Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 24
    Er bestaan heel veel soorten T-track profielen.
    Niet alleen qua inwendige en uitwendige maten, maar ook qua dikte van het materiaal.
    (Ik doe nu net of ik er heel veel verstand van heb, maar ik ben er de afgelopen 2 dagen achter gekomen na heel veel gegoogle)

Voor mij zelf lijkt me het gemakkelijkst als je veel zaken met elkaar kunt uitwisselen.
    Dus dat de maten van de track aansluiten bij materialen die je in Nederland makkelijk kunt bestellen of in de gereedschapswinkel kunt kopen.

Vraag me wel af of de tracks zelf bij Aliexpress bestellen veel zin heeft.
    Op een of andere manier is aluminium in China vaak duurder dan in Europa.
    Op het forum van CNC-fanaten worden wat goede adressen genoemd in Nederland en Duitsland.

Maar heel benieuwd wat je allemaal binnenkrijgt en hoe je het gaat gebruiken.
    Zou tzt graag wat foto's zien natuurlijk.
    Laatst gewijzigd door Keeswest; 07-06-19 om 16:36. Reden: taalfout

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keeswest Bekijk Berichten
    Spaander, tuurlijk, graag zelfs.
    Bedankt, Ik had de klemmen al bij gereedschappro gekocht en gebruik ze regelmatig.

@Erik van Voorst,
    Om in meerdere gangen te frezen met een T slotfrees moet je eerst met een rechte frees tot de gewenste diepte frezen
    en dan de laatste gang met de T-slotfrees.

Mvg..
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spaander Bekijk Berichten
    Bedankt, Ik had de klemmen al bij gereedschappro gekocht en gebruik ze regelmatig.

@Erik van Voorst,
    Om in meerdere gangen te frezen met een T slotfrees moet je eerst met een rechte frees tot de gewenste diepte frezen
    en dan de laatste gang met de T-slotfrees.

Mvg..
    Dat is duidelijk maar het filmpje adviseerde anders toen had ik al geen zin meer om de comments te lezen....lol
    Ben niet onder de indruk van hem zeg maar.
    Beter Duur Dan Niet Te Koop
    ​Achter iedere succesvolle man staat een stomverbaasde schoonmoeder.......Anoniem.
    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan...........P. Langkous.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik van Voorst Bekijk Berichten
    Dat is duidelijk maar het filmpje adviseerde anders toen had ik al geen zin meer om de comments te lezen....lol
    Ben niet onder de indruk van hem zeg maar.
    Ik heb dit filmpje niet eens gezien maar dit ergens anders gelezen.
    Dus waarschijnlijk van iemand die het beter kon uitleggen
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Toen ik de aluminium T-groefrails in m'n freestafel wilde installeren speelde het krachtenspel bij het gebruik ervan door m'n hoofd. M'n eerste gedachte was het mogelijke los trekken in normaal gebruik. Als je iets opspant en met een T-bout vast zet trek je de rail klem tegen het voorwerp dat je opspant. M'n rails ligt gelijk met het oppervlak zodat de rails zich klemt tegen dat voorwerp en nauwelijks de neiging zal hebben om uit z'n bedding getrokken te worden. Bij bijvoorbeeld feather boards is de belasting zijdelings, dus tegen het hout waarin de rails is ingelaten.
    Als ik dit zou vertalen naar zwaluwstaart groeven dan gaat hetzelfde verhaal op. Door de wigwerking wordt een deel van de kracht opgevangen door het onderdeel dat tegen de bodemplaat wordt getrokken. Het grootse deel van de kracht werkt ook hier zijdelings in de bodemplaat. Ik kan me zelfs voorstellen dat je de klemblokjes mot los tikken na gebruik. Ik zie het als een goed alternatief voor de T-tracks, vooral omdat je zelf het meeste kunt bewerken. Als je de groef iets breder maakt dan de standaard kun je zelf de tapse blokjes maken van fijnnervig hardhout en er een T-bout in maken door een groef in de onderkant tegen het meedraaien en natuurlijk een gat voor de schacht. Bij de standaard groefbreedte wordt het naar mijn idee te krap om iets in hout te maken maar onmogelijk is het natuurlijk niet.
    Als je zelf een T-groef in hout gaat maken krijg je naar mijn idee wel te maken met uitbreken als je T-bouten gaat gebruiken. Je verpulvert het hout omdat je teveel kracht op een relatief klein oppervlak los laat. Als je die kracht over een groter oppervlak kunt uitsmeren heb je dat probleem minder of helemaal niet.

Ja stom je hebt gelijk...daar heb ik bij alu rails niet (goed genoeg) bij doorgedacht.....
    ​Achter iedere succesvolle man staat een stomverbaasde schoonmoeder.......Anoniem.
    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan...........P. Langkous.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik van Voorst Bekijk Berichten
    Ik ben wel nieuwsgierig wie dat advies van deze newbie woodworker gaat/kan opvolgen....."multiple passes"....oftewel meerdere gangen met je T-slotfrees maken ????
    Ik heb nooit anders gehoord of gezien dat je bij het frezen van zwaluwstaartgroeven en T-groeven eerst het het meeste materiaal weg freest met een vingerfrees (in meerdere stappen, tot op de uiteindelijke diepte) en dan in één run de zwaluwstaartgroef of T-groef freest. Zelfs een tapse zwaluwstaartgroef behoort tot de mogelijkheden bij bijvoorbeeld legplanken. Het vergt wel wat instelwerk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keeswest Bekijk Berichten
    Er bestaan heel veel soorten T-track profielen.
    Niet alleen qua inwendige en uitwendige maten, maar ook qua dikte van het materiaal.
    (Ik doe nu net of ik er heel veel verstand van heb, maar ik ben er de afgelopen 2 dagen achter gekomen na heel veel gegoogle)

Voor mij zelf lijkt me het gemakkelijkst als je veel zaken met elkaar kunt uitwisselen.
    Dus dat de maten van de track aansluiten bij materialen die je in Nederland makkelijk kunt bestellen of in de gereedschapswinkel kunt kopen.

Vraag me wel af of de tracks zelf bij Aliexpress bestellen veel zin heeft.
    Op een of andere manier is aluminium in China vaak duurder dan in Europa.
    Op het forum van CNC-fanaten worden wat goede adressen genoemd in Nederland en Duitsland.

Maar heel benieuwd wat je allemaal binnenkrijgt en hoe je het gaat gebruiken.
    Zou tzt graag wat foto's zien natuurlijk.
    Daar maakte ik me idd ook wel zorgen over, of dat het allemaal op elkaar gaat passen. En dat heb ik nog niet kunnen proberen, maar de spullen die op aliexpress en banggood.com te koop zijn lijken compatibele afmetingen te hebben.

Dit zijn in ieder geval de T-nuts: https://www.banggood.com/M6-T-Slot-N...r_warehouse=CN
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      20190607_181830.jpg
Bekeken:   242
Grootte:   43,5 KB
ID:        88370

En dit zijn de tracks: https://www.banggood.com/Drillpro-30...r_warehouse=UK
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      20190607_181844.jpg
Bekeken:   246
Grootte:   48,3 KB
ID:        88371

Ziet er keurig uit, bij de tracks zitten schroefjes, ik ga er vanuit dat dat troep is. En voor de duidelijkheid, dit zijn profielen waar deze t-nuts niet in passen.
    Als je deze koopt: https://www.banggood.com/Miter-Track...r_warehouse=CN
    Dan denk ik dat de fence dus in die kleine T-nuts past, en dat de onderkant in die brede tracks past.
    Daar heb ik deze voor https://www.banggood.com/Blue-300-12...r_warehouse=CN
    17USD per meter, scheelt niet veel met Baptist.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    Ik heb nooit anders gehoord of gezien dat je bij het frezen van zwaluwstaartgroeven en T-groeven eerst het het meeste materiaal weg freest met een vingerfrees (in meerdere stappen, tot op de uiteindelijke diepte) en dan in één run de zwaluwstaartgroef of T-groef freest.
    Ik dus ook...maar hij zegt in zijn demo film met de T-groef frees....knap als je dat kan....lol

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    Als je zelf een T-groef in hout gaat maken krijg je naar mijn idee wel te maken met uitbreken als je T-bouten gaat gebruiken. Je verpulvert het hout omdat je teveel kracht op een relatief klein oppervlak los laat. Als je die kracht over een groter oppervlak kunt uitsmeren heb je dat probleem minder of helemaal niet.
    Als je de verticale balk van de ongekeerde T-gleuf wat langer zou maken, zeg zo'n 5, 6 of 7 mm, dan zit er heel wat vlees tussen de bout en het oppervlakte van het werkblad.
    Als je dan ook nog geen gewone T-bout gebruikt, maar zoals jij al aangeeft een langere boutkop/moer, dan heb je ook nog eens een groter oppervlakte.
    Die bouten zijn wellicht te koop en anders zelf maken. Kan ook van aluminium staaf die je op maat maakt/freest en daar dan draad in tapt.
    Of je laat ze zoals ik eerder aangaf 3D-printen. En dan bijvoorbeeld 40 of 50 mm lang.

Er bestaan ook dit soort T-nuts die al wat langer zijn.
    Als deze, met een lengte van 16 mm, werken/niet uitbreken, dan ben je snel klaar.

Laatst gewijzigd door Keeswest; 07-06-19 om 23:54.

Forum Rechten