Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 35

Eerste vlak-vandiktebank

Hier is wederom een 13 in een dozijn topic over iemand die tips en raad wil...

Dus, lang verhaal kort: momenteel heb ik geen machines, geen afzuiging, enkel gewoon handgereedschap (Makita, DeWalt). Ik zag een Robland LX31 2dehands voor een prijs van 3200-3600 euro (afhankelijk van de opties) en dacht dat dit wel een mooie instapper is als hobby en later wat als bijberoep er mee te doen.
    Maar sprekende met mensen, zeggen ze allemaal: koop alles apart! Zeker omdat mijn werkruimte 7,7m x 3m gaat zijn. Op die manier kan ik alles tegen de muren plaatsen...

Kijkende apart, kom ik mede dankzij het forum hier, vaker uit op Hammer. Enige minpuntje, is dit niet te hoog gegrepen als hobbyist?
    Doe ik er goed aan om te beginnen met iets als een Metabo HC260 C (~1200€) of een HBM 200 Vlak en Vandiktebank* (799€)? Of kan ik werkelijk beter direct voor een Hammer A3 26 (~2540€) gaan?

Zaken die me dan doen twijfelen over kwaliteit en prijsverschillen zijn:
    - Axminster Trade AT260PT (1450€) => hiervan lees ik dat die gelijkend is op Hammer maar enkele mindere punten heeft
    - Axminster Craft AC250PT (975€) => deze machine lijkt dan weer heel hard op de HBM 200

Ik weet dus momenteel even niet wat ik moet doen ...

*of één van de andere clones onder andere namen

EDIT:
    Is het verstandig om in te stappen met iets als een HBM/Metabo/Axminster om dan later te verkopen met niet extreem veel verlies (25-50%) en dan voor Hammer te gaan?
    Laatst gewijzigd door vuwavuwa; 03-09-19 om 18:56.

Het is lastig hier antwoord op te geven. Als beginner weet je niet waar jouw eisen liggen en hoe die meeveranderen er jouw groei als woodworkers. Het is dan gemakkelijk om te zeggen koop het beste, want dan weet je zeker dat het voldoet. Dat is een goede keuze als je een zeer groot budget hebt. Maar dat heeft bijna niemand. Mijn insteek is tweedehands kwaliteitsmachines kopen. Dan loop je vanzelf tegen beperkingen aan (of niet) en dan een goede inschatting maken wat je echt nodig hebt.

Ik zou wel voor losse machines gaan. Die zijn handiger, doordat je geen ombouwtijd hebt, je kunt vervangen wat niet meer voldoet en je kunt jouw ruimte flexibeler indelen.

Je bent welkom om een keer langs gekomen. Ik heb nu een HBM 200 en een Metabo HC260 staan, zodat je die kunt vergelijken. De HBM staat te koop, dus mogelijk is dat een optie voor jou. Ik woon in Maastricht.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Jij bepaalt hoe hoog je de lat legt voor je hobby. Met een Hammer koop je een goede machine. Nauwkeurig, precisie, reproduceerbaarheid zonder al teveel gedoe. Machines, mits goed behandeld en onderhouden behouden ook lange tijd een hoge waarde, dus mocht je er alsnog vanaf willen, dan krijg je er veelal nog een mooie prijs voor terug.

Heb je tijd, ben je bereid wat meer werk te moeten doen om nauwkeurig en reproduceerbaar te werken, dan kunnen machines van HBM, Bernardo, Holzmann, Axminster en alle clonen op dat vlak, je ook prima van dienst zijn. Chinese productie hoeft niet slecht te zijn, hangt vooral af van de controle en eisen van de ' fabrikant' die ze op de markt zet. Daarom zie je tussen dezelfde machines toch nog een prijsverschil (metalen tandwielen ipv kunstof, iets meer gietijzer tov aluminium, etc).

Voor het geld van 1 hammer, heb je dan wel 2 of 3 andere machines. Het ' dwingt' je ook om wat meer na te denken bij de handelingen die je verricht, tenminste , dat vind ik.

Je kunt ook kijken voor 2e hands alternatieven. Elektra Beckum, Inca en Kity zijn mooie machines die op de grens tussen hobby en professioneel zitten. Je betaalt er 2e hands ook nog aardig voor, maar het zijn over het algemeen degelijke machines. Onderdelen zijn veelal nog goed te verkrijgen, dus heb je een versleten lager, dan is dat relatief eenvoudig te vervangen.

Heb je de plek en krachtstroom, dan kun je voor interessante prijzen nog oerdegelijke gietijzeren werkpaarden vinden. Een pompwagen of heftruck is dan wel handig, want dat loopt zo naar 500 kg.

@L.N. bedankt voor je raad. Ligt in lijn met hetgeen ik naartoe wil ondertussen. Mijn plannen om dit als bijberoep te doen zijn ook gepland voor over enkele jaren. Dat is toeval, ik heb je een bericht gedaan op MP over de HBM .

@Welp75, ook jij bedankt voor de raad. Ook dit ligt in lijn met wat ik al gelezen heb en met de verwachtingen van de genoemde merken en prijzen. Het bevestigt mijn vermoeden om te beginnen met goedkopere instap modellen.
    Kwestie over de oordegelijke gietijzeren werkpaarden: dit heb ik ook gedacht maar zijn zeldzaam te vinden heb ik de indruk. Gelukkig heb ik krachtstroom ter beschikking, maar ik denk dat de 7,7x3,0m werkruimte nogal krap gaat worden.

Welk bericht was dat? Ik heb meerdere berichten gehad, maar weet niet welke van jou is....

Over welk type Robland gaat en welk bouwjaar? Voor meer dan 3000 euro zou het al een recente machine moeten zijn (een witte).
    Een werkplaats van 7,5 x 3 is naar mijn mening niet echt groot. Machines tegen de muur zetten is één ding, de werkstukken hanteren een ander. Vergeet niet dat je voor en achter iedere machine minstens de lengte van het werkstuk moet vrij laten. Wil je stukken van 2 meter bewerken, dan heb je meer dan 4 meter ruimte die je moet vrij laten. Een combinatiemachine kan je een plek aan de kant of in een hoek geven, maar als je langere stukken wil bewerken, rijdt je hem naar het midden van de werkplaats.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Ik zou toch nog even kijken bij VDH Utrecht naar de JET vandikte machines alle andere rijst-machines wil je dan niet meer zien.

Wat moet je kopen als je start? Dat is altijd een moeilijke.

Ik heb persoonlijk geredeneerd dat ik begin met simpele machines. De upgrades zijn er door de jaren gekomen door de verdiensten in bijberoep terug te investeren.
    Zo ben ikzelf gestart met mobiele machines. Waaronder dan de Dewalt DW733.
    Een eerste upgrade was een oude oerdegelijke vlakbank van op tweedehands.

Upgrade na upgrade kom je tot de best mogelijke machines. Binnenkort worden hier 3 Felders geleverd.

Moest ik het moeten overdoen zou ik het weer zo doen. Het werken met iets mindere machines is minder vergevingsgezind.
    Hierdoor leer je beter hoe je een machine moet hanteren.

En laat ons eerlijk zijn op de beste machines worden niet altijd de beste werkstukken gemaakt.

Weeg alle opties goed af vooraleer je een beslissing maakt. En vooral kijk niet terug op je beslissing.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Wat wil je gaan maken, kindermeubels of trappen? Wil je vooral plaat gaan verwerken koop dan een formaatzaag.
    Ga ook op zoek naar een onverslijtbaar stalen exemplaar, wel loodzwaar.
    Machines tegen de muur plaatsen is in mijn ogen niet praktisch als je grotere werkstukken gaat maken.
    Een combi in het midden werkt prima. Je hebt wel omsteltijd, maar dat dwingt je ook tot logisch nadenken over wat eerst te doen.
    sometimes you just need a bigger hammer

Als je krachtstroom hebt en plannen om er serieus werk van te maken, dan zou ik toch kijken naar een goede tweedehandse onverslijtbare machine. Bij de ideale koop kun je de machine eerst werkend zien en en uitproberen om zo uit te vinden wat werkt en wat niet en of hij voldoet aan je eisen. (minder ideaal is als dit allemaal niet kan, maar dan doe je er verstandig aan je goed in te lezen over de machine). Ik weet niet of dergelijke machines zeldzamer worden, maar bij een investering van plm. € 3K zou ik hoe dan ook de tijd nemen en de markt goed bekijken en in mijn ervaring komt er dan (maar ik richt me meer op noord-Nederland) voldoende voorbij. En wat MaVa zegt is helemaal waar: mooie machines zijn geen garantie voor mooi werk, dus kijk kritisch naar je eigen werk en stel je de vraag hoeveel beter of sneller het zou gaan met een machine (die handmatig versteld moet worden; gietijzeren tafels heeft, een tafelverlenging heeft, digitale uitlezing heeft, een spiraalas heeft of welke andere optie en mogelijkheid dan ook). Succes hiermee,

hans

Forum Rechten