Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 59

Zelfbouw zaag/freestafel met freeslift, Incra LS Positioner en Incra Miter

Nadat ik vorig jaar deze zaagtafel als test heb gemaakt, is het nu tijd voor een echte zaagtafel. Mijn oude zaagtafel voldeed. Zelfs te goed. Ik gebruikte deze zo vaak, dat ik het moe werd de invalzaag er steeds uit te moeten halen. Daarnaast kon ik een goedkope CS70 kopen, waardoor de beslissing snel gemaakt was.

Het ontwerpen duurder langer. Bij het ontwerp wilde ik mij Incra LS Positioner en Incra Miter blijven gebruiken. Daarnaast had ik voor mijn vorige zaagtafel een freeslift gemaakt voor mijn Festool OF10. Beiden wilde ik blijven gebruiken. Het was duidelijk dat ik met profielen van Item24 wilde werken en er komt een blad van HPL op. Ik heb verschillende ontwerpen overwogen, waaronder dit ontwerp met inklapbare vleugels. Echter was dit door de verschillende scharnieren erg duur en had ik twijfel of de zijdelingse beweging in de scharnieren geen invloed hadden op de nauwkeurigheid.

Eerste ontwerp

Vandaar dat ik tot dit ontwerp kwam. De Triton en inlegplaat zijn tijdens het ontwerpen gesneuveld. Ik kan deze altijd later weer toevoegen. Het ontwerp heeft een inklapbare tafelverlenging, waardoor de tafel maar een beperkte ruimte inneemt. Deze verlenging kan gemakkelijk los gemaakt worden en dan als tafelverbreder worden gebruikt.

Het frame:

De twee poten voor de verlenging en bij de frees zijn waarschijnlijk niet nodig. Het geheel is zwaar en sterk genoeg om te blijven staan, ook bij het frezen. De klem in het scharnier kan 70KG houden, dus dat zal ook geen probleem zijn.

In het blad van de CS70 wil ik een sleuf maken zodat er een Incra Miter/T-Track in pas, zodat ik mijn Incra miter kan gebruiken. Dit staat nog niet op de tekening.

- - - Updated - - -

Het “speelgoed” is gearriveerd.

Laatst gewijzigd door L.N.; 26-02-17 om 19:34.

Wink

Natuurlijk kon ik niet wachten met en ben ik direct aan de slag gegaan. Als eerste met het tappen van schroefdraad.

(ik was vergeten om een foto van het tappen, dus heb ik de tap er opnieuw ingezet. Zoals ik nu zie behoorlijk schuin )

De profielen van Item zijn duur, maar werken heel fijn. Het enige dat je hoeft te doen is draad te tappen en soms een gat boren.

handiger om te tappen vind ik altijd met de accuboormachine,wat Glassex als smering/lossingsmiddel en ook makkelijker recht te houden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dunhans Bekijk Berichten
    handiger om te tappen vind ik altijd met de accuboormachine,wat Glassex als smering/lossingsmiddel en ook makkelijker recht te houden
    Dat had inderdaad ook gekund. Maar ik heb geen tap voor in mijn boormachine, terwijl ik deze hele goede set van mijn werk kon lenen. Ik heb WD40 gebruikt als smeringsmiddel. Niet ideaal, maar voor aluminium voldoet het zeker.

Op de laatste foto van de profielen lijkt het wel dat deze niet in 1 lijn ligt (vlak) en achterover trekt.
    Bij tappen een klos hout nemen en er een gat in boren op juiste maat van de tap en dit boven je gat plaatsen,dan tap je veel rechter dan uit de hand omdat je dan al steun hebt.
    Ziet er goed uit met die profielen,ook mooi met die 45 graden stukken!
    Laatst gewijzigd door emy; 27-02-17 om 06:20.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door emy Bekijk Berichten
    Op de laatste foto van de profielen lijkt het wel dat deze niet in 1 lijn ligt (vlak) en achterover trekt.
    Bij tappen een klos hout nemen en er een gat in boren op juiste maat van de tap en dit boven je gat plaatsen,dan tap je veel rechter dan uit de hand omdat je dan al steun hebt.
    Ziet er goed uit met die profielen,ook mooi met die 45 graden stukken!
    Ik zie het. De stukken liggen wel in hetzelfde vlak. Ik vermoed dat het door de reflectie anders lijkt. Het kopse profiel lag niet hele tegen het andere profiel aan. Het was een kwestie van de schroef aandraaien....

De gaten heb ik met een kolomboor geboord, dus die zijn wel recht. Het verbindingssysteem werkt ook een beetje anders dan de meeste gewend zijn. Het gat is enkel om met een imbussleutel bij de schroef te kunnen. Zie de video.

Het verbindingssysteem in de video is de standaardverbinding, ze hebben nog andere verbindingen, zoals de automatische en universele.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Kan je de foto's ook via deze site plaatsen? Zo kan ik ze niet zien. En dan blijven ze ook zichtbaar als ze van fotobucket afgehaald worden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Kan je de foto's ook via deze site plaatsen? Zo kan ik ze niet zien. En dan blijven ze ook zichtbaar als ze van fotobucket afgehaald worden.
    Ik ben daar niet zo voor, omdat de resolutie van de foto's achteruit gaat als ik ze rechtstreeks plaats. Bovendien ben ik al vaker foto's "verloren" die ik hier rechtstreeks had geplaatst. Waarom kun je de foto's niet zien?

Inderdaad... Er zijn talloze leuke topics van zelfs 2011-12 al waar de foto's van verdwenen zijn, ondanks het hier te uploaden. Ik blijf het ook raar vinden dat er zo 'veel' mensen zijn die het niet zien. Komt veelal door de netwerk policy op hun werkplaats. Thuis kan het bijna niet meer zijn dat een aanpassing doen in de firewall of beveiliging.

On-topic: ik blijf telkens met veel bewondering kijken naar de bouwwerken met dergelijke profielen. Ooit op een dag....

Foto's die direct op het forum zijn geplaatst, zijn alleen zichtbaar als je bent ingelogd.

Item is prachtig spul om mee te werken. Samen met Bosch de enige echte machinebouwprofielen. In de industrie kom je bijna niet anders tegen.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten