Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 27
    Zo.. Wat een bakbeest! Veel plezier ermee!

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    De motor draait prima zonder nul, de aansturing, eventuele magneet schakelaars ed kunnen wel een nul nodig hebben.
    sometimes you just need a bigger hammer

Het is zeker een bakbeest! Waar kan ik vinden wat voor schakelaars erin zitten? Of kom ik daar vanzelf achter?

Het is natuurlijk te proberen of je nog een schema van de machine te pakken kan krijgen, dan zie je gauw genoeg of daar de nul echt gebruikt wordt..
    Je kan de machine kant waar de kabel naar binnengaat ook even open maken en zien of alle 5 draden zijn aangesloten, als de blauwe draad nergens aan zit weet je dat het ook met 4 kan.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Als de stekker met 4 draden komt, dan zal dat toch gewoon werken?

In België hebben we op sommige plaatsen nog het 3 x 230V net i.p.v. 3 x 400V.

3x 230V heeft 4 aansluitingen, 3x 400V heeft 5 aansluitingen.

Zeker controleren welke motors aanwezig zijn dus vooraleer je de stekker zomaar insteekt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    3x400V kan ook met 3 fases en aarde dus 4 aansluitingen.
    Motor is 3 fases 400V (was 380V) volgens de foto's.

Als je de machine aansluit zonder nul, en hij heeft die wel nodig voor bijvoorbeeld een magneetschakelaar, dan doet de schakelaar het niet. Maar je sloopt niets.
    Maar vraag anders een elektricien als je het zelf niet zeker weet.
    sometimes you just need a bigger hammer

Als je wel 220v nodig hebt voor de stuurstroom en het is moeilijk om dit in je werkruimte aan te leggen, dan kun je een trafo plaatsen die van de 380v, 220v maakt.

Als er in meterkast wel een nul aanwezig is gewoon een draad bijtrekken naar de machine en klaar.
    Heb ik wat jaren geleden ook moeten doen om een grote Felder aan het draaien te krijgen.

Ik heb de kabels uit elkaar geschroefd en bij beide machines is de 0 niet aangesloten. Ik ga morgen een verloopstuk halen (de machines hebben wel 5 polige stekkers en de verlengkabel ook) en dan kan ik eindelijk met de zaag werken.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten