Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

onze nieuwe tafel in amerikaans eiken

Dit is onze nieuwe tafel in amerikaans eiken. De tafel is 305 x96 cm (kwam zo uit met het hout!) en het blad is 3 cm dik, de poten 9,5x9,5 en onderaan aan de binnenzijden verjongt tot 6x6. Ik wilde graag een tafel maken met een zg enveloppe uiteinde. Ik heb eerst het binnenblad gemaakt en daar aan de lange zijden de planken met de verstek gezaagde kanten en toen op de kopse kant de eindstukken pas gemaakt. De poten zitten met een forse pen-gat verbinding aan de rails vast. Ik heb eerst de poten aan de korte rails verlijmt want mijn lijmtangen kunnen net die lengte aan. Daarna de lange rails in de poten gelijmd en met deuvels verstevigd. Ik heb eerst de deuvelgaten in de poten geboord, de rails er in gestoken en met de boor geprikt om een afdruk in de pen te maken. Het gat in de pen hek ik ongeveer een milimeter meer naar binnen geboord en de deuvel aan die kant van een kleine schuine kant voorzien. Toen de boel gelijmd en de deuvels er in geslagen en het geheel klemde (naar ik ook gehoopt had) muurvast en mooi haaks in elkaar. De tafel is super stevig, veel beter dan de koloniale teak tafel die we eerst hadden. En zelf gemaakt natuurlijk!!

Attached files

Re: onze nieuwe tafel in amerikaans eiken

`Schitterende, en mooi afgewerkte tafel. Graag zou ik het zelf eens proberen maar durf het niet goed.
    Groetjes.

prachtige tafel! erg mooi! die manier om de pengatverbinding vast te zetten ga ik onthouden! en vast wel een keer gebruiken.
    Bas

@splinter. Niet te bang zijn en een houtkachel aanschaffen. In het begin maak je genoeg brandstof. Wat durf je niet? Volgens mij is dit forum om elkaar wat verder te helpen, dus als ik je ergens mee kan helpen, graag.

Jaap,

Schitterend! Past goed in onze, nog te bouwen, woonkeuken... :-)

Hoe heb je die hoeken aangezaagd? En heb je een bouwtekening gemaakt van deze tafel? Wellicht is het leuk om met elkaar ook foto's te delen van het bouwproces. Zelf vergeet ik dat vaak, maar het is erg leuk om dit soort details met elkaar te delen.

@houtbewerker, helaas, dit zijn de enige foto's en een tekening had ik alleen als een soort schetsje. De lengte b.v. is 305 cm geworden want dat kwam wel mooi uit met het hout, ik had 300 in gedachten. Bij mijn volgende werkstuk zal ik er om denken, want het is inderdaad leuk om e.e.a. met elkaar te delen en weer wat bij te leren.

@Jaap,

Mooie tafel, vooral die envelop constructie.
    Maar,.. krijg je daar geen problemen mee, want de kopse lijst staat dwars op het blad.
    Het blad werkt in de breedte, de lijst niet.
    Zou zonde zijn van de mooie verbinding.
    Want al is hout droog en oud, het leeft nog steeds.

Groet, Kor

hout werkt wel maar hier in nederland is dat meestal krimpen (bij kunstmatigd teruggedroogd meubelhout)
    dus de lijst zal waarschijnlijk niet uit elkaar worden gedrukt
    maar wel zal er als het hout gaat werken een krimpnaad in de breedte ontstaan
    (van alle tafels die ik met lijst rondom heb gemaakt, en dat zijn er nogal wat is dat trouwens zelden gebeurt, behalve van 1 serie waarvan het hout te nat was, foutje van de houtleverancier)
    deze naad kun je ook het beste niet lijmen (of alleen in het midden)om scheuren te voorkomen

grts Houtmannetje

Zoals houtmannetje al zei, krimpt het hout bijna altijd in woningen. Het is door centrale verwarmingen en afzuiging in de keuken meestal vrij droog in huis. En kies voor hout krijgt ook gelijk want het hout krimp dwars op de nerfrichting en bij mijn tafel komt het invallende eindplank dan klem te zitten. Toen ik de tafel maakte heb ik eerst het binnenpaneel gemaakt, maar was te ongeduldig om dat een paar weken in de kamer neer te zetten en nu is er nog op 1 van de hoeken een heel klein krimpscheurtje ontstaan in een lijmverbinding. Het scheurtje is ongeveer 12 cm lang en valt nauwelijks op. Ik kijk het even aan en misschien smeer ik het dicht met een beetje schuursel en lijm.

Attached files

Jaap, ik raad je aan om niet te stoppen met houtschuursel en lijm. Ik zou met stopwas vullen. Wellicht wordt de krimpnaad nog groter en dan kun je met stopwas dat makkelijk weer aanpassen. De oude was er uit en nieuwe was erin . Met houtschuursel en lijm loop je het risico dat het bij verder krimpen er alleen maar beroerder op wordt. Ik zou vroeger ook op deze wijze een tafel hebben gemaakt maar ik weet nu dat je dat beter op een andere manier kunt doen. Het risico is te groot. Het is wel interessant om er naar te kijken hoe je een dergelijke tafel zou kunnen maken zonder die risicoos. Wat voor mogelijkheden zijn er dan?

Forum Rechten