Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 9 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 83
    Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2017

Hulp nodig bij lagers demonteren

Hoi allemaal, om de vlakbank weer in orde te krijgen wil ik toch de lagers vervangen. Ze lopen nogal "rauw". Ik heb de poelie van de beitelas verwijderd maar krijg met geen mogelijkheid de lagerhuizen en lagers los. De as loopt conisch waar de poelie zat.

Ik kan geen poelietrekker aan deze kant gebruiken. Let ook op dat er op het lagerhuis diverse inkepingen zitten (zou deze los kunnen en hoe?).
    lager1.jpg

Ik heb deze kant geprobeerd met m'n poelietrekker maar kreeg er geen beweging in.
    lager2.jpg
    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Groet Arnold

Haal eerst die schroef doppen maar eens los, Heb je een sleutel voor nodig met twee pennen die in de gaten vallen.
    Je kunt ook tikken met een drevel en een hamer maar het word er dan niet netter van ,

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2017
    Ik heb geprobeerd deze los te tikken maar dat lukte me niet. Ik weet ook niet of dat wel de bedoeling is?

Tip:
    Gebruik wd-40 oid.
    Gebruik alle 4 de gaten. Tik om en om/kruislings. Het is gewone draad, dus linksom tikken.
    Geef er ook eens een axiaal klapje op met een hamer.
    Laatst gewijzigd door The Boktor; 01-04-19 om 15:43.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

In 1 van de 4 gaten een doorslag van de passende maat erin zetten en dan boven naar links tikken, eerst even in de kruipolie zetten en vlak bij de rand met een kunstof hamer een paar flinke tikken erop geven (laten schrikken) aan beide zijden moeten die er echt uit die bij de poelie sluit het lager op aan de andere kant idem.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Ik heb een vermoeden dat jou as vastzit met een borgveerring. Dat is waarschijnlijk de reden waarom je met pullytrekker het lager niet uit krijgt.
    Het vervelende er van is dat je die "afdek"plaatjes moet verwijderen, om bij die veerring te kunnen. Ik denk dat die afdekplaatjes voorzien zijn van schroefdraad (2e foto), dit is een gok. Ik zou wat WD-40 inspuiten even een tijde inlaten werken, hopelijk lost wat roest op om makkelijker af te schroeven. Daarna mag je met een drevel/uitdrijver een ferme tik geven. Er mag wat kracht op. Ik adviseer om de ene hand waarmee je drevel vasthebt een dikke handschoen te dragen. Bij mij ging het weleens mis en haal de huid mee open (ik kreeg hem wel los ).

Bij het 1e foto kan het afdekplaatje in plaats van schoefdraad een bus zijn, in dat geval zou je met 2 schoevendraaiers mee uit kunnen wippen. Ook hier even van te voren met WD-40 inspuiten. Dit werk allemaal wat makkelijker.

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2017
    Ik heb geprobeerd de deksels los te tikken maar helaas zonder succes. Heb de as vastgeklemd aan de werktafel en deze ingespoten met een royale hoeveelheid WD-40 en toen geprobeerd los te tikken... En nu

Zonder die deksel te verwijderen zal er een soort van borging die lagers op de as houden, dus alle aandacht moet naar die 2 deksels. Maak desnoods een staalplaat (arm met rondje) met daarin 4 korte boutjes op de plaats van de gaten. Er zijn speciale sleutels hiervoor, ik kan even niet op de naam komen. Anders met wat meer kracht en een drevel.

Mijn schijven van de haakse slijper borg je met zo'n soort sleutel, flenssleutel of pensleutel.
    Laatst gewijzigd door MarcelG; 01-04-19 om 16:32.

De volhouder wint, dus niet te snel opgeven, dat ding moet eraf.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarcelG Bekijk Berichten
    Maak .......een staalplaat (arm met rondje) met daarin 4 korte boutjes op de plaats van de gaten.
    Precies. Zo doe je dat. Ik vind dat getik met drevels eigenlijk gepruts. En zelf gebruik ik Imal. Zou kunnen dat het tovermiddeltje WD 40 beter is maar ik heb de mogelijk wat dogmatische gedachte dat middeltjes die pretenderen overal goed voor te zijn, nergens goed voor zijn.

mvg
    Klaas

Forum Rechten