Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 8 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 72
    Beste,

ik zou geen vertrouwen hebben in deze constructie. De ringbalk (rechtse) die bovenop ligt heeft een verzwakking tot de helft omdat die niet steunt op de staander. Hoe het wel moet kan u zeker hier op het forum terugvinden.
    bpb-houtbouw-2019-mrt-3504-lr.jpg

bedankt voor de reactie, als ik echter kijk wat voor projecten dit bedrijf allemaal realiseert zullen ze wel ongeveer weten wat ze doen.
    Maar je hebt wel een punt.

Als je kunt laten zien hoe het wel moet dan graag, want ik heb al flink zitten zoeken op het forum.

Knipsel.jpgKnipsela.jpg
    nog even 2 schetsen gemaakt, 1 van het vooraanzicht en 1 van de opengewerkte constructie.
    zo moet het worden.
    Laatst gewijzigd door base; 05-02-20 om 11:47.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door base Bekijk Berichten
    bedankt voor de reactie, als ik echter kijk wat voor projecten dit bedrijf allemaal realiseert zullen ze wel ongeveer weten wat ze doen.

Als je kunt laten zien hoe het wel moet dan graag, want ik heb al flink zitten zoeken op het forum.
    voorkeur is een doorlopende balk op dit soort plekken.
    maar als dat niet kan
    1 maak die las 2/3 van de breedte van de staander en leg aan beide zijde dan 1/6 van de breedte geheel op de staander
    dan hebben beide een goede oplegging de schets is een zijaanzicht

2 je kan de las ook vertikaal maken in plaats van horizontaal het mooiste is dan een pen 1/4 1/2 /14 en de pennen ook 2/3 van de breedte van de staander lang
    de schets is een bovenaanzicht

IMG_20200205_0001.jpg
    Laatst gewijzigd door boertje125; 05-02-20 om 12:30.

ik ben bijna bij het punt aangekomen waarbij ik het hout wil gaan bestellen.

dit is ongeveer de look die ik wil hebben met het vooraanzicht: https://www.buitenpracht-houtbouw.nl...ede-bunschoten

echter heb ik nog de volgende vragen:

vraag 1:
    ik wil staanders van 20x20 cm gebruiken en hierop een ringbalk van 20x20 cm op leggen, hoe kan ik deze het beste koud op elkaar bevestigen?
    er komen 3 staanders met daarop een balk van ca 5 meter, bij de staander in het midden ligt de ringbalk er dus haaks op

vraag 2:
    hoe bevestig ik mijn dakbalken van 150x5 cm op de ringbalk van 20x20 , zonder deze in te kepen
    Vraag 1: staanders inzagen en horizontaal vast schroeven. (zal eens kijken of dat ik een foto van mijn schuur kan maken, waar je het ziet).
    Vraag 2: hele lange schroeven en eventueel een deel boren. En eventueel weer afdichten met een houtprop.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superkees Bekijk Berichten
    Vraag 1: staanders inzagen en horizontaal vast schroeven. (zal eens kijken of dat ik een foto van mijn schuur kan maken, waar je het ziet).
    Vraag 2: hele lange schroeven en eventueel een deel boren. En eventueel weer afdichten met een houtprop.
    Als je daar een foto van hebt, heel graag
    bij voorkeur doe ik niks aan de staanders aangezien ik die op 2500 mm wil bestellen en zou mooi zijn als ik daar niks aan hoef te doen

- - - Updated - - -

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boertje125 Bekijk Berichten
    voorkeur is een doorlopende balk op dit soort plekken.
    maar als dat niet kan
    1 maak die las 2/3 van de breedte van de staander en leg aan beide zijde dan 1/6 van de breedte geheel op de staander
    dan hebben beide een goede oplegging de schets is een zijaanzicht

2 je kan de las ook vertikaal maken in plaats van horizontaal het mooiste is dan een pen 1/4 1/2 /14 en de pennen ook 2/3 van de breedte van de staander lang
    de schets is een bovenaanzicht

IMG_20200205_0001.jpg
    ik ga daar ook een doorlopende balk maken, maar hoe maak ik die aan de staander?

Als je staanders al op maat zijn, een paar lange schroeven van boven naar beneden in de staander. Of een paar houten pennen (bezemsteel?) er in lijmen.

Misschien dat u hier al wat mee bent.
    https://www.woodworking.nl/showthrea...n+verbindingen.

Maar als u die koppeling een 3 tal centimeter opschuift naar links zodat de rechtse balk ook op de paal rust zal het al veel sterker zijn, denk ik. Dan wordt die ook gedragen door de paal, snap je?
    Misschien ben ik mis maar dan moeten de experten mij maar tegenspreken.

Ik lees hier (en op veel plaatsen op dit forum met buiten constructies) een discussie over het verlengen van de ringbalk op staanders met een halfhoutsverbinding.
    Nu is het zo dat ding al jaren wordt gedaan in de houtbouw door ons ook gerust met ringbalken 250x250. Het is echter zaak dat de onderste ligger momentvast aan de staanders vast moet zitten, de bovenste ligger idem maar dan minimaal aan de onderste ligger. Eea met serieuze Woodies bevoordeeld. Zodoende zal het geheel als samenstel gaan functioneren en goed blijven. Uiteraard is het beter hem net wat oplegging op de staander te geven, echter is dat esthetisch minder fraai. Wil je dit voorkomen is nog beter een haaklas.
    Daarnaast zijn ringbalken vaak 150x150 wat met een overspan van 2,5 tot 3 meter ook best overkilled is.
    Theoretisch gezien mag slechts 1/2 van de balkhoogte als benutbare hoogte in een berekening worden opgenomen met halfhouts.

Stel je wilt een ringbalk 150x150 op een staander 150x150 monteren.
    Je koopt Woodies (of officiële naam houtconstructieschroef) van lengte 200-250. U neemt een speedboor ter grote van minimaal de kop van de Woodies. Die blaft u een centimeter of 5 de ligger in.
    U neemt een slangenboor in de gelijke diameter van uw Woodie, hiermee perforeert u de ligger. Vervolgens neemt u wederom een slangenboor waarvan de diameter zo’n 2 mm kleiner is dan uw Woodie, hiermee boort u zoverre voor dat over de gehele schroeflengte voorgeboord is.
    Afsluitend neemt u een serieus stuk schroefmachine en rammelt de Woodie op z’n plek.

Forum Rechten