Resultaten MINIforum

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Beste houtbewerkers.
Tijdens het MINIforum van 12/2 hebben we elkaars werk bekeken maar ook allerlei stukken hout uitgewisseld. Het lijkt me leuk een aparte rubriek te hebben waarop we de "producten" die daaruit zijn gemaakt te tonen. Dat kan dus een leuke serie worden.
Zo kreeg ik een geknotte kop van een catalpa.
Daar heb ik het onderstaande schaaltje uit gedraaid.
HxB= 11x19 cm. Afgewerkt met Tungoil. En nu voorzichtig drogen..........
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Oei Catalpa, die lange rij puntjes achter 'En nu voorzichtig drogen' is zeker gerechtvaardigd. :mrgreen: Mooie kleur overigens, ik dacht dat Catalpa vrij bleek van kleur was.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Dat vind ik mooi!
Een stuk Catalpa wat ik heb liggen is lang zo mooi niet qua kleur en structuur.
Als ie droog is, ga je dan nog een keer (af)draaien of blijft ie zo?
Ben benieuwd wat je van de andere stukken maakt.

Ik kreeg trouwens een stuk hout, waar iemand uit IJlst vroeger als eens een schaaf uit heeft gemaakt,.. kijken wat ik daar nog van kan maken ;) .

Kor
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ha Jan,

Alhoewel mijn voorkeur meestal niet uitgaat naar "kunstzinnige" voorwerpen, vind ik dit toch een heel bijzonder stukje werk. Dat hout heeft ook mooie kleuren.

Ik ben ondertussen ook begonnen met het opknappen van dat kleine houten schaafje. Hij schaaft ondertussen als de brand! Uiteraard volgen de foto's tzt.
 
A

Athanor

Guest
Nou Jan, ik had niet door dat er zo'n bijzonder vaasje in die knot zat :roll: goed om te zien dat je zoiets uit die warrige knot weet te toveren! Ik hoop dat het met het drogen goed gaat, volgens mij was het meeste vocht er wel uit.....


Fons
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Jan,

Over het algemeen heb ik niet zo veel met gedraaide objecten, maar voor deze maak ik graag een plekje vrij in mijn woonkamer.
Mooie elegante vorm. Het hout werkt ook goed mee om de vorm volledig tot zijn recht te laten komen.
Groet Jos
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jan
Ik weet nog dat jouw ogen begonnen te glimmen toen je de knoest in handen kreeg :) :) . Ik vind het een mooi eindresultaat.

proficiat

HG Hugo
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
De foto is wat donker geworden,maar het is van een heel mooi stuk hout: Russian Olive of de bladverliezende olijfwilg en zeker Elagnus augustifolia volgens Linnaeus en Hans Scholte, dan moet het wel goed zijn. :)
Een sieraaddoosje in naturel uitvoering met eiken dekseltje uit 1 stuk (gezwart met ijzer/azijn mengsel, met witte pasta behandeld en daarna twee lagen shellac).
Afm: LxBxH=16x16x6 cm - totaal 16 cm hoog en 3x10 cm binnenruimte.
Het doosje is behandeld met TungOil.
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
joppe zei:
Hallo Jan,

Over het algemeen heb ik niet zo veel met gedraaide objecten, maar voor deze maak ik graag een plekje vrij in mijn woonkamer.
Mooie elegante vorm. Het hout werkt ook goed mee om de vorm volledig tot zijn recht te laten komen.
Groet Jos

Ik had het niet veel beter kunnen omschrijven.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Jan,

Opnieuw een mooi stukje werk! Bijzonder hout ook, alleen de naam al, bladverliezende olijfwilg. Mooi donker hout ook, ondanks de fotoverduistering. Heb even gegoogled en vond een werkstuk van Hans Scholte http://www.houtdraaienindehaarlemmermeer.nl/index.php?pag=galhans&num=47&map=abo&typ=0 Het heeft wel iets weg van gouden regen. Mooi spul, ik ga eens kijken of ik ergens een stukje kan bemachtigen voor een schroevendraaierhandvat.

Trouwens, naar een van die beitels die ik van je kreeg, heb ik wat onderzoek gedaan op diverse fora. Het was een beitel uit Eskilstuna Sweden, waarvan ik dacht dat het een Eric Anton Berg was. EA Berg beitels zijn letterlijk wereldberoemd om hun goede kwaliteit staal. De vorm en houtsoort van het handvat kwamen helemaal overeen met de EA Berg beitels. Toch was de beitel niet gemerkt als zijnde een Eric Anton Berg, en ook de haai stond er niet op. http://www.strazors.com/uploads/gallery/anton_berg_1.jpg

Wel stond er een moeilijk te lezen andere merknaam op, waarvan ik dacht dat het zoiets als "B&O. ubergsi. AB" was. Toen ik een post opende op het Australische woodworkforum, was men er al snel over eens dat het geen EA Berg was, maar één van de vele andere bedrijfjes die in het gebied Eskilstuna zaten.

Toen kwam er vervolgens een antwoord van een Deen, die me precies vertelde wat voor beitel het nu was, het bleek een Rosenfors te zijn van het bedrijf B&O Libergs F.A.B.

It's not a berg, although it looks very similar, but one of the many other companies in the Eskilstuna area. The correct name is B&O Libergs F.A.B.
I have a few items of the maker myself, and did some research a while ago. Can't remember where, so this is just from my memory.
The company was founded by the two brothers Bernd and Oscar Liberg in 1862 in the small town of Rosenfors as B&O Liberg. The name was changed in 1868 to B&O Libergs F.A.B. They produced all sorts of things made of steel and iron, but was eventually bought by Jernbolaget in 1938.
As for the quality, I haven't worked with any of mine yet, but what I have read is that people back in the days used to argue which brand was better - Berg or Liberg. And just like today it's impossible agree on such a thing. Most people tend to like their own brand better.
Either way it's a good chisel. I think the difference between Berg and other swedish companies is that Berg took their reputation worldwide and they didn't.

Vervolgens was een een Australiër die me nog wat algemene info gaf over de beitel:

As Thomas has already said, steel from Eskilstuna is highly regarded across the board. One of the interesting things to see is how popular E A Berg products have become, while at the same time other Eskilstuna items are overlooked - particularly on ebay and other auction sites. Even vendors at Sunday markets have heard of Berg and price accordingly, but Jernbolaget, Kronan and even Swedish Toledo are sold at knock down prices.
As for the handles, there must have been a convention on handle design, as these all have a similar shape.
Virtually any Swedish chisel is worth keeping.
You have been lucky.

Gaaf toch, ik krijg een beitel in Lemmer, zet een post op een Australisch forum, en krijg antwoord van een Deen en een Australiër. :D Plus een hoop info achter het gereedschap, één van de redenen waarom ik zo graag met oud gereedschap werk.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Zie dat vind ik nu mooi Wilco. Zo krijgt een beitel van de rommelmarkt via Lemmer een geheel eigen geschiedenis. Dan wordt het ineens een heel andere beitel. Ben benieuwd hoe ze er uitzien wanneer ze helemaal zijn "gerestaureerd" en met respect behandeld.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Jan begrijp ik nou goed dat je die 2 stukken al gedraaid hebt sinds afgelopen zaterdag?

Mijn draaibank begint steeds harder te roepen uit mijn fietsenschuur maar ja ruimte he... je weet wat ik bedoel :oops:

Zo te zien aan de stukken die uitgewisseld zijn en wat er al van gemaakt is is het al een mooie dag geweest, leuk hoe iemand een mooi stuk hout meeneemt als dank voor een leuke dag en dat er dan zo snel zoiets moois uitkomt. TOP!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
jan pranger zei:
Zie dat vind ik nu mooi Wilco. Zo krijgt een beitel van de rommelmarkt via Lemmer een geheel eigen geschiedenis. Dan wordt het ineens een heel andere beitel. Ben benieuwd hoe ze er uitzien wanneer ze helemaal zijn "gerestaureerd" en met respect behandeld.
vr.gr. Jan Pranger.

Die Rosenforsbeitel laat ik zoals ie is, als ik die helemaal zou oplappen, zou hij zijn "karakter" verliezen. Ook is hij gewoon nog in erg goede staat, dus ik kan hem zo gebruiken.

Met het geplande setje korte beitels ben ik al wel begonnen. Daar lijkt wel potentiëel in te zitten. Alleen kan ik nog niet beloven dat ik de complete set binnen afzienbare tijd op het forum kan zetten. ;)

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
De berkentakvergroeiingen van Kor.
Het stammetje heb ik in drie delen gezaagd om het optimaal te kunnen benutten.
Van elk stuk heb ik een vorm gedraaid die maximaal mogelijk was. Het open schaaltje was het laatste reststuk. Vijf centimeter van de tak heb ik bevorderd tot houtkachelvoedsel. Een heerlijk warm gevoel gaf energie en creativiteit.
Bekijk en reageer. Dit is wat ik erin zag.
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Jan,
Wat ben ik blij dat ik niet zelf met deze stronk ben begonnen te draaien :!:
Het lijkt me lastig de zaag erin te zetten (op de juiste plek) om te bepalen wat je eruit wilt halen. Dit zal het oog van de meester zijn denk ik.
Knap dat je slechts 5 cm hebt gevoerd aan de kachel en de rest tot kunstwerkjes hebt gevormd.
Moest er nog veel afgedraaid worden om op het kernhout te komen?

Kor
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Dat is dan een beste vergroeiing geweest als er zoveel uit kwam. :shock:
Apart toch dat berken zo gevoelig is voor wilde celdeling.

Die laatste is erg mooi zeg met die 'spaken' tekening. Zoiets lijkt me ook geweldig om er een klok van te maken. Die foto roept trouwens ook om een foto van bovenaf. Vliegen schalen of objecten van speciaal hout nou ook extra snel over de toonbank of valt dat mee?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Forummers bedankt voor de reacties.
Het middelste doosje vergde het meeste draaiwerk om (deels) bij vast hout te komen. Het uithollen van beide doosjes moest voorzichtig gebeuren omdat er gemakkelijk stukjes uit kunnen breken. Het laatste doosje heeft inderdaad een mooie (Wouter) stralenkrans. Ik zal nog even een foto maken van bovenaf zonder deksel.
Het schuren was geen enkel punt. Afgewerkt met 1x tungoil. De dekseltjes zijn van eiken (gezwart) en beuken (gelakt met autolak). Ik kan niet zo goed fotograferen maar van dichtbij en in de hand zijn ze prachtig. Kor bedankt. De start van het draaiwerk (het inspannen) was soms lastig. Alle stukken moesten eerst scheef en slingerend in de machine om ze er weer recht uit te krijgen. Ook dat is te leren want ik geef tegenwoordig ook houtdraailes.
vr.gr.Jan Pranger.
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Sorry dat ik wat laat ben.
Jan, je hebt een schitterend doosje uit dat restje russian olive getoverd.
Ik had het stuk van Roger Dauer die een tijd lid van de Haarlemmermeer groep is geweest.
Als ik me goed herinner is het afkomstig uit het westen van Texas, via Wassenaar eindigt het nu in Lemmer.

De determinatie was niet echt eenvoudig. Uiteindelijk is het met hulp van leden van WoodturningOnline gelukt.

radiale doorsnede 50 x 60 mm

axiale doorsnede 50 x 60 mm

bast

Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.