventileren met buitenlucht. De buitenste isolatie verliest dan zijn werking .
    sometimes you just need a bigger hammer

Dampremmend aan de warme kant moet zijn damp dichte folie.
    Immers het vochttransport vind van binnen naar buiten plaats.
    Doel is om geen vocht in je isolatiepakket te krijgen.
    Zeker nu er al een damp dichte laag dakbedekking aan de buitenzijde licht.
    Zie als voorbeeld (warm dak constructie) https://www.google.com/search?q=warm...w=1910&bih=908

M.vr.gr. Jan
    Alleen als je de kritiek van anderen accepteert, kun je leren en beter worden!

Ik ben in een soortgelijke situatie voor mijn zolder. bovenop het dakbeschot ligt een pur plaat van 2 cm dik. Door leveranciers (isover) en isolatieshop.nl verteld dat deze opstelling bij mij als dampdicht gezien moet worden. Ik kan er wel glaswol tegen aanzetten maar dan moet er aan de binnen zijde vochtregulerende klimaatfolie komen. Dus niet alleen dampdicht. Het vocht kan namelijk niet door het dakbeschot en de pur plaat heen.

Het is echt een wild west dat isolatieland. Een ander bedrijf (pluijmers) zegt weer dat mijn pur laag niet dik genoeg is om dampdicht te noemen. Maar ze vragen voor 60 m2 wel bijna 12.000 euro! Het materiaal alleen kom ik rond de 1300 euro. Alleen nu veel feiten verzamelen over vocht en de maximale rc waarde die ik kan behalen. Milieucentraal.nl is ook wel een goede informerende site. Ik volg je draadje met volle aandacht!

Forum Rechten