Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 7 van de 9 EersteEerste ... 56789 LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 70 van de 90
    Ziet er allemaal prima uit. Ik ga nog even nadenken over de gradenboog..maar bedankt voor het antwoord.
    Nu eerst wat MFT mallen maken...lol.
    Beter Duur Dan Niet Te Koop
    ​Achter iedere succesvolle man staat een stomverbaasde schoonmoeder.......Anoniem.
    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan...........P. Langkous.

De verstekgeleider van de Hammer bleef maar rondslingeren, dus snel een wandhoudertje gemaakt. Stelt niks voor, maar is de enige update .

Het is een plankje met twee stukje eiken en 2 dopjes....

Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Mijn volgende review project:

Een HBM 200 vlak/vandiktebank. Deze is niet gesponsord door HBM, maar tweedehands gekocht.
    Laatst gewijzigd door L.N.; 18-07-19 om 08:51.

Leuk, ben erg benieuwd hoe zo'n Chinese machine bevalt. Vind het wel interessant dat deze maar €999 kost, terwijl de Scheppach Plana 3.1C, wat grotendeels dezelfde machine is bijna het dubbele kost, zou die dan echt zoveel beter zijn?

De Scheppach is toch een wat andere machine. Zo is de hoogteinstelling van de invoertafel bij het vlakken anders. Maar het belangrijkste verschil dat de tafels de andere kant open gaan en dat er een beveiliging dat de tafel naar beneden kan vallen. Dat lijkt een behoorlijke verbetering tegenover de HBM.

Dat zijn inderdaad wel nuttige verbeteringen. Ik vraag me af hoeveel de binnenkant verschilt (of er bijv. beter materialen gebruikt zijn), want in de basis is het wel dezelfde machine volgens mij, die uit dezelfde Chinese fabriek komen.

Op mijn oude Inca vlakvandiktebank had ik een Wixey digitale meter zitten. Dat was een beetje overkill, maar goed. De Inca heb ik verkocht zonder die meter en eindelijk heb ik de Wixey op mijn Metabo gezet.

Het installeren van deze Wixey was nog wat gedoe. De vandiktetafel lag in terug in de behuizing, waardoor ik een stukje heb moeten opvullen met wat eiken. De meetkop van de Wixey had een paar uitstekende delen die tegen de behuizing van de Metabo kwamen, Dus een stukje van de Wixey meetkop afgehaald en er wederom een stuk eiken tussen gezet om genoeg ruimte te krijgen. Het profiel met de groene meetstrip heb ik ook moeten inkorten.

Ook het vastzetten van de strip op de vandiktetafel ging niet zonder problemen. Ik had er een gat ik geboord om er een bout doorheen te kunnen zetten. Die wilde ik van achteren vastzetten met een moer. Maar ik bleek precies tegen een van de ribben van de tafel geboord te hebben. Toen maar schroefdraad in het gat getapt en er een dikkere bout in gezet. Maar die bout was weer te dik voor de sleuf in de strip, dus die ook uit kunnen boren.

Natuurlijk kwam ik er pas na monteren achter dat de Wixey in de weg zat van een van de hendels om de invoertafel op zijn plaats te houden. Dus kon ik nog even een stukje van het Wixey profiel halen. Nu kan de hendel weer bewegen zoals het hoort:

Nu werkt alles goed en kan ik herhaalbaar en heel precies schaven.

Een tijdje geleden heb ik een Magswitch Starter Kit en bijbehorende Dual Roller Set gekocht. De Magswitch werkt met magneten die je "aan" en "uit" kunt zetten. Ik wil deze gebruiken om het herzagen van planken te vergemakkelijken. Je klemt de plank rechtop door deze te klemmen tussen de langsgeleider van de lintzaag en de Dual Roller:

Ook kun je de Magswitch gebruiken bij het vlakken van de korte kant op een vlakbank. Moet je natuurlijk wel gietijzeren tafels hebben. Mijn Metabo heeft die niet, maar ik heb nu tijdelijk ook een HBM 200 staan. Als voorbeeld heb ik een kort plankje eiken gebruikt, maar het is natuurlijk het meest bruikbaar bij lange planken.

Bij de Starter Set zat ook een featherboard. Die is natuurlijk ook handig op een zaagtafel. Maar dan moet die wel een gietijzeren blad hebben.

Hoeveel dikte verschil kan die Dual roller opnemen?
    Bij het haaks schaven van gevlakt hout kan er best wel redelijk verschil in het hout zitten.
    sometimes you just need a bigger hammer

De Dual Roller heeft wieltjes die vast zitten en kan dus niet omgaan met hout dat niet overal even dik is. Ik wil de Dual Roller gebruiken om planken exact te laten aansluiten bij bv een tafelblad. De planken zijn dus al vierzijdig gevlakt en worden hiermee zo gevlakt dat een minimale afwijking (bv 89 graden ipv 90) door de hoek van de volgende plank wordt opgeheven.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten