Onder de afkortzaag staat een 100mm afzuiging van Tendotools. Die heb ik goedkoop tweedehands kunnen kopen en ik ben er eigenlijk zeer tevreden over. De 850 m3/h afzuiging is niet heel veel, maar voldoende voor mij. Het grootste voordeel is dat deze behoorlijk stil is.
Naast de afkortzaag is mijn rommelhoekje. Dat is een oud ladenblok met daarop het karretje van mijn Inca lintzaag. Daarom liggen weer ladegeleiders, een Zyliss bankschroef en een Huvema elektrische figuurzaag. Die laatste gebruik ik eigenlijk nauwelijks.
Een ding heb ik nog niet laten zien en dat is mijn Metabo HC260 vlak/vandiktebank. Dat is de vervanger van mijn Inca vlak/vandiktebank. Om ruimte te besparen staat deze normaal onder mijn werkbank. Omdat de werkhoogte daardoor wel erg laag is heb ik de vlakvandiktebank op een motorheftafel gezet. Hierdoor kan ik de hoogte zelf zo hoog zetten dat ik mijn werkbank als outfeed tafel kan gebruiken. Zie hier voor meer info.
Natuurlijk is mijn garage geen statisch geheel en ben ik met regelmaat aanpassingen aan het doen. Op korte termijn wil ik het karretje met de cycloon aanpassen naar een kast met daarop de afkortzaag. Er komen aan de muur 2 opklapbare armen die langere stukken hout kunnen ondersteunen. Het andere is het uitbreiden van mijn 100mm afzuiging. De slang wil ik een meter verlengen en daar een Y-stuk zetten. Het ene gedeelte blijft dan een slang voor mijn lintzaag en vlak/vandiktebank en de het andere wordt een “dust pan” waar ik gemakkelijk afval in kan vegen.
Hoewel deze introductie behoorlijk lang is geworden, ben ik eigenlijk nergens diep op ingegaan. Dus ik hoor het graag als jullie ergens nog meer details van willen.......